Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

En aloita uutta aihetta vaan jatkan kysymykselläni tästä:
Olis aika hankkia talliin koneistuskalustoa. Tarttis sorvin, jyrsimen ja poran.
Tarjolla olisi kombikonetta, jossa samassa paketissa kaikki edellämainitut.
Mutta kun en ole ikinä moisella masiinalla työskennellyt niin kertokaapa kannattaako sellaiseen seota vai hommaisko kuitenkin erilliset laitteet, jolloin tietty finanssipolitiikka joutuu tiukemmalle mutta ei kuitenkaan vielä Kreikan tielle...  :)
Siis kokemuksia kombeista kaipaisin.

Tässä yhden kombin speksit
# Kärkiväli 800mm
# Kärkikorkeus Ø 320mm
# Karareikä 38mm
# Voimansiirto karalle hammaspyörä
# Karanopeudet 12kpl
# Karan nop.alueet 60-1600 rpm
# Autom.syöttö pitkitt./poikitt.
# Poikittaiskelkan liike 150mm
# Pikkukelkan liike 130mm
# Kierteytysalue:
# 0,5-4,0mm (15 kpl)
# 11-40 kierrr./ " (20kpl)
# Istukka 160mm
# Vastakelkan kartio MK3
# Jännite 230V/50Hz 1100W
# Paino n 300kg
# Vakiovarusteena:
# Hammaspyöräsarja kierteytykseen
# Johtoruuvin suunnanvaihto,
# Nelisuuntainen teränpidin,
# 3-leukaistukka ja 2kpl vastakärkiä,
# Työvalo ja jalusta.
# -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
# PORA/JYRSINLAITE:
# Porauskapasiteetti 16mm
# Jyrsinkapasiteetti 63mm
# Kara MK 3
# Syöttöliike 80mm
# Kallistus+/- 90
# Nopeudet 4kpl 270-2700 rpm
# Voimansiirto karalle hammasratas
# Jännite 230V/50Hz, 1/2 hp
# Paino n. 100kg
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Sinällään en koneistuslaitteista mitään tiiä enkä oikeastaan osaa edes niitä käyttää, mutta sorvin ja jyrsimen yhdistelmäkone on kätevä laite. Sellaisella olen jotakin tehnyt ja mielestäni se on usein kätevämpi kuin laitteet erillisinä. Itselleni himoitsisin nimenomaan mokomaa yhdistelmä konetta ja/tai pientä CNC-konetta, mutta himo mokomiin saa pysyä haaveena kunnes ehkä joskus omaan jonkin oman mestan mihin mokoman sijoittaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Yhdistelmälaitteella voi tehdä enemmän kuin erillisvehkeillä. Silti tarvii vielä jakopöydän.
Toisaalta ei voi tehdä kahdella koneella yhtäaikaa...

Tänään tein jyrsimellä ja sorvilla toisiinsa sopivat spooriholkit, uroon ja feminiinin. Homma käy kun on vehkeet. Vaikka markkinoiden halvimmat niin silti niillä saa aina jotain aikaiseksi.

Smokie

Kokkonen - speksit näyttää ihan riittäviltä moperihommiin, paitsi: sorvissa pieni moottori ja miten voi olla noin lyhyet liikkeet? Pora/jyrsin porauskapasiteetti 16mm ja jyrsin 63mm, vad i helvete ??? Aika karu nopeuden säätökin mutta mutta.. Mitähän on hintaa?

Motomatti - perkele kun olisin vielä yhtä viitseliäs. Kadehdin rankasti.. Jossain vaiheessa aloin epäilemään kannattaako takoa päätä seinään mutta kun lopetin sen niin ei jäänyt enää mitään tekemistä ;D

Lyytinen

Itse asiassa ainakin voimavirrallisena tuo 1.1 kW on tuon kokoiseen sorviin enemmän kuin tarpeeksi, en tiedä valovirtavärkeistä. Samoiten nuo liikkeethän on just muihin mittoihin nähden sopusoinnussa? Se mikä kannattaisi selvittää, että onhan siinä syötölle vaihteisto, järkevämpääkin tekemistä on kuin vaihdella niitä rattaita. Ihan halvimmissa ei ole erillistä syöttökaraa vaan voima välittyy aina johtoruuvin välityksellä, jolloinka se ei ole niin pitkäikäinen. Entäs tuleekos tuossa tarvittavat rattaat tuumaisia kierteitä varten? Ei tarvitsisi heti ruveta itse tekemään, sekään kun ei ihan suitsait juttu ole. Nuo asiat ja voimavirtamoottori niin olisi varmaan aika järkevä aparaatti.

Mutta tuosta jyrsin/porahommasta sanoisin, että ei tule kesää. 500 wattisella valovirtamoottorilla ei rosteriin juuri reikiä porata, varsinkaan kun 270 rpm on pienin nopeus. Pitäisi mennä alemmas valikoima ja mieluusti muutama pykälä lisää. Ja voimavirtamoottori, tuommoinen 1.1 kilowattinen on jo ihan toista. Sitten tuo 100 kg tuolle jyrsinpäälle on tietty aika kevyt. Kyllähän sillä silti jotain tekee, mutta tuohon sorviin verrattuna täysi vitsi. Mutta jyrsinhommissa diginäyttö olisi todella tarpeellinen varuste, sorvissa sillä nyt ei niin tarvis. Tuommosessa kombiaparaattissa varmaan saisi samalla näytöllä molempiin?

Toisaalta, semmoista konetta ei liene tehtykään jolla ei olisi rajansa. Samoiten niihin vehkeisiin voi laittaa useita tuhansia eikä ne siltikään ole vielä niin tukevia, että niillä voisi tehdä hommia niin kuin "oikeilla" koneilla. Se tosin ei liene tarkoituskaan. Jos semmoista tarvii, niin sitten pitää hommata jotain vanhoja konepajojen vehkeitä, mutta ymmärrettävästi ne sitten on massaltaan ainakin nelinumeroisia ja tietty niitä hommatessa tarvii itsellä tai kaverilla olla hajua hommasta, että osaa kunnon arvikoida.

Hessu

#50
Riippuu tietenkin mitä on tarkoitus tehdä, mutta mun vastaus on, EI KANDEE.
Noi moottoritehot ym. on ihan sivuseikkoja. Paljon ennen kun ollaan motin halvaantumisrajoilla, tollaset laitteet antautuu muualta. Ja ne kohdat on liian kapeat johteet,  heiveröiset ja jopa vääränlaiset laakeroinnit karoissa ja ujot terien kiinnitykset. Sekä tietenkin se Lyytisen mainitsema massa. Ei työstökoneista huvikseen ole tehty painavia.

Porakoneesta ei tule jyrsinkonetta sillä, että siihen laittaa ristisyöttöpöydän! Sen laakerointi on suunniteltu  ainoastaan ottamaan akselin suuntaista painetta.
Ja niinkuin Lyytinen sano, noi kierrosnopeudetkin kielii, että vehje on tarkoitettu puulle, muoville ja nippanappa alsalle.

Jos tilanahtaus ei ole ongelma, niinkuin muistaakseni Kokkosella ei nyt ole, niin varmaan saat rahoille parempaa vastinetta käytetyistä oikeista koneista.

Hemuli

Jos mulla olis tilaa kuin Kokkosella niin ottaisin kaksi konetta. Vanhan Bridgeportin jyrsimen jossa porauspinoli sekä samanlaisen sorvin kuin meillä Tattiksen kerholla. Kumpikin vanhoja tukevia vehkeitä mutta varsinaisiin konepajamalleihin verrattuna kohtuullisen kokoisia. Korvat hörölle ja siimoja veteen niin kyllä noita aina joskus tuntuu tarttuvan haaviin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Smokielle - Ilman pyörityspöytää nuo olisi jäänyt tekemättä. Kallein yksittäinen hankinta mutta se ja pelkkä jämäkkä pylväsporakone-yhdistelmä antaa uskomattoman määrän mahdollisuuksia tehdä erinäköisiä kapistuksia. Vielä kun hankin pyörityspöytään jakolevysarjan niin homma nopeutuu. Linkissä kuvia tekotavasta.

http://motomatti.blogspot.com/search/label/California%20Trike

Lyytinen

Silläkin uhalla, että menee off-topikiksi, mutta miten sinä nuo sisäpuoliset teit?

Hessu

Ennakkoluuloton meininkiä. Pisteet siitä. Mulla ei tulis mieleenkään alkaa sahaterällä jyrsimään ns. sbooreja. Niihin kun on tapana käyttää muotoon hiottuja teriä, jotta hampaiden kyljet tulee oikean mallisiksi ja sen seurauksena liitokset jämäkiksi. Toivottavasti tostakaan ei ole ongelmia tulossa.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 09 marraskuu 11, 20:57:16
Aika karu nopeuden säätökin mutta mutta.. Mitähän on hintaa?

Uuden ovh on inan alle 4 tonnia, yli kolme pitäis pulittaa....


Lainaus käyttäjältä: LyytinenSe mikä kannattaisi selvittää, että onhan siinä syötölle vaihteisto, järkevämpääkin tekemistä on kuin vaihdella niitä rattaita. Ihan halvimmissa ei ole erillistä syöttökaraa vaan voima välittyy aina johtoruuvin välityksellä, jolloinka se ei ole niin pitkäikäinen. Entäs tuleekos tuossa tarvittavat rattaat tuumaisia kierteitä varten? Ei tarvitsisi heti ruveta itse tekemään, sekään kun ei ihan suitsait juttu ole. Nuo asiat ja voimavirtamoottori niin olisi varmaan aika järkevä aparaatti.

Mukaan tulee "hammapyöräsarja kierteytykseen" ja "johtoruuvin suunnanvaihto"?

Kiitos kommenteista, tässä olis vielä reilu kuukausi aikaa kattella ympäriinsä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Jos se vehje mitä oot kattellu on se miksi mä sen kuvittelen niin se on kyllä tosi kompaktin kokoinen ja kävis kyllä mulle. Ostan sen heti kun voitan lotossa - välimatkakin on niin pieni että sen vetää pulkassa meille kun tulee ensin viis senttiä lunta ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Motomatti

Lyytinen ja Hessu-

Sisäpuoliset spoorit: Pylväsporakoneessa pyörityspöytä ja siinä aihiopala. Halutun kokoisella poranterällä ja tarkalla jaolla 16 reikää ko kehälle.

Sorvissa kehän keskusta pois. Tuloksena C:n muotoisia lovia reiän laidoilla.

Sorvasin em reikään liukusovitteella olevan tapin. Tapin lävistäjän kohtaan 5 mm reikä ja siitä läpi vanha 5 mm venttiilinvarsi jonka lukitsin toppariruuvilla pysymään paikoillaan. Teroitin venttiilinvarren päät kuin katkaisuterän ja painelin viilapenkissä öljyn kanssa kahdeksan kertaa tapin spooriholkin spoorien pohjaan asti. Sitten hieman viilailua. Eihän se kovin siistiä ole mutta kelvannee prototyöksi.

Ulkopuoliset spoorit: kuten näkyy niin kiekkoterällä. Puri hyvästi kovaankin aineeseen. Mahdollisuus tehdä kahdenlaista uraprofiilia: riippuu siitä kääntääkö aihiota vai nostaako ja laskeeko terää kun uraa levittää.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 marraskuu 11, 21:30:51
Jos se vehje mitä oot kattellu on se miksi mä sen kuvittelen niin se on kyllä tosi kompaktin kokoinen ja kävis kyllä mulle.

Tuolla sen kuva ja tietoja Titan BB-32-3. Kiinalainen, mut ilmeisen toimiva.

Se on vain yksi vaihtoehto monien joukossa. Näyttää noita kanditaatteja ilmestyvän. Uusia ja käytettyjä, erilliskoneita ja yhdistelmiä. On tässä pohdittavaa jos on aikaakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mielikuva

Mäkin vähän puutun aiheeseen. Kun katsoo esimerkiksi motomatin hommia, niin on ihan selvää että ne jotka osaa ja viitsii, tekee mitä vaan.

Mutta kone on pieni ja ainakin porakone tehoiltaan olematon. Jos puhutaan neljästä tonnista ja on sitä tilaa niin miettisin kyllä muita vaihtoehtoja. Ajan kanssa ja nyt kun ajat on huonommat voit löytää vähän erilaista kamaa. Mä ajattelisin näin:

Vanha tukeva hammaspyörävälitteinen pylväsporakone, sellaisen vois saada noin 400â,¬->
Autotalliin poikittain mahtuva sorvi joka seisoo omalla jalalla, sellaisen vois löytää noin 800-1500â,¬
Työkalujyrsin, sellaisen löytäminen voi vaatia aikaa, bridgeport tyylisen vois ehkä joskus löytää 2000â,¬ ALKAEN.
Tällaisia hintoja olen nähnyt joskus, ajan kanssa. Työkalujen määrä riippuu ihan tuurista ja tinkimisestä, välttämättä ei ole mitään mukana. Ja ostaessa pitää olla mukana joku joka osaa testata että onko väljä. Venäläiset koneet on ihan hyviä ja niissä on tuumakierteytys.
Vähän tukevammilla koneilla on kiva tehdä. Ja tottakai, harrastukset maksaa.