Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: jesse - 12 elokuu 11, 00:09:48tuolta löytyy pikkukoneille palikoita
http://webshop.industriacenter.fi/category/83/lisavarusteet
varmaankin halvempia ulkomailla mutta parissa päivässä tuli tuolta...

Katsoin tuota pirusissani, tuolla oli juotettuja kovametalliteriä, hinta about 80, mätänettikin myi samaa sarjaa alle kahdellakympillä vielä joku aika sitten ::)

Spöke

Halpisteriä saa mm. Torfors:ilta ja Uranus-tuonnilta. Ja mielestäni halvalla.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Lyytinen

Toraforsin hinnat onkin järkeviä ja paikoin jopa kilpailukykyisiä Saksan markkinoihin verrattuna. Mutta Uranus-tuonti taas on ihan eri asia. Ne kalliimmat koneet on hintansa väärtejä eikä niitä Suomesta eikä oikein muualtakaan juuri halvemmalla saa, mutta sen sijaan esim. sorvin terät ei ole ei yhtään mitään järkeä hinnoittelussa. Tuollainen 12 tai 16 mm varrella oleva vaihtopalasetti on 350 kun taas oikea hinta on tuo Toraforsinkin vajaa puolitoistasataa. Samoiten tuolla on tarjolla tuollainen juotetuilla kovametallipaloilla oleva setti hintaan 110 (mainostavat HSS:nä mutta sitä se ei ole) ja se on tuo sama mitä Jessen linkin 80 hintainen, jota siis mätänetti myi järkihintaan parikymppiä.

jesse

en noita juotettuja ostanut... kun niitä vastaavia muualla katsoin että ei kovin kummoisia ole
tuo tuli hommattua samalla kun sorvin ostin
http://webshop.industriacenter.fi/product/403/leikkuuterasarja-hm-12mm
tuo sorvi
http://webshop.industriacenter.fi/product/206/karkisorvi-opti-d240-x-500-g
en vielä kovin paljoa ole kerinnyt käyttämään mutta tuntuu olevan meikäläisen käyttöön sopiva
ja varsinkin kun tuolta sai persaukinenkin osamaksulla :o

huutonetissä on myös välillä aika hyviä settejä edullisilla hinnoilla...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Lyytinen

Itse asiassa tuo setti minkä olet ostanut onkin ihan järkihinnoissa vielä. Itsellänikin on tuollainen, siinä ne neliönmuotoiset Sxxx palan profiililla ulkopuoliseen sorvaukseen ja "80 asteen kolmion" Wxxx profiililla olevat sisäpuoliseen sorvaukseen tarkoitetut terät on älyttömän hyviä. Niillä kierreterillähän ei tee mitään pieniä kierteitä tehdessä ja se pistoterä siinä on ihan vätys. Noille huipputerille se miinus, etten ole vielä hokaissut mitä ne insertit tarkalleen ottaen on, että voisi ebaysta tonkia. Niihin kun ei noista suomalaisista liikkeistä saa kun yhtä ainutta laatua.

013

Tässäpä apua meille joille terävarsien koodit ovat täyttä hepreaa: http://www.microtoolings.com/images/turning_tool_external.pdf
vähän pääsee kärrylle mitä milläkin palalla ja varrella voi tehdä, jos osaa.

teräpalat: http://www.microtoolings.com/images/iso_cartridges.pdf

ja muuta kivaa: http://www.microtoolings.com/manufacture.asp

ja sit viisaammat valistakoon et käykö erivalmistajien teräpalat erimerkkisiin pitimiin? ja onko joku sandvik parempi kuin muut euroopassa tms valmistetut (kiina ja venäjä erikseen)?

aivopierut tuuletettu
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

mikko39

Oman mini kiinanihmeeni ostin Lahdesta, Thelentechiltä, pari vuotta aikaa ja hinta oli sopivasti edullinen silloin Suomessa myytyihin koneisiin nähden. Oikeastaan ainot huonot puolet oli melko pitkä toimitusaika ja samalla kertaa tilatut lisävarusteet tuli vielä vähän myöhemmin kuin sorvi.
Vaan en tiä toimiiko Jonne enää sorvien tuonnin kanssa, edusti muistaakseni Sumoren konekantaa.

Ootteko muuten törmänneet PKS/Uusimaa- akselilla myynnissä oleviin kovametallipaloihin, jotka olisi tarkoitettu 8mm teränpitimiin?  Varret on melko varmaan samanlaiset kuin Optimumissa, joten vois olettaa vaihtopalojen oleman samanlaiset.

masa

LainaaHSS on ihan jees kun ei tuollaisella pikkusorvilla pysty kuitenkaan mitään hervotonta lastua viistämään. Niiden hyvänä puolena on ääretön muokattavuus - voit tehdä juuri sen muotoisia teriä kuin tarvitset, edes sorvattava materiaali ei ole esteenä. Toki jollekin rosterille ne toimii vähän heikosti mutta eikös näillä yleensä alumiinia sorvata.

Pikkusorvilla jonninverran sorvailtua (kuin myös isommillakin)en voisi enempä olla samaa mieltä ku yllä,useinmiten karaporaus on pikkukoneissa ongelma,tai sitten kärkikorkeus,pikaterästerät (HSS) on tosi hyvä kun tehdään pieniä sarjoja tai yksittäis kappaleita,kovametalli käy kyllä leikkuunopeus suurempi mut jos tehdään yksittäiskappaleita niin pikateräs parempi . henk.koht.mielipide

Smokie

Minä en nyt ymmärrä tätä pikateräs vouhotustakaan. Itte kun oon tälläinen kaheli niin tuppaa pikateräkset olemaan tylsiä aika nopsaan, lisäksi jälki on mitä sattuu. Sandvik terillä yleensä näkee naamansa kappaleesta ja ne jopa kestää aika kauan. Mulla on varmaan 150 pikateräs vartta mutta jostain syystä sorvissa on aina kovapalat kiinni.

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 elokuu 11, 13:26:39
Minä en nyt ymmärrä tätä pikateräs vouhotustakaan. Itte kun oon tälläinen kaheli niin tuppaa pikateräkset olemaan tylsiä aika nopsaan, lisäksi jälki on mitä sattuu. Sandvik terillä yleensä näkee naamansa kappaleesta ja ne jopa kestää aika kauan. Mulla on varmaan 150 pikateräs vartta mutta jostain syystä sorvissa on aina kovapalat kiinni.
Joo, sama täällä, vaikkakin sandvikin sijasta pitimessä on yleensä sumitomon pala.  Mutta kukin taaplaa tavallaan, mulla on vaan aina niin kiirus, että kovametallikin pitää välillä vaihtaa puolikeraamiseen...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Eilen hain Tallinnasta Merekeskuksesta yhden 12mm teräpitimen ja siihen teriä 35eur ja pylkkään sellaisen pienen laakeroidun keskiökaran tjms. 22eur.. Jos viikonloppuna testais tota pidintä. Vaikutti aika passelilta. Neuvostotekoínen toki.

Ei ollut vaikea paikka löytää. Merekeskuksessa kun on päässä se harrikan vaakunan pohjalle tehty Panhead pub niin siitä kun menee sisälle ja kävelee merekeskuksen melkein toiseen päähän. Oikeanpuoleista käytävää niin käytävän vasemmalle puolelle jaa sellainen pieni kioskityyppinen koneistuspulju..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Motomatti

Tarpeellisin kalu jota olen tarvinnut yläjyrsimessä on ollut jakopöytä.
Sillä kun saa erilaisia ei-jatkuvasäteisiä pyörähdyskappaleita ja jakoja tehtyä säntillisesti. Esimerkiksi sytytyslaitteiden takalevyjä ja ratasaihioihin reijityksiä. Ym.

Vinkiksi laitan että Tamperelaisessa Top Osa -nimisessä laakeri- ja tiivistekaupassa on myytävänä pienkäyttäjälle sopiva siro pyörityspöytä. Muutoin samanlainen kuin jakopöytä mutta siihen ei saa lisävarusteeksi jakolevyjä. Toisin sanoen jaot pitää katsoa kehän astekehältä. Se ei ole vaikeaa ja niin teen itsekin useimmiten.
Tuo pöytä on jäänyt tilaajaltaan lunastamatta ja on ollut siitä lähtien tarjouksessa liki naurettavan halvalla. Merkki on Optimum.

Smokie

Jos joku kaipaa niin mulla olis 250mm 3-leukapakka jouten. Se oli toivottoman väljä joten ovelana poikana hitsasin siihen lisää matskua ja koneistin passeliksi, nyt se on toivottoman jumissa ja osittain purettu, meni jotain lastuja väärään paikkaan. Tommonen se on ollut viimeiset 8 vuotta, ei kait se mun voimin tuosta muuksi muutukkaan. Leukoja tais olla 3 paria. Sanotaanko että olen tarjouksille avoin.

Motomatti

Kolmileukaisia pakkoja on jo paritellen mutta mistä löytäisi kohtuuhintaisen nelileukaisen?

Kovin iso ei saa olla kun sorvi on pieni.  N. 150 - 200 mm olisi sopivahko.

Lyytinen