Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Virranjakajan muuttaminen automaattiseksi?

Aloittaja Raimo-Raato, 17 huhtikuu 09, 15:01:28

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Jos haluaa pannun sytkäennakon automaattisesti säätyväksi niin valmiita vaihtoehtoja taitaa olla 3:
- Metsästää alkuperäinen -65 tai uudempi pannun/earlyshovelin automaattijakaja
- Malloryn elektroninen sytkä n. 350$ + toimituskulut
- Tämmöinen halvempi versio jossa lie mekaaniset ennakkolimput. n.170$ + toimituskulut

Mutta ku enhän mie ainakaan tuollaisia summia halua maksaa niin minkäslaisia kotiviritelmiä jengi on tehnyt? Itselle tuli vaan viime yönä mieleen että saiskohan autoissa käytetystä imusarjan alipaineen mukaan säätyvästä systeemistä viriteltyä pannuun patenttia. Onkos se niin päin että imusarjassa on isoin alipaine tyhjäkäynnillä jolloinka tuo autojen virranjakajien kylessä oleva alipainekello myöhäistää sytkää matalilla kierroksilla ja muuten on täydet ennakot? Tämähän tarkoittais sit sitä että käyntiin polkeminen ei onnistuis kun potkisi takaisin...
A.K.A. Rambe

Hemuli

Siinä olet oikeassa että tyhjäkäynnillä alipaine on suurimmillaan kun kaasarin läpät on kiinni. Mutta alipaine ei suinkaan myöhäistä sytkää vaan nimen omaan kääntää sitä aikaisemmalle. Eli täyskaasulla (ja myös silloin kun kone ei käy) sytkä siirtyy myöhäisemmälle koska kone ei rasituksen alla kestä niin paljoa ennakkoa nakuttamatta.

Sama systeemi nykyisisssä elektronisytkissä joissa VOES alipainekatkaisin.

Eli sama vielä suomeksi - alipaineohjattu sytkä on käynnistyshetkellä myöhäisellä koska umpikiero savoilainenkaan ei saa pannun konetta potkittua sellaiseen vauhtiin että imusarjaan kehittyisi alipainetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Blower1

Joskus reilut kymmenen vuotta sitten sorvailin jokusen virranjakajan pannuun sekä vanhempaan rautapääsporttiin.
Sisäkaluina käytin Boschin kärjettömän virranjakajan osia, muistaakseni -80 luvun Opelista.
Älyboxi ja hall-anturi löytyi Motonetistä kohtalaisen edullisesti.
Noissa omatekoisissa jakajissa oli pelkkä keskipakosäätö. Opelin jakaja pyöri vastapäivään, eli keskipakosysteemi piti pannua varten kääntää. Alipainesäätäjää en katsonut tarpeelliseksi.
Triggeripyörä piti tehdä itse, että sai etu- ja takapytyn kipinän tulemaan saman verran ennen yläkuolokohtaa.

Nykyään omassa pannussa on omatekoinen virranjakaja, jossa on Spyken kärjetön sytkä VOES-säätäjällä.
Jos löytyy mielenkiintoa sorvata samanlainen jakaja, niin piirustukset löytyvät.

Hessu

Oon tehny kärjellisenjakajan missä on keskipakoissäätö ja alipainesäätö ja singlefiretoiminto knuckleen. Eli kipinä jaettiin jakajankannessa ihan kuin autossa. Mun mielestä ei ole mitään järkeä tehdä sellasta rahansäästö mielessä. Laite pelas hyvin mutta otin sen käytöstä veks, kun totesin että liian paljon liikkuviaosia ja vika mahdollisuuksia, tien päällä. Ja kun käytännössä ainoat kaupan osat oli kärjet, kansi, konkka ja keskipakoissäätimen osat. Pelkästään sen kärkiä avaavan nokka-akselin teko niin , että sytkähetki oli just oikea molemmille pytyillle, oli kohtuu työläs. Vaikka sainkin sen melko tarkasti jyrsinkoneella ja jakopäällä. Pyörijä näytti pizzasliceltä.

Raimo-Raato

Jeps, kiitos neuvoista ja tarkennuksista. Mulla tän automaattisytkän haaveilun oikeestaan ainoa motivaatio on niinkin pöhkö kuin että sais tyhjäkäynnin nätimmäksi. Vaan eipä tässä nyt sinällään mitään hätää asian kanssa. Kattoo jos joskus tulee viriteltyä jotain patenttia...
A.K.A. Rambe

S.M

Noita vaihtoehtojahan on ja ainahan se itse tehty herättää kunnioitusta ja kaikkea ei tarvitse eikä saa harrastuksissa rahalla mitata, ei ainakaan omaa työtä muutenhan se ei olisi harrastus.

Saahan noita kärjettömiä hiluja 100e perusversiota ja 145e kiksistartti ennakolla jossa kolme eri ennakkovaihtoehtoa 10,15,20 ja 9eri ajokäyrää tälläisen laitan omaani.
Malloryn jakajan saisi 320e  v.o.e.s mallin hinta oli 380e

Tuusulan minimi akseliväli on 2.2m.

Soikkeli

Vulcan valmistaa kokonaista sytkää ja vielä mielelläänkin myy sen 303$. Sisuskalut saa 105$.
Nopea toimitus.
Itse luotan S&S vastaavaan versioon voes:illa koska se on kalliimpi  ;D
C.O.G. 
Lifemember

Panheadsince1988

Monet ogelmat ratkesi kun heitin automaatti jakajan pois ! !  Kyllä se alkuperäinen on paras ennakko vähän myöhemmmälle käynnistäessä , muutoin aina täysillä. Pysyy tyhjäkäynnilläkin käynnissä !