Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buellista (X1) bobberiko..?

Aloittaja sensei, 09 elokuu 11, 14:42:12

« edellinen - seuraava »

sensei

Älkää tyrmätkö, jos kysymykseni ovat tyhmiä (tosin eihän se kysymys, vaan se vastaus..)


Vaihdossa muoviluotiin minulle on tulossa -00 X1 Bulu.

Tilanteeni on se, että kiinnostaa rakentaa jäykkäperäinen bobber-henkinen ajopyörä. Nyt varmaan moni ihmettelee, miksi Bulusta. No, semmoinen on nyt saatavilla ja "huoleton" napista käyntiin ruiskutekniikka kiinnostaa ajopyörässäni. Ja tehoakin on enemmän, kuin normi Sporassa. Tiedä sitten, tarvinneko tuota niin paljon..
Figtereita ja muovipyöriä on jo ollut ihan liikaa. Haluan nauttia ;)


Miten rungon kanssa tulisi menetellä? Mitä minun tulee ottaa muuta huomioon?

-Tilata valmis jäykkis Spora runko esim. jenkeistä?
-Eräällä tutulla on Sporaan vaihtumassa uusi runko, voisinko käyttää hänen vanhan runkonsa ja tehdä siitä jäykkiksen ja antaa uuden "identiteetin" Buellina?
-Ostaa Suomesta jo löytyvä runko, vaikka kone ei menisikään suoraan. Koneen kiinnikkeet uusiksi. (Hitsaus/koneistukset eivät ole ongelma)

Jenkeistä esim:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KRAFT-TECH-130-RIGID-FRAME-4-HARLEY-XL-SPORTSTER-86-03-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem45fbd90b80QQitemZ300578048896QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Hinta on ihan järkevä. Rahdit ei. Laadusta ei tietoa.

Ehdotuksia? Ideoita?

Hemuli

Mikä jottei, samanlaista projektia on itsellänikin tiedossa. Pidä vaan huolta että käytät yli 50% sen pyörän osia minkä papereille rakennat - muuten napsahtaa omavalmisteeksi ja se olikin sitten siinä. Käytännössä joudut käyttämään koko tekniikan, keulan ja vanteet sekä jarrut.

Mistä sitten runko? Eräs tuttuni osti raamin euroopasta, tarkemmin sanottuna Hollannista:

http://www.l-l-choppers.com/L%26L_Choppers_UK/attacKIT.html

Työnjälki on varsin asiallista, ei parane moittia. Jenkeissä Ledsled Customs tekee erittäin asiallisia raameja.

Mutta ihan yhtä hyvin sen voi tehdä myös Sportsterin vakiorungosta jäykistämällä sen. Identiteetti menee ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa runkovaihdon kanssa Buellin mukaan. Ei sillä ole väliä onko raamin tehnyt H-D vai sitten joku pikkupaja. Ei siinä mitään "uutta" identiteettiä tule.

Toivottavasti ei muuten olla hinkumassa samaa vakiorunkoa ::)...

Buellin koneen ja takarenkaan sovittamisessa Sportille tehtyyn runkoon pitää muistaa että Bulussa moottori on hiukan sivussa verrattuna Sporttiin. Jos kone pultataan Sportille tehtyyn runkoon pitää varautua levittämään toisiovedon eturatasta ulospäin. Ja moottorin lohkossa olevat takakiinnikkeen reiät pitää holkittaa koska Sportin kone on kiinni 3/8" (9,5 mm)pulteilla siinä missä Buell 7/16" (11 mm) kiinnikkeillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ai niin, toi "huoleton napista käyntiin ruiskutekniikka" voi olla vähän haastava bobberissa jossa ei saa kaikkea niin hyvin jemmaan kuin katevehkeessä. Helpottaa projektia melkoisesti jos suosiolla korvaat ruiskun vaikka Mikuni HSR42:lla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

sensei

Kiitos Hemulille nopeasta vastauksesta ja topicin siirrosta oikeaan paikkaan :)

Paljonko siitä rungon vaihdosta tulee prosentteja? 28?
Tankki satula kaiketi lasketaan jollain prosentilla. Onko mahdollista, että vanteet saisin vaihdettua jollakin ilveellä? Ne Bulun vanteet eivät oikein sovi tyyliin.

Oikeassa olet tuosta ruiskusta kaasariksi. On sirompi paketti.

Hemuli

Tuossa MMAF:n prosenttilaskuri - sillä voit pyöritellä eri vaihtoehtoja. Buellista kun ei oikein voi käyttää tankkia ja penkkiä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää vanteiden säilyttäminen. Tekee niihin kokopeittävät "full moon" kapselit niin johan tulee popperia ;D...

Prossalaskuri on tehty aikana jolloin säännökset olivat juuri muuttumassa, siksi siinä on rinnan vanhat ja uudet lukemat. Älä välitä vanhoista, ne eivät enää ole voimassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

sensei

Just kävin itsekin laskemassa  :'(  Tuli liikaa muutosprosentteja..
Nyt pitäisi vaan uskotella katsurille, että "on on mun Bulussa pinnavanteet" :)

poromarko

X1 on tietysti hyvä valinta jäykkäperä projektiksi annamennä vaan.  chopperia orkkiskeulalla ja vanteilla ei kyllä saa mutta nopean customin tai jotain? Keminmaassa mahdollisesti tarjolla tollaseen projektiin täydellinen mutant runko tykötarpeineen.

Tuusulan T-Bone

Mä mitään Buelleista ymmärrä, mutta tulee mieleen kysyä, että jos kerran öpaut ainoa jäljelle jäävä osa Buellia olisi suunnitelman mukaan tekniikka, niin kannattaako tuota suunnitelmaa nyt sittenkään Buellin papereilla toteuttaa? Porsteri antaisi enemmän pelivaraa prossien kannalta. Jotkut väittävät myös, että tehon puute ei ole porsterin koneessa ongelma...
Long John Stroker

sensei

Älä nyt. Jäähän siihen keulakin  ;D

Ne Bulun vanteet on vaan jotenkin.. Tilanne kuitenkin on, että sellainen pyörä on jo valmiina. Eri juttu sitten kannattaako, onko järkeä lähteä tekemään kyseistä muutosta tähän yksilöön.

Mauni

Tätä samaa asiaa pähkäilleenä niin se bulun moottori ei ole kaikkein sopivin rauhalliseen kruisailuun.. mutta raaseri projektiin erinomainen.

sensei

Tässä redneckin bobber-runko. Tämä on jo hieman asiallisempi, kuin se lowlife malli.



Eikä nämä Bulun vanteet niiiiiin pahat ole, kuin -00 X1:n.

Hemuli

Kummat vanteet sulla siinä on? Ne P/M:n billetit vai vakio kolmepuolaiset jotka näyttää ihan joltain gixerin vanteilta? Maalauksella niistäkin saa ihmeitä aikaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

sensei

Siinä on ne sukisukin vanteen näköiset. (3 puolaa ja kaikki kuolaa..vai mitense..)

Hemuli

#13
Hmmm... Jos tällaiset pillettivanteet tuntuis paremmalta niin multa vois mahdollisesti jäädä yks setti ylimääräiseksi, tohon omaan projektiin vois istua paremmin ne kolmipuolat - niissä kun on kapeampi 5" takavanne. P/M:n takavanne on 5.5". Näähän on siis Buellin orkkisvanteet ja niistä saa prossat.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Psycholasse

"Tekee niihin kokopeittävät "full moon" kapselit niin johan tulee popperia"

Joskus tuli itekin mietiskeltyä tätä kyseistä ideaan. Mutta sittenmin on jäänyt vaan takaraivoon kummittelemaan.

Lasse