Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Haarukkaa yms tilaamassa FXST:hen- hätä!

Aloittaja kesämopo, 02 elokuu 11, 22:20:49

« edellinen - seuraava »

kesämopo

Terves, (nää on sitte tyhmiä kysymyksiä)

Just laittamassa tilausta jenkkilään. Haalinut osia 1986 FXST:hen joka menee ens talvena työn alle. Taakse 8.5x18" vanne ja eteen 2.15x21".

Suunnitelma on leipoa samalla runkoa vähä enemmän oman näköiseksi. Muutokset tekee mies joka on jigit yms harrikoiden swingeihin, ja muutenkin homma hanskassa/metallifirma ettei tartte katsastuksessa sitte jännittää.

Eli osia oon hommammassa valmiiksi- ja ny tökkäs homma etuhaarukkaan.
Omassa on ny vakio haarukka (41mm wide glide).
Suunnitelma on stretsata runkoa tankin alta tuuma-pari, vaihtaa emäputki vähä aistikkaampaan kun orggis valurautamöhkäle, sekä jatkaa keulaa pikkaisen. ei hirveitä mutta kuitenki, muutama tuuma.


Homma tökkäs kun katselin jenkkitoimittajan haarukoita. Lyhin haarukka on "6" over stock lenght". Järkeilen että pitäis riittää, ja jos on liikaa niin madallussarjalla hoituu.
MUTTA. Triple tree anglea on kahta: "original" ja "3 degree".

Kumpi se pitäis olla että mopo pysyy vielä omalla kaistalla? Ja sitäkään tietoa en löytäny mistään että mikä se vakiokulma noissa tehtaan jäljiltä on. Nolla?

Tiedän vähän (kuten saattaa huomata)- mutta senverran kuitenki että periaatteessa 3ast saa toimimaan jos/kun rattiputkea on reikattu. Tai onko jopa niin että pidemmällä kuin pari tuumaa alkuperäisestä nimenomaan pitää olla 3 ast triple tree JA sopivasti reikattu emäputki?

Eli kumman tilaan että ajettavuuden saa toimimaan?

Löysin sivun jossa on paljon mallikuvia pidennettykeulaisista:
http://www.chopper-kit-usa.com/sportster_photos_main.htm
Kuvissa on mainittu "over stock" pituus, sekä jokin mystinen astelukema.
Esim tässä pyörässä (jonka ryhti on just se mitä haen) mainitaan
"2003 Soft Tail 14 degree with 4" over stock tubes "
Mistä tuo 14 astetta tulee? Orggis emäputki on vissiin FXST:ssä 33 ast.


Kiitokset

P.S.
Oon näppäilly netissä sitä runkolaskuriakin jossa on jätöt yms- mutta prkl kun ei auta kun en tiedä mitä ne lukemat (jättö) pitäis olla??..  ??? >:( Kai jotain 130-150mm

Vai mennäänkö tällä ohjeella?:
A word to the wise: If you want to extend your stock Harley's front end by using a set of raked triple trees...DONT! Raked triple trees are really used where the bike has a raked neck of 40 degrees or more. In these cases the raked trees bring the trail back to a shorter, more manageable, distance. Using raked trees on a stock steering stem will shorten the trail too much and lead to instability as the speed increases. Picture a high speed shopping cart. Consider, instead, a set of raked cups that keep the pivot and the fork tubes parallel to each other but "kick out" the front end....or rake your chassis by cutting your neck and positioning it for longer tubes, chopper style.

In some cases where the builder is going for a raked look and chooses not to cut his steering neck, custom raked triple clamps with less offset can be designed. Combined with longer fork tubes to keep the neck at a reasonable height, less offset in the triple trees will increase the trail to reasonable levels (4 to 6 inches). Less offset will move the fork tubes closer to the gas tank on full lock....so check this in advance.


Hemuli

Kannattaisi tutustua tarkemmiin määritelmään "etujättö" ja miten se lasketaan. Laissa määritellään sallituksi jätöksi 50-175 mm. Kokemus on kuitenkin osoittanut että kopterimallinen pyörä on parhaimmillaan noin 100 mm jätöllä.

Etujättöhän on mitta, joka saadaan kun ohjausakselin suuntaisesti vedetään linja maahan ja mitataan tämän pisteen etäisyys sen taakse jäävään etuakselilta kohtisuoraan vedettyyn linjaan. Liikaa jättöä, pyörä on vakaa suurilla nopeuksilla mutta todella kankea käsitellä hitaassa vauhdissa. Liian pieni jättö, epävakaa maantienopeuksissa.

Softailin vakiojättö taitaa olla jotain 150-160 milliä, jos kulmaa muuttamatta lisätään jotkut kolmen asteen kappaleet pienee jättö. Kuinka paljon, se pitäisi mitata. Mutta ei se vielä huonoksi muutu.

Tässä on hyvä laskuri jolla voit pyöritellä eri vaihtoehtoja. http://www.northernvikingsmc.com/helsinki/vinkit/keulakulmalaskuri.html

Tavallinen kulmamitta ja vatupassi on hyviä apuvälineitä kulmia tutkiessa.

Ja jos päädyt leikkaamaan sen ohjausakselin valupalan pois niin käy kuitenkin ensin konttorilla jossa laitetaan varmistukset johonkin toiseen paikkaan meistämäsi runkonumeron päihin. Menee äkkiä koko rungosta prossat jos numeron siirtoa ei tehdä ennen leikkausta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957