Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin kytkimen säätö

Aloittaja trumpetti, 01 elokuu 11, 23:08:57

« edellinen - seuraava »

trumpetti

miten lie menee tuo säätö shovelissa eli nelivaihteinen ja viisipiikkinen sika,koitettu säädellä muttei oikeen vieläkään irrota ram jett asennettu ja vähän parani ,niin ja enska on 1.5 tuumasella remmillä ja kytkimessä punaiset jouset jonkun heikkokourasen miellestä kytkintä voisi sanoa jäykäksi.

Hemuli

Aika lailla samalla tavalla kuin muissakin. Ensinnäkin piikkisian jousilevy pitää olla tasan suorassa painelevyyn nähden. Mitta alkuperäisillä osilla oli  muistaakseni karvan alle tuuma. Eli etäisyys painelevyn pinnasta jousilevyn alapintaan. Tää ei tietenkään päde jos on sellainen hieno alumiininen jousilevy johon jouset uppoaa enemmän mutta laskemalla siitäkin selviää. Säätö on aika tarkka koska jos levy on vähänkään vinossa ei kytkin irrota kunnolla.

Sitten vaan vaijeri löysälle ja kytkimen navasta keskiruuvi ensin auki ja sitten kiinni päin kunnes tunnet että se ottaa kiinni kytkimen käyttötankoon. Tästä sitten vartista puoleen kierrosta takaisin AUKI - tarkoitus on jättää sinne pieni välys ettei kytkin ala luistamaan kun osat lämpiää.

Tämän jälkeen voit kiriä vaijerin että kahvaan jää pieni välys. Itse olen katsonut kahvan välyksen niin että otan reippaan otteen vaijerin kuoresta aivan kahvan vieressä, painan kahvan pohjaan ja samalla kun päästän sen ylös niin vedän kuoresta. Kun kahvan sisään menevä holkki tulee enää 2-3 mm ulos kahvan rungosta niin siinä hyvä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

trumpetti

ookkoo pitää vielä iltasella koittaa jos sais säädöt kohilleen, Hemulille jälleen kiitos

minävaan

Niitä jousiahan voi kans säätää mieltymysten mukaisiksi.Yleensähän ne on vedetty aivan  liian kireelle normaali käyttöä ajatellen. Itse tappelin aikoinani ko. rimpulan kans pitkäänkin kunnes tein näin: jouset niin löysällä et just kestää ajoa ja yks levypari pois.Kummasti rupes irrottaa .Ja yks juttu on ettei sul vaan oo remmi liian kireellä ? Vetää rummun vinoon kytkintä käyttäessä eikä sitte kyl irrota.

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 elokuu 11, 23:35:30
Ensinnäkin piikkisian jousilevy pitää olla tasan suorassa painelevyyn nähden.
Ja jos oikein hyvän haluaa, kannattaa säätää siten, että painelevy on suorassa kytkin pohjassa. Eli kytkin pohjaan ja heittokello tai rautalanka tai vastaava painelevyn pintaan ja pyörittelyä. Ei yleensä aukea suoraan, mutta jousilevyn muttereita säätämällä sen suoraan saa. Mun mielestä jousilevyn suoruudella ei niinkään oo väliksi, kunhan painelevy on auenneena suorassa. IMO.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 elokuu 11, 23:35:30
Aika lailla samalla tavalla kuin muissakin. Ensinnäkin piikkisian jousilevy pitää olla tasan suorassa painelevyyn nähden. Mitta alkuperäisillä osilla oli  muistaakseni karvan alle tuuma. Eli etäisyys painelevyn pinnasta jousilevyn alapintaan. Tää ei tietenkään päde jos on sellainen hieno alumiininen jousilevy johon jouset uppoaa enemmän mutta laskemalla siitäkin selviää. Säätö on aika tarkka koska jos levy on vähänkään vinossa ei kytkin irrota kunnolla.

Sitten vaan vaijeri löysälle ja kytkimen navasta keskiruuvi ensin auki ja sitten kiinni päin kunnes tunnet että se ottaa kiinni kytkimen käyttötankoon. Tästä sitten vartista puoleen kierrosta takaisin AUKI - tarkoitus on jättää sinne pieni välys ettei kytkin ala luistamaan kun osat lämpiää.

Tämän jälkeen voit kiriä vaijerin että kahvaan jää pieni välys. Itse olen katsonut kahvan välyksen niin että otan reippaan otteen vaijerin kuoresta aivan kahvan vieressä, painan kahvan pohjaan ja samalla kun päästän sen ylös niin vedän kuoresta. Kun kahvan sisään menevä holkki tulee enää 2-3 mm ulos kahvan rungosta niin siinä hyvä.

Soveli ja Barnetin kytkin. Säätöruuvi painelevyssä liki pohjassa eikä tavoita kytkinpuikkoa kun siinä tapauksessa että vaijeri on säädetty tiukimmilleen. Säätöruuvi on tuuman mittainen ja siis liian lyhyt. Löytyi nettikauppa jossa barnettiin myydään 32mm pitkää säätöruuvia, se on jo lähempänä oikeaa mittaa.

Tää onkelma on ollut niin kauan kun pyörä on mulla ollut eli ei mitään äkkinäistä ole tapahtunut. Kytkinpuikkokin oli viime talvena suunnilleen siinä mitassa kun pitääkin, tosin en muista paljonko se oli.

Pitempi ruuvi tehty eli nyt jää jo säätövaraa vaijeriin. Manuskassa mainitaan et kytkimen vivun ja lehmänläjän kannen (Top) välissä pitäisi olla rakoa noin 20mm. Jos säädän keskiruuvin niin että se törmää kytkinpuikkoon (ja siitä kolmevarttia pakkia) niin rakoa jää vähintäänkin tuplat ohjearvosta. (vaijeri löysällä) Onko mitalla mitään merkitystä jos vivulla on tilaa liikkua? Vai onko se 13/16" mitta minimi...

Kytkin on kyllä toiminut hyvin mut säädöt on aivan maksimissa.

Kapteeni sika

Kapteeni sika

Jos en ole pahasti ymmärtänyt lukemaani väärin niin kun kytkimen säätää kuvan mittoihin niin kytkimen "release finger" on optimikulmassa painelaakeriin nähden ja puikkoon saa maksimiliikkeen. Geometriaa.  ;)

Eli säädän sen noin.