Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljyä kansiin

Aloittaja Luttakumi, 16 huhtikuu 09, 22:05:30

« edellinen - seuraava »

Luttakumi

Näistä jäykemmistä painejousista. Luistihan avaa kampuralle menevän syötön vasta kun jäykempi
jousi on puristettu kasaan, eli kampura saa öljyä vasta korkeammilla kierroksilla. Tuleeko jollain jousen jäykkyydellä tilanne jossa kampura rullaa ilman öljyä normaaleilla ajokierroksilla ? Lähinnä tarkoitan näitä 24-28psi vietereitä. Mahtaako tuo luisti nousta ylimpään asentoonsa, jossa hukkareikä aukeaa,
muutakuin kylmällä koneella startatessa.

Kokkonen

En tiedä mihin tuollaisia paineita tarvittaisiin. Mut kuten sanottua, jousia on tarjolla. Shovelissa hydraulinostajat tarvitsevat pikkasen painetta, muut pärjäävät vähemmällä. TC:t on eri juttu, siellä kun on öljysuihkujäähdytys männille, pitää olla painettakin. Olisko nämä jouset sit vaan markkinakikka neurootikoille? Joku kertokoon.
Sen jousen ei tarvitse paljoakaan kasaan mennä, kun kanava pinionille aukeaa. Mutta voisihan ainakin teoriatasolla jäykällä jousella, sohlolla pumpulla, ohuella kuumalla öljyillä, käydä niin, jotta reitti pysyisi kiinni. Miten todellista se on, en pysty sanomaan.
Reitti pumpun ohituslinjaan aukeaa kun jousi painuu reilummin kokoon.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kapteeni sika

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 17 huhtikuu 09, 07:48:05
Se enempää vikaan kantaa ottamatta. Toi 50 astetta on ihan normaali lämpötila öljylle näillä keleillä.
Kuumana kesäpäivänä saat se lämpenemään 70 asteiseksi rääkkäämällä mottia oikein kunnolla. Siitä herääkin kysymys, miks pitää käyttää suoraa 50:tä öljyä? Sen tarve tulee sit kun öljy on yli sata asteista. Ja sitä se ei ole suomessa ikinä. Näillä keleillä pitäis käyttää 30:stä öljyä. Tai sit sellasta ultramodernia moniasteöljyä.

Ne jotka käyttää jäähdytintä, eivät oo varmaankaan ikinä mitanneet öljyn lämpöjä.

Vanha aihe mut ajankohtainen.

Jaa 50 c normilämpö? Mä oon mittaillu oman fillarin öljynlämpöjä ja kaupunkiajossa alle parinkympin lämmöissä öljyt on siinä ~80-90C jos puoltuntia-tunnin liikkuu. Sit kun mennään naru kireemmällä reilua satkua saman ajan niin lämmöt ylittää 110C. Kierrokset huitelee 3500 nurkilla. Kun (jos) kelit tästä lämpiää ja öljyt samaan tahtiin niin kyl mä kuulerin aattelin laittaa, ja jos lämmöt ei nouse sen jälkeen yli 80C:n (noin) niin termari väliin. 

Mittari kikantin paistolämpömittari joka näyttää ainakin ulkolämpötilan suht tarkkaan.

Titus

Mulla työmatka noin 5km jolloin aamusella öljyt varmaan toi 50 astetta. noin tunnin kestävissä ajoissa  öljy n. 180 fahrenheittia  eikä se siitä oikeastaan muutu kovassa luukutuksessakaan. Parii kesää menty ny ilman cooleria. Sen pannu merkille että mun kohdalla kesähelteillä cooleri laski öljyn lämpöä melkein 20 astetta eikä öljyä juurikaan häipynyt. Saas ny nähdä paanko kuitenkin coolerin takaisin. 210 fahrenheittia kun oli lämmöt ni rupes mineraalit käryttään ruuhkissa seistessä. nyt on red linen 20w-60 eikä sauhuttele enää Mulla ollut aina sellainen käsitys että shovelin ongelma kansissa kyllä ennemmin liika öljy, kuin sen puute. Oliskohan ollut taiwaallista laatua noi tönärit, kun kaikenlaista merkkikamaa löytyy aasiassa tehtynä ihan paskalaatuisena. Kyllä mäkin ottaisin suojaputket irti ni näkis heti tuleeko öljyä tönäreille.

wesa

Kerroppa Juha, mitä nyt vuosien jälkeen Shovelissani on tapahtunut, kun kuumana öljy kerääntyy kansiin. Etenkin etummainen kerää kuumana öljyä. Sammutettaessa huomaa jo öljysavua. Ja kun irroittaa imusarjan, niin pientä öljykostetuutta on imukanavan pinnoilla, eli kuumaa öljyä valuu jo venttiilin vartta pitkin imukanavaan.
Venttiilit ja ohjaritkin tuli vuosi sitten laitettua timmiin kuntoon.
Ja mullahan kone käy kuumana sivuvaunun veturissa.

Pitäiskö laittaa pumppuun korjaussarja?


Vesa
” On olemassa periaate, joka estää kaiken tiedonkulun, joka käy todisteesta jokaista väitettä vastaan ja joka takaa sen, että ihminen pysyy ikuisesti tietämättömänä â€" se periaate on varma vastenmielisyys ennen asiaan perehtymistä.”

Kapteeni sika

Savuttaako ajossa, tyhjäkäynnillä?

Yleinen vaiva kuuluu olevan se että kansipahvi vuotaa öljykanavan kohdalta palotilaan. Moottorijarutuksissa ja tyhjäkäynnillä varsinkin huomaa kun kaasuläppä on sulki ja alipaine suurimmillaan. Mun sovelis oli tätä vaivaa etupytyssä muiden normikulumien lisäksi.

Kummankin männän päällä oli karstaa ja pahin kaakku oli juuri öljykanavien kohdalla, ainoastaan etupytty kuitenkin savutti. Nyt on Jamesin FireRing paffit joiden pitäs kestää. Kannet on jälkikiristetty, vartti auki ja samaan momenttiin.

Mää näistä mittää tiä mut opettelen.

wesa

Savun huomaa vain kuumana.
Mutta imukava on öljyn kostuttuma, eli valumaa venttiinohjarista.

” On olemassa periaate, joka estää kaiken tiedonkulun, joka käy todisteesta jokaista väitettä vastaan ja joka takaa sen, että ihminen pysyy ikuisesti tietämättömänä â€" se periaate on varma vastenmielisyys ennen asiaan perehtymistä.”

Miska

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 25 toukokuu 13, 09:20:01
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 17 huhtikuu 09, 07:48:05
Se enempää vikaan kantaa ottamatta. Toi 50 astetta on ihan normaali lämpötila öljylle näillä keleillä.
Kuumana kesäpäivänä saat se lämpenemään 70 asteiseksi rääkkäämällä mottia oikein kunnolla. Siitä herääkin kysymys, miks pitää käyttää suoraa 50:tä öljyä? Sen tarve tulee sit kun öljy on yli sata asteista. Ja sitä se ei ole suomessa ikinä. Näillä keleillä pitäis käyttää 30:stä öljyä. Tai sit sellasta ultramodernia moniasteöljyä.

Ne jotka käyttää jäähdytintä, eivät oo varmaankaan ikinä mitanneet öljyn lämpöjä.

Vanha aihe mut ajankohtainen.

Jaa 50 c normilämpö? Mä oon mittaillu oman fillarin öljynlämpöjä ja kaupunkiajossa alle parinkympin lämmöissä öljyt on siinä ~80-90C jos puoltuntia-tunnin liikkuu. Sit kun mennään naru kireemmällä reilua satkua saman ajan niin lämmöt ylittää 110C. Kierrokset huitelee 3500 nurkilla. Kun (jos) kelit tästä lämpiää ja öljyt samaan tahtiin niin kyl mä kuulerin aattelin laittaa, ja jos lämmöt ei nouse sen jälkeen yli 80C:n (noin) niin termari väliin. 

Mittari kikantin paistolämpömittari joka näyttää ainakin ulkolämpötilan suht tarkkaan.

Onko noi korkeat lämpötilat ihan normaalia?

Tänään kun paahdoin moottoritietä Pirkkalasta Hämeenlinnaan, niin perille saavuttuani hohkas öljysäiliö penkin alla lämpöä hivakalle ihan kunnolla. Mitään mittaria ei tietty mukana ollut, enkä sellaista (ainakaan vielä) omistakaan, mutta hieman ihmetytti tuo lämpö.

Tuoreena shovelin omistajana on niin paaaaljon ihmeteltävää!  ;D
-Just another guy on the lost highway-

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: wesa - 28 toukokuu 13, 08:10:53
Kerroppa Juha, mitä nyt vuosien jälkeen Shovelissani on tapahtunut, kun kuumana öljy kerääntyy kansiin. Etenkin etummainen kerää kuumana öljyä. Sammutettaessa huomaa jo öljysavua. Ja kun irroittaa imusarjan, niin pientä öljykostetuutta on imukanavan pinnoilla, eli kuumaa öljyä valuu jo venttiilin vartta pitkin imukanavaan.
Venttiilit ja ohjaritkin tuli vuosi sitten laitettua timmiin kuntoon.
Ja mullahan kone käy kuumana sivuvaunun veturissa.

Pitäiskö laittaa pumppuun korjaussarja?


Vesa

Mulla oli uusissa s&s kansissa yksi imuohjurinkumi huonosti asennettu. Kone pöllytti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Imusarjassa oli myös öljyä. Luulin kanssa, että kansiin tulee liikaa öljyä, mutta purku osoitti toista. Ohjurinkumin uusimisen jälkeen pöllytys loppui. Noi peltiset ohjarinkumit on helppo turata asennuksessa, jos ei mene kerralla pohjaan niin on moro.
C.O.G.

wesa

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 28 toukokuu 13, 20:23:26

Mulla oli uusissa s&s kansissa yksi imuohjurinkumi huonosti asennettu. Kone pöllytti tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Imusarjassa oli myös öljyä. Luulin kanssa, että kansiin tulee liikaa öljyä, mutta purku osoitti toista. Ohjurinkumin uusimisen jälkeen pöllytys loppui. Noi peltiset ohjarinkumit on helppo turata asennuksessa, jos ei mene kerralla pohjaan niin on moro.

-79 1340cc ohjareissa ei ole kumeja.
” On olemassa periaate, joka estää kaiken tiedonkulun, joka käy todisteesta jokaista väitettä vastaan ja joka takaa sen, että ihminen pysyy ikuisesti tietämättömänä â€" se periaate on varma vastenmielisyys ennen asiaan perehtymistä.”

Kapteeni sika

Niin ei ollut tehtaalta lähtiessään. (vasta L81-up) Kun korjautin kannet niin asentaja sanoi laittavansa ne myös vanhempiin paitsi jos asiakas ei niitä jostain syystä halua.

Niistä saattaisi olla apuja sun pulmaan.

wesa

Ostin tuon pyörän 80-luvun alussa, joten yhteisiä kilometrejä on paljon.
Tämä ongelma tuli vastaan siis vasta yli 30-vuoden kuluttua.
Ja kuten kerroin on venttiilityöt tehty vuosi sitten, aikaisemminkin samaa imukanavan kostumista oli ollut.
Siksi luettuani tuota Juhan juttua, tulee mieleen mahdollinen pumpun paineenohjaus, joka veisi liikaa öljyä kansia kohti.

Mutta varmaan ongelma poistuisi myös asentamalla ohjurikumit.

” On olemassa periaate, joka estää kaiken tiedonkulun, joka käy todisteesta jokaista väitettä vastaan ja joka takaa sen, että ihminen pysyy ikuisesti tietämättömänä â€" se periaate on varma vastenmielisyys ennen asiaan perehtymistä.”