Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Liikaa öljyä kansissa?

Aloittaja Hemuli, 30 heinäkuu 11, 23:36:29

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tässä ollaan kohta kesä kurvailtu rautapäällä "lievän" öljykäryn saattelemana. Meinasin jo pistää yläkerran palasiksi talvella ja porauttaa pytyt seuraavaan ylikokoon ja uusia ohjurit. Mutta tänään huomioni kiinnittyi mielenkiintoiseen seikkaan - starttasin kylmän koneen ja ajoin noin kilometrin matkan lähikaupan pihaan. Siinä kävin pankkiautomaatilla ja kun käynnistin pyörän uudestaan, oli koko lähitienoo pian sinisen savun peitossa. Käryä riitti vielä ensimmäisen muutaman sadan metrin matkan mutta sitten se loppui.

Mullahan on -71 rautiaiseen sovitettu viisvaihteisen evosportin öljypumppu. Voisko olla niin että se on niin paljon orkkista tehokkaampi että se työntää kannet niin täyteen öljyä että paluureiät ei ehdi pudottaa sitä takaisin alakertaan tarpeeksi nopeasti? Näin varsinkin kylmänkankeilla öljyillä.

Normiajossa toi ei 20W60 Redlineilla varsinaisesti savuta kuin ainoastaan kun päästän kaasun  pois - eli silloin kun sylinterin alipaine imaisee kannessa olevan öljyn ohjurin kautta palotilaan. Takapytyn venakopassa oleva öljynpainemittari menee kylmänä aivan tappiin, kuumanakin se vielä nousee koneen käydessä - joskaan ei paljoa.

Rautapäässähän öljy menee molempiin kansiin omaa teräsputkeaan pitkin, putkien sisäreikä lienee 2-3 mm. Mitäs jos tuohon putken päähän sorvaisi olakkeellisen holkin johon sitten huomattavasti pienempi reikä? Muistelisin että Hessu joskus puhui rajoittaneensa knucklen kansille menevää öljynmäärää vähän samaan tyyliin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mä jouduin kanssa rajoittamaan ulkoisilla öljylinjoilla olleessa pannarissa ku oli SöSSön pumppu ja kansille öljylinjat ulkona(viimeisen tyypin pannukannet), tapasin sen viimeks kaheksan vuotta sen jälkeen kun olin myynyt ja oli ainakin vielä silloin mun jäljiltä koossa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Aivan huoletta voit supistaa sitä kanavaa, mulla on puolentoistamillin reikä ja ruokkii molemmat kannet. Tuntuis toimivan.
Voi olla että ei riitä sun tapauksessa edes toi 1,5mm, kun kaksi linjaa, tiedä yhtään mitä tollanen evospora pumppu työntää.

Lyytinen

Niin tai olisiko siinä mitään ideaa kehittää joku semmonen patentti, mitä ihan loppupään shoveleissa, että nostajapesän kautta imetään alipaineella sieltä kannesta se öljy?

Tuukka

Mä laitoin panshoveliin 1.5mm rajoittimen kanssa kansien oljy linjaan. Vähän arvelutti, että meneekö sinne tarpeeksi öljyä muutoksen jälkeen. Duunasin sitten vielä öljyn syötön knucle henkisesti y haaralla kumpaakin kanteen erikseen. Tässä hässäkässä unohdin tulpata alkuperäisen öljyn sisään menon. Kone käyntiin ja öljyä tuli ihan helvetisti siitä orkkis sisään menosta, eli tarpeeksi menee.

Tosin mulla savutuksen aiheutti yksi huonosti asennettu ohjurinkumi.

Onkos hemulin kansissa kumeja?
C.O.G.

Hemuli

Rautapään kansissa ei käytetä kumeja, paljaalla vedetään ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Joo eihän siellä alunperin niitä ole. Mulla oli aikoinaan rautiksessa sellaset orginaal tyyppiset peltiset.

Meinasin vaan, että jos paljaallaan vedellään ja oljyä tulee vähän likaa niin kyllähän se tiukoistakin sovituksista ohi menee... Noissa mun S&S shovelin kansissa oli tosiaan jo uutena yks kumi asennettu huonosti ja jo se aiheutti melkoista pöllytystä. Luulis, että uusista ohjureista ei mene öljyä läpi vaikka ei olis kumeja ollenkaan, mutta niin vaan meni. Tätä tosin edesauttaa varmaan se jos kansissa on liikkaa öljyä.

Jos se evosportin pumppu pukkaa enemmän paljon enemmän tavaraa, kun orkkis niin sinne kansiin on varmaan helpoin reitti purkaa ylimääräiset paineet. Ts. vähiten vastusta, kun on isot kanavat.

Mitens onko rautiksissa ollut ongelmaa ton öljynpaluukanavan kanssa? Eli vetää öljyä pyttyyn kannentiivisteen välistä paluukanavan kohdalta. Oireet on täysin samat kun ohjuri vikaisessa.
tosin pöllyttää ehkä jopa enemmän.
C.O.G.

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 31 heinäkuu 11, 01:00:10
Niin tai olisiko siinä mitään ideaa kehittää joku semmonen patentti, mitä ihan loppupään shoveleissa, että nostajapesän kautta imetään alipaineella sieltä kannesta se öljy?
Aika haastava kehittää minkäänlaista imua tohon Hemulin pataan kun kampikammio ja jakopää jatkuvasti saman paineen alla niinku kannetki.

Lyytinen

Mutta Hemulihan jurskautti porata sinne oikeaan lohkoon ne kolme paineentasausreikää mitä evosportissa ja se liittyi jotenkin siihen, että lopuksi se systeemi rupesi toimimaan? Eli alunperin siinä ainakin olisi ollut jotain aineksia? Ei sillä, että minulla olisi mitään hajua saisiko sen oikeasti sillä lailla toimimaan, arvelin vaan, että runsas öljynkiertohan on vain hyvästä kunhan ei varastoidu sinne yläkertaan.

Hemuli

Mjooo... olishan se helkkarin teknisen ja racen näköistä kun vetäis ulkoiset lisäpaluut venakopista lohkoon mutta ehkä mä kuitenkin kokeilen sitä ahistamista ensin. Tai siis heti kun saan noi muiden romut kasaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tänään sain tehtyä kuristimet Mikunin välialuesuuttimista. Ainakin ensivaikutelma on positiivinen, pitää seurata öljynpintaa viikonlopun näyttelykiertueella :)...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Ride-on

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 30 heinäkuu 11, 23:36:29
Tässä ollaan kohta kesä kurvailtu rautapäällä "lievän" öljykäryn saattelemana. Meinasin jo pistää yläkerran palasiksi talvella ja porauttaa pytyt seuraavaan ylikokoon ja uusia ohjurit. Mutta tänään huomioni kiinnittyi mielenkiintoiseen seikkaan - starttasin kylmän koneen ja ajoin noin kilometrin matkan lähikaupan pihaan. Siinä kävin pankkiautomaatilla ja kun käynnistin pyörän uudestaan, oli koko lähitienoo pian sinisen savun peitossa. Käryä riitti vielä ensimmäisen muutaman sadan metrin matkan mutta sitten se loppui.


Mulla teki tota samaa vielläpä täyden yläkertarempan jälkeen..Syynä mun tapauksessa oli tukkeutunut vanha öljynputsari. Heivasin sen pois ja savuttaminen loppu.
Mulla on kans öljyn paine mittari takimmaisessa kopassa yläkerassa, Öljynä Motonetistä Motulin suora 50W, kylmänä paineet yläkerrassa 60 psi ja kuumana laskee lähes nollaan, mutta kait siellä silti öljy kiertää kun viellä on nipussa..