Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

-80 rautapään vääntelyä

Aloittaja Leksa, 27 heinäkuu 11, 21:00:09

« edellinen - seuraava »

Rezi

Rungon alaosan pitää olla sentin tai pari keulimassa, eli etuosastaan ylempänä. Kyllähän siinä taitaa nyt niin käydä, että jos keulaa lyhentää, niin runko "kyntää" eli on väärään suuntaan kallellaan.

Homma on helppo testata muutamassa minuutissa, jos keulan putket menee ylemmisstä T-kappaleista läpi. Löysää vain molempien T-palojen pultteja ja laskee tunkista pyörän alemmas.

Minusta näyttää, että takarunko olisi pitänyt tehdä vähän eri kulmaan. Nyt selkäputket tekee mutkan alaspäin. Jos selkälinja jatkuisi suorempana, tulisi rungosta itsessään matalampi. Haluttu maavara määräytyy jäykkäperämuutoksen yhteydessä. Hankala homma korjata ilman, että rälläköi takarunkoa uusiksi...

Mutta nyt homma pitää ratkaista. 20cm maavara bobberissa on minusta liikaa.

Tai sitten laitat nappularenkaat ja teet crossibobberin ;D


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 15 elokuu 11, 08:15:54...Homma on helppo testata muutamassa minuutissa, jos keulan putket menee ylemmisstä T-kappaleista läpi. Löysää vain molempien T-palojen pultteja ja laskee tunkista pyörän alemmas...

Eipä tulekaan tuossa vanhemmassa Sportin keulassa, siinä putkien yläpäät on kartiot ja nappaan kiinni yläkappaleeseen. Ehkä niin että ottaa ylätulpat pois ja laskee jouset ylös putkista samalla kun tunkilla pelaa sen maavaran kohdalleen. Saa ainakin suuntaa pystyykö keulan madalluksella saamaan maavaraa yhtään alemmas ilman että runko putoaa nenälleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Toi madallus on hyvä! Ainakin mun silmään passaa. Käytännön toteutuksesta neuvot kelpais mullekin..

Rezi


Tuo tunkki lienee 9-10cm matalimmillaan, eli meikäläisen mielestä maavara on kohdillaan kun tunkki just mahtuu runkon etuosaan. Mutta silloin joutuu rälläköimään takarungon uusiksi.

Runko on nyt aika lailla vatupassissa. Keulaa lisää lyhentämällä ei pyörää taida enää matalammaksi saada. Minusta tuo takarunko on väärässä asennossa.

Mutta jos tuo maavara rakentajaa tyydyttää, niin sehän on siinä. Keulassakin taitaa vielä joustovarat riittää.

Make

Noin vanteet on kyllä #¤%:n hienot! Mutta Rezi opastaa sinua makuasioissa ihan väärään suuntaan  :P ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Hyvältähän se näyttää - onhan matala pyörä komea mutta jos sillä meinaa ajaa niinkuin moottoripyörällä kuuluukin niin alkaa se tappien raapiminen pidemmän päälle vituttaa. Oma rautapää on justiinsa Rezin ohjeen mukaisesti edestä nippa nappa nosturin korkuinen ja kyllä sillä saa ajoittain jalkaa nostella kurveissa.

On muuten aika yllättävää kuinka paljon keulaa saa laskea ennen kuin runko nyykähtää nenälleen - matka taka-akselilta eteen on niin pitkä että ihan pienellä madalluksella rungon kulma ei paljoa muutu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Leksa - 15 elokuu 11, 06:43:09
Oikeassa olet taka-akseli kiinnetteiden suhteen , ne on levystä leikattu . Katselin tuossa että sullahan on samanlaiset , mutta ilmeisesti ne on valettu? Toi kiinnikkeiden retro meininki puhuttelee  :)

Loppuun vielä Retzille kuvaa taka-akseli kiinnikkeistä


Hieno homma, että noita retro-lookki palikoita saa nykyään levystä leikuttuina versioina. Mahtavat olla kertaluokkaa halvempia kuin valetut ylihintaiset. Eihän nuo levykamat toki ole ulkonäöltään valettujen veroisia, mutta jos noihin hitsaisi erinäisiä putkiholkkeja ja vahvikkeita, niin varmaan oltais aika lähellä valettuja.

ma^ko

#22
Lainaus käyttäjältä: Leksa - 05 syyskuu 11, 21:34:38
Tarkistin myös venttiilin ohjureiden sisäpinnat , imu oli ihan normaali , mutta pako ojurin sisäpinnalla oli ikään kuin kierteet puoleen väliin ohjuria . Ei kai nuo kierteen tapaiset nyt sinne kuulu?

Vanha tapa vähentää ohjurin läpi poistuvan öljyn määrää on "snurlata" ne ohjurit, eli vetää sinne ikäänkuin lievä kierrepinta sisäpintaan. Rautiainen kun tarvitsee pako-ohjureille kuitenkin ihan selkeän välyksen etteivät ne jumi kuumana niin asiallisesti tehty "snurlikierre" voi olla ihan hyväkin juttu, ei kannata hirveesti pelästyä.

edit, korjailin pahimpia typoraattorin ladontahäröjä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ma^ko

Yleensä se vedetään yläosaan tai jopa koko ohjurin matkalle, yleisimmin kuitenkin yläosaan ohjuria, jotkut tekee sen myös alaosaa, mutta silloin on kyseessä lähinnä yliväljän ohjurin tekohengitys eli venttulan heilumista pyritään vähentämään nostamalla "kierreharjaa" pienentämään välystä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ma^ko

Minkälaisesta mustumasta olet huolissasi? Lyhyet jouset huonontaa toki venttiilien sulkeumaa ja saattaa aiheuttaa monenkinlaisia seurannaisominaisuuksia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ma^ko

Eip tuos välttämättä sen ihmeellisempaa kuin et tolla on ajettu seokset hieman svituillaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Niin tai että rautapäät luonnostaan polttaa hiukan öljyä. Ei tuo kovin dramaattiselta näytä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Noihan on oikein hyvät männät. Mitä nyt vähän karstaiset mutta se on täysin normaalia noissa. Ei oo ees pahasti kiinni leikanneet  ;D
A.K.A. Rambe

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 07 syyskuu 11, 12:59:38...Ei oo ees pahasti kiinni leikanneet  ;D

Totta, eli sylinterivälys tuntuis olevan kohdallaan tai sitten joku on malttanut sääliä kylmää konetta (eli ei siis Ramben vanha) ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Eli ei ku karstat pois, tsekkaat rengasvälykset ja takasin kokoon.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.