Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hyvät käytöstavat

Aloittaja Hessu, 25 heinäkuu 11, 12:27:52

« edellinen - seuraava »

Hessu

No niin, kaiken maailman tapahtumissa ja ralleissa on tullu taas rampattua. Näköjään.
Nyt olis sitten snadi avautumisen paikka.
Mä en kovasti välitä että mun lärvi löytyy netin syövereistä ja tietääkseni kovin montaa kuvaa ei löydykään. Mutta tälläkin foorumilla on kuva joka on laitettu ilman mun lupaa, sekä täältä näköjään löytyy linkki johonkin blogii mihin mua on kuvattu. http://wastarannankiiski.blogspot.com/2011/07/lavin-rantsi-joutsa-chopper-show-2011.html

Toivoisin ihmisiltä sen verran käytöstapoja, että kysyisivät luvan sellaiseen.

Ymmärrän että nuorempipolvi, jolle facebook ym on normihommaa, ei asiaa kelaa. Mutta toisten ihmisten yksityisyyden kunnioittaminen ei siltikään ole ikäkysymys, vaan junttimaista käytöstä.

Pääsääntöisesti prätkäbileet/rallit on yksityistilaisuuksia ja mielestäni homman pitäisi lähteä siitä, että vaikka siellä tehtäisiin jurrissa persepyramiideja, sitä omaa hanuria ei löydy seuraavana päivänä netistä.

Samoin tää ajokaluston kuvaaminen. Homma kun on muuttunut helpoksi ja halvaksi, jengi ottaa kuvia älyttömän paljon. Ymmärrän että pyörä mikä on tuotu näyttelyalueelle kuvataan, mutta jos kadun varressa seisoo pyörä ja siitä ottaa kuvan, eikö olisi hyvien tapojen mukaista jättää kuva "omaan käyttöön"? Eikä julkaista sitä REKISTERIKILPINEEN yleisesti nähtävällä nettisivulla!
Voisi ainakin nähdä sen verran vaivaa, että suttaa sen kilven tai äityy oikein kohteliaaksi, ja kysyy luvan omistajalta (niinkin on tapahtunut ja se on niin hienoa toimintaa, että eihän siitä edes kehtaa kieltäytyä).

Tiedä kyllä että yleisellä alueella saa ottaa kuvia ihmisistä ja muista, mutta vähänkään kauemmin tätä lajia harrastaneen luulisi ymmärtävän hienotunteisuuden ja kunnioittavan toisten yksityisyyttä. Näyttelyt on eri asia. Niissähän se tsygä ja vähän rakentajakin nimenomaan tuodaan näytille.

Varsinkin vanhempi polvi varmaan muistaa tapaus imatran, kun kylän ainut chopperi esiteltiin lehdessä...

Eli toivon asiallisia kommentteja, kuvien poistamista ja yksityisyyden kunnioittamista.

Hemuli

Tää on vaikee laji...

Silloin "ennen" ei ollut tällaista informaatiotulvaa ja kaikkia niitä apuvälineitä mitä nykyään. Tänä päivänä jokaisella on digikamera tai vähintään kamerakännykkä jolla sitten iloisesti räpsitään kuvia eri tilaisuuksissa. Näitä kuvia sitten julkaistaan tapahtumia sivuavissa internetpalveluissa.

Kuka sitten hyötyy tällaisesta kuvallisesta tuotannosta? Yleensä ne jotka eivät syystä tai toisesta ole päässeet paikalle tai sitten muuten vaan haluavat fiilistellä menneen viikonlopun tunnelmissa. Onpa parhaat näistä kuvajulkaisuista pienimuotoista taidetta kuvaamisen ja julkaisun tekniikan ja taitojen kehittyessä.

Tunnustan itsekin kuuluvani tähän kamerasidonnaisten ryhmään, yleensä aina kulkee digipokkari taskussa minne ikinä menenkin.

Mutta on Hessun avautumisessa myös pointtinsa, monesti tapahtumakuvia selatessani olen kadehtinut joidenkin kykyä vangita fiiliksiä niihin - tällä tarkoitan pelkkien pyöräkuvien sijaan ihmisten ja tilanteiden taltiointia. Mutta kun itse yritän samaa, niin tuntuu kuin tunkeutuisin kuvattavien yksityisalueelle. Se ei yksinkertaisesti tunnu luontevalta. Samoin määrättyjen kuvien julkaisu, niinpä noi meikäläisen fotot on sitten pääasiassa niitä pyöriä. Mutta sellaisten kuvien julkaisu jotka eivät tuo kohdettaan esiin kyseenalaisessa valossa on mun puolesta ok. Mutta mähän oonkin ihan junnu.

On mullakin Hessu susta ainakin yks helkkarin hyvä kuva 2010 Norrtäljen reissulta ja taisin sen sulle näyttääkin 8).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Joo valokuvaaminen parhaimmillaan on taidetta ja hienoa hommaa. Ja on mahtavaa että jengi ottaa kuvia ja taltioi skeneä. En mä sitä tässä arvostele.
Vaan niiden julkaisutapaa!

Muistan sen kuvan, menee enemmän tonne persepyramidi osastoon. Mutta eipä sitä oo netistä löytynytkään. Se on just sitä asiallista käytöstä jota tässä perään.

Makke

Tere!

Pahoittelen suuresti tapahtunutta kerhomme osalta, että blogissamme on esiintynyt "epäasiallista materiaalia" :o. Asia on ilmeisesti jo korjattu.
Tarkoituksenamme on ollut julkaista blogissamme materiaalia "cooleista" tyypeistä, pyöristä ym. tähän kulttuuriin liittyvästä. Mutta erehtyväisiä ihmisiä kun olemme, niin joskus pääsee lipsahtamaan kuvien joukkoon muitakin.
Pyrimme jatkossa ottamaan myös muut harrastajat paremmin huomioon ja ehkä kysymäänkin lupaa julkaista kuva materiaalia.
Toivomme myös, että jos jatkossa blogiimme eksyy materiaalia, joka olisi poistettava tai muuten arveluttavaa, niin ottakaa suoraan yhteyttä wastarantakiiski@gmail.com.

T. Makke

Hessu

Kiitos.
Joo se on parempi kuvailla vaan niitä kylmiä tyyppejä. Mä kun yritän enemmän keskittyä vaan tohon moottoripyöräilyyn ja hauskan pitoon ja oon kylmä ainoastaan +5 kelissä läpi märkänä sateessa ajaessa. Ja sillon homma ei NÄYTÄ yhtään "coolilta". Suosittelen kokeilee joskus. Avartava kokemus!

Vielä kun toi nimim. Kiiski sais poistettua tuolta yhdestä toisesta ketjusta kuvan missä mä virnistelen.

Kaipa aika vaan on ajanu musta ohi, kun kuulostaa siltä, että ennen ralliin lähtöä on selvitettävä onko joku tekemässä tapahtumasta realitysarjaa.

Mutta aihehan tais olla aika arka, kun kommentteja on tullu melko vähän. Enkä mä ole niin tuohtunut miltä teksti ehkä vaikuttaa.

Ja tohon kaluston kuvaamiseen ei ole kukaan kommentoinut?? Ettekö oo asiaa ikinä edes miettineet. Tais olla viime kesänä kun kuulin tapauksesta, kun joku lokasuojaton auto oli kuvattu tapahtumassa, kilpi näkyny ja kuva netissä. Parin viikon kuluttua oli tentattu karsastajaa ja omistajaan  aken/ slurkkien toimesta. Omistaja oli varmaan innoissaan, kun oli saanu coolin kuvan nettiin.

uuze

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 28 heinäkuu 11, 08:49:31
Mutta aihehan tais olla aika arka, kun kommentteja on tullu melko vähän. Enkä mä ole niin tuohtunut miltä teksti ehkä vaikuttaa.

Ei ehkä arka, enemmänkin ihmetystä herättävä. Jos ottaisit vain suoraan yhteyttä ihmisiin jotka sua on noin pahasti loukannu etkä avautuis yleisillä palstoilla, olis huomattavasti helpommin korjattu asia. Nyt tää sun ketju vaan saa katsojia sun kuville kun olit vielä laittanut oikein toimivan linkin niihin. Ei ymmärrä miks samaan aikaan valitetaan moisesta ja toisaalta levitetään linkkiä mistä kuvat löytyy..? Yleensäkin tuntuu tyhmältä ratkoa yksityisyyden loukkaamisen ongelmia yleisellä keskustelupalstalla. ???

ss454

Hessulla on pointti josta tulee juteltua välillä kokkareilla ja tuttujenkin kanssa. Yleisellä alueella tapahtuvaa kuvaamistahan ei voi kieltää. Mutta kun kameran näen kohdistuvan poistun taka-alalle tai käännyn muualle niin kysymättäkin pitäisi kuvaajalle olla selvää että kaveri ei halua julkisuutta. (kamera ei meikäläisen naamaa rakasta.) Ja tällä tekniikalla on ainakin vielä tunnistettavien nettikuvien osalta voinut olla rauhassa. Tokihan mies naamakirjasta löytyy jopa FinnBikers tykkääjistä, mutta vaatinee pientä selvittelyä uteliaiden osalta yhdistää mies ja naama. Olihan se oma email tuossa sivussa piilotettu ;)

Tuo kilpijuttu paljon isompi asia missä toivoisi itsekin huomaavaisuutta. Juuri tälle kesälle erään tapahtuman kuvia katsellessa mietin yhtä rodia miksihän lokasuojia ei ollut ja meinasin akelta tarkistaa minkähän vuotinen ja millä säännöillä läpipäässyt auto. (kunnes huomasin, että siellähän oli pikaliittimet joilla lokarit irroitettu ja ne olivat piilossa.) Joskus puolileikilläni olen sanonut kuvaajalle kun näen että kilpi ja mies ikuistettiin, että onkos tuo kuva sitten ennen kotiin pääsyä jo jossain netissä. Onneksi näissäkin on ymmärretty piikki ja kuvat jääneet pois.

Hankalampihan kilpi on sitten sutata noissa youtube videoissa, missä melkein menee kuvaajan kuvakulman piikkiin että hienovaraisesti jättää kuvaamatta kilvet pois. Tällekin kesälle muutamassa letka ajossa olleena löytyy soffa kuvista, mutta miestä kypärän sisällä saati kilpeä ei onneksi ole surffaamissa pätkissä pystynyt tunnistamaan.

Syy miksi minua kilven kuvaaminen närästää on, että nimi ja osoite tiedot akelta saatavissa liian helposti. En ymmärrä miksi ei palveluun voisi ilmoittaa omaa puhnumeroaan johon tulisi samantien viesti kyselystä ja tieto kuka kysyy. Tokihan kysyjä maksaisi tämänkin lisäpalvelun. Menisi heti tuo tietojen selvitys sellaiselle tasolle, että kilpien kuvaamiseen voisin ottaa rennomman kannan. Ja tietojen hakua ei prepaid/ulkomaan liittymistä sallittaisi.

Tokihan oma käyttäytyminen ainakin iän myötä tullut sellaiseksi, että tilanteissa joissa voi joutua kuvatuksi siirtyy taka-alalle ja ainakaan mikrofoniin ei kommentteja lauota. Onneksi silloin kun oli nuori ei digipokkareita ollut, niin jäi ne hölmöimmät jutut ihan kaveriporukan kesken jaettaviksi muistoiksi.

Tuusulan T-Bone

Joo-o. Juridinen puoli asiassa on selkeä: kuvaamista julkisilla paikoilla ja kuvien julkaisua netissä tai muutoin ei voi kieltää. Mutta eettinen puoli on vähemmän selkeä. Mun sympatiat on Hessun puolella ihmisten kuvien julkaisemisessa. Siis ei ihmisten kuvia nettiin ilman lupaa. Meikäläisestäkin on olemassa sellaista kuvamateriaalia, että politiikkaan ei oo mulla ikinä mitään asiaa. Mutta eipä niitä taida netissä kauheasti olla. Jotenkin mä luotan baikkeriporukkaan tässä(kin) asiassa.

Sen sijaan pyörien kuvien julkaisuun suhtaudun lähtökohtaisesti positiivisesti. Kuitenkin jos julkaistaan ilman omistajan lupaa, on paikallaan sutata kilpi piiloon julkaistuista kuvista. Syitä on tossa yllä lueteltu enemmän kuin riittävästi.
Long John Stroker

Kiiski

No ,huh huh! Mikäs sievistely ja imagon kohotus viikko nyt on? Hessu jos olet noin tarkka omasta imagosta älä anna haastatteluja lehtiin tai muutoinkaan esiinny mainoksissa/ lehtijutuissa.

Hemuli

Sitä paitti, en nyt ole ihan varma mistä kuvasta Hessu puhuu mutta jos se on se miksikä sitä luulen niin ei siitä ainakaan enää tunnista miestä eikä kilpeä ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

LainaaSyy miksi minua kilven kuvaaminen närästää on, että nimi ja osoite tiedot akelta saatavissa liian helposti. En ymmärrä miksi ei palveluun voisi ilmoittaa omaa puhnumeroaan johon tulisi samantien viesti kyselystä ja tieto kuka kysyy. Tokihan kysyjä maksaisi tämänkin lisäpalvelun. Menisi heti tuo tietojen selvitys sellaiselle tasolle, että kilpien kuvaamiseen voisin ottaa rennomman kannan. Ja tietojen hakua ei prepaid/ulkomaan liittymistä sallittaisi.

Eikös pyöriin saa samaa palvelua kuin autoihin.. Eli ilmaiseksi tietojensalaus. Omiin autoihin olen ainakin tehnyt ja ei saa akelta oikeastaan muuta kuin nimen vai saiko edes sitä.. Rekisterikilpi on kuitenkin julkinen "asiakirja" joka näkyy ja tulee näkyä liikenteessä muutenkin, joten jos joku jää nettikuvien perusteella kiinni laittomasta kököstyksestä niin eikös se tavallaan ole oma häpeä..

En siis kannata mitään netin selailua ja autojen käryttelyä, mutta jos olet kilvet paikalla näyttelyssä/miitissä laittomalla laitteella niin tunnet riskit. Eli ota näyttelyalueella tai miittialueella kilvet pois. Liikenteessä jos joku taas kuvaa kilvellistä laitonta laitosta niin sekin taitaa olla ajajan tiedossa oleva riski.

Itse poistan aina kilvet kuvista, mutta en mitenkään kyllä tuomitse niitä jotka ei poista. Näkyyhän se kilpi jokaiselle vastaantulijalle joka tapauksessa.

Ihmisten kuvaaminen ja nettiin laittaminen on eri asia. Siihen tulisi aina pyytää lupa kuvattavilta henkilöiltä. Tosin moni ymmärtänee, että jossain isossa tapahtumassa kaikilta ei voi lupaa kysellä jos porukassa on satoja tyyppejä ja sattuu naama jossain taustalla näkymään.

Taaskin jos kuvataan yksittäistä henkilöä niin tapaus on selvä. Kysy lupa tai älä julkaise. Tosin jos perse paljaana jossain kännissä sekoilee niin on myös valmis kantamaan riskit.. Jättää sitten sen lotrailun vähemmälle  ;D

Itseäni ei henk. koht ole koskaan häirinyt jos naama jossain näkyy, kun en ole etsintäkuulutettu rikollinen tai muutenkaan mitenkään silmiinpistävän näköinen. Toisilla on kait toisin..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hessu

Kiiski ei nyt tainnu oikein tajuu pointtia. Noi sun esimerkit oon ymmärtääkseni tehty molemminpuolisella sopimuksella.
Tää kuvaaminen ja varsinkin kuvien netissä julkaisu, on asia mistä on pitäny avautua jo aikaisemmin. Sattu vaan nyt osumaan niin sopivasti että toimii hyvänä esimerkkinä.

ma^ko

Itseasiassa minäkin ihan periaattessa kieltäydyn tajuamasta pointtia, koska jos kuva on otettu julkisella paikalla niin ainoa jonka lupa kuvan julkaisuun tarvitaan on kuvan ottaja. Tilanne muuttuu jos luvatta julkaisee esmes kaverin tallista ottamiaan kuvia tms. Näin se menee pykälienkin mukaan ja en todellakaan ymmärrä miksi pitäisi toimia jotenkin muulla tavoin, lienen siis ymmärrysrajoitteinen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lyytinen

Nyt tässä jo puhutaan lakikirjasta, vaikka otsikko on hyvistä käytöstavoista. Minulle ne ainakin on todellakin kaksi eri asiaa. Pakko kompata Hessua ihan täpöllä. Yllätti vähäsen kun olisin luullut, että useampikin olisi samaa mieltä. Mutta ei kait siinä.

Kiiski

JOO nyt mä tajuun! Sä oot vähän niinku prinsessa Dianan kannalla tässä hommassa, ei hetken omaa rauhaa, niinkö? Paparazzit pörrää ja vituttaa? Vai naama kuluu ja saa naurettavan pieniä mallipalkkioita? Tajusinko?