Finnbikers

  • 25 Helmikuu 2020, 12:08:55
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Dead end soveli  (Luettu 33181 kertaa)

Antti S.

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 335
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #15 : 22 Heinäkuu 2011, 12:29:24 »

Aika raju laite,eikä toteutuskaan näytä pöllömmältä.
Kirjattu

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #16 : 22 Heinäkuu 2011, 18:19:11 »

Vesitankki on korjattu ja testiramautuksen perusteella ei enää murtune (?). Aika näyttää.

Mulla on tuossa vehkeessä öljypumppuna tuo TP engineeringin smart versio joss öljy tulee tankilta pumpulle, menee sitten suodattimelle ja sieltä koneeseen. Olen ottanut öljynsyötön turbolle tuosta koneelle menevästä letkusta T-haaralla öljynsuodattimen jälkeen. Nyt oli semmottinen ongelma että yön aikana öljytankista valuu öljyä pumpun rattaiden läpi ja holvaa turbon täyteen öljyä.
Aamuisen käynnistyksen tuloksena pakoputkesta tulee öljyä ihan ormona, samoin sitä menee tuonne ahtopuolelle. Aivan kauhia sotku.

Hakaisin tänään sitten 0.35bar:n avautumispaineella olevan vastaventtiilin jota tuossa testailin. Mittasin ensin turbolla nyt olevan öljynpaineen, se oli tyhjäkäynnillä 1.5bar (mitattu vaimennetulla teollisuusmittarilla). Venttiili väliin ja paineet ennen turboa on nyt 1.2 bar. Näyttää toimivan hienosti ja eiköhän tuolla nyt tuo öljyn valumisongelma ole ratkaistu. Heppu hydrauliikkaliikkeessä vannoi ettei venttiili mene miksikään 100 asteen öljystä eli tuo pitäisi olla ihan toimiva ratkaisu. Öljyssä ei ole mitään törkyä tuossa vaiheessa kun se on otettu heti suodattimen jälkeen.

Öljyn lämmöt nousee melko korkealle, matka-ajossa tankin mittari näyttää 100 astetta mutta se lienee vielä ihan ok (?). Käytössä on redlinen 20W50 öljyt. Öljynlauhdutinta pitää alkaa suunnittelemaan...
Kirjattu

Make

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1299
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #17 : 22 Heinäkuu 2011, 18:31:44 »

Mistä löysit tuon 0,35 barin venttiilin? Ois itsellä tarvetta samanlaiselle, vielä jos riittää tonne 3/8 letkulle, ni ois rok.

Harvinaisen siisti turboHD. Niistä toisinaan tursuaa tai sojottaa tai muutenvaan pistää silmään kaikennäköistä. Tuo varmaan nähdään varttimailin pätkällä jossain joskus?
Kirjattu
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #18 : 22 Heinäkuu 2011, 18:50:11 »

Tuo venttiili löytyi Oulusta liikkeestä Hytar. Venttiiliin saa semmoiset letkukarat kun tarttee eikä ollut edes kallis - 14 euroa letkukaroineen päivineen.

Pitää tämä vehje penkittää tässä vielä kesän aikana ja käyttää muutoskatsastuksessa konttorilla. Enpä noista varttimaileista tiedä, ei hirveästi kiinnosta mihin aikaan tuo menee. Tuo penkityksen tulos on ihan mielenkiintoinen, vaparina takarenkaalta lähti 60hv. Penkissä pitäisi hieman säädelläkin mutta tuo tehohifistely jää kyllä myöhemmäksi. Nyt pitää ajella ja naatiskella niin kauan kuin tuo toimii.

Tavoite on ettei tämä jää rykäisyksi vaan että tällä voi oikeasti ajella ihan kuin ennenkin. Reissuun tekevi mieli mutta pitää saada alle muutama sata kilometriä jotta nämä "oireet" saa kaikki pois.
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #19 : 22 Heinäkuu 2011, 20:16:07 »

Upeeta!

Kun tuo turbo on kuitenkin jonkin matkan päässä koneesta, niin onko miten viivettä kaasuun vastaamisessa?
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #20 : 22 Heinäkuu 2011, 20:25:58 »

Aika paha sanoa tuosta viiveestä kun en ole oikein vielä ramautellut. Nelosella kun lähtee 90:stä vetämään niin lähtö on kuin ennenkin, sitten viiveellä tulee ihan selvä nykäisy. Taas kun paikaltaan kiihdyttää niin kyllä tuo turbo tulee melko pian mukaan. Turboista ei ole sitten minkäänlaista aikaisempaa kokemusta joten en oikein tiedä eroa nopeasti / hitaasti vastaavaan viiveeseen.

Mulla on KB:n 1:9.5 takomännät ja puristuksiakin on. Alavääntö on kuten ennenkin mutta tosiaan tuolla ahdolla tuntuu että eteneminen on ripeämpää. Tuo vesi/metanoliruisku ehkäisee detonointia jota olisi ihan takuulla rutkasti ilman sitä. Sytkäennakkokin on ihan kuin ennen - tosin mulla on jo painekotelon takana toinen painekytkin valmiina tuota sytkän myöhäistämistä varten. Tuossa Ultiman sytkässä on tuo 'turbo retard' jota voi käyttää tuohon hommaan.

Aika kiva tuolla on ajella.... Kunhan kaikki lastentaudit saa karsittua pois niin sitten reissuun.
Kirjattu

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1726
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #21 : 22 Heinäkuu 2011, 20:39:48 »

Erittäin jees laite. Pyörän ulkomuoto on kaiken kaikkiaan linjassa tehomyllyn kanssa: Swingirunko ja pelkistetty race henkinen stuukki. Me like!!!

Vielä kun vaihdat tuohon japsipyörän keulan tehokkailla tuplalevyillä.



Kirjattu

Soikkeli

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 331
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #22 : 22 Heinäkuu 2011, 21:01:28 »

Eikös tuossa ole jo tehokas Showan keula tupla levyillä?
Kirjattu
C.O.G. 
Lifemember

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1726
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #23 : 22 Heinäkuu 2011, 21:29:44 »

Eikös tuossa ole jo tehokas Showan keula tupla levyillä?
Shovelin keula tuplalevyilla ei oo sama asia kuin keula tehokkailla tuplalevyillä ;D
Varmaan tuo nykyinen on käytännössä riittävän hyvä. Lähinnähän ajattelin ulkonäköjuttuja: kun on koneessa näyttää olevan potkua, niin näyttää hyvältä, että hillitsimet ja jousitus ovat ikään kuin linjassa performance-moottorin kanssa. En tiiä, hemmetin hieno pyörä as it is now!!
Kirjattu

Soikkeli

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 331
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #24 : 22 Heinäkuu 2011, 22:44:05 »

Mutta se on japanista! Eli se on hyvä.
Nyt pitää tunnustaa: suunnittelin pannun ahtamista 2 vuotta sitten, tutun kaveri rakentelee turpo-laitteita ja siltä olisi saanut valmiin paketin. Mutta sitten pupu meni hameen alle  ;D
Kirjattu
C.O.G. 
Lifemember

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #25 : 23 Heinäkuu 2011, 11:29:19 »

Soikkeli on oikeassa, siinä on showan keula ja tuplalevyjarrut. Tuo etujarru on kyllä todella tehokas ja hyvä, suorituskyvyn puitteissa sitä ei tartte vaihtaa. Joku upside down keula olisi kyllä nätti mutta rahatilanne ei millään salli nyt tuommoisia investointeja ellei saa ylijäämäromuja myytyä tallista. Ensi talvena nuo alaputket menee sorviin ja niistä lähtee nuo lokarikiinnikkeet ja kromit saman tien. Kyllä kiillotettu alumiini on ihan toista kuin tuo kromi.

Ensialkuun tuo itseäkin vähän jännitti miten tässä projektissa käy mutta kyllä se siitä aina karvottuu kunhan vaan pääsee alkuun. Yllättävän isotöinen homma tuo kuitenkin oli toteuttaa kaikkine kilkkeineen päivineen. Tuota pikkurojua tulee tämmöisessä hommassa ihan älyttömästi. Autolla on ajettu kaupunkiin hyviä ja huonoja reissuja ihan tolkusti.

Eilisen illan saldo oli sitten murtunut bensapumpun 45 asteen kumiadapteri. Pääsin mökille pihaan niin tuo kumiadapteri katkesi ja meni tankki tyhjäksi. Unohtui nääs sulkea bensahana. Kävi moukan tuuri ettei hajonnut tuossa välillä. Nyt sitten etsimään putkea että saa hitsailla tuommoisen 12-> 8mm 90 asteen adapterin.
Kirjattu

tippala

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 84
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #26 : 23 Heinäkuu 2011, 23:36:38 »

Hywä Seppo!
Kirjattu

shoveltimppa

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 391
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #27 : 24 Heinäkuu 2011, 17:35:33 »

Äree peli! Tässähän alkaa shovelin stroukkaus + big bore kuume muuttua turbokuumeeksi.  8)
Kirjattu

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #28 : 25 Heinäkuu 2011, 22:57:57 »

Äree peli! Tässähän alkaa shovelin stroukkaus + big bore kuume muuttua turbokuumeeksi.  8)

Juu ei muuta kuin pakoputkiaineskauppaan vaan ja jostain puhallin. Siitä se lähtee. Stroukkikin tosin tunnetusti toimii oivana teholisänä. Noin kustannuksellisesti taitaa olla palttiarallaa suht samassa hintaluokassa turbon kanssa. Kestävyydestä en tässä turbohimmelissä hiisku vielä sanaakaan  8).

Nyt on "jo" päristelty 300 km eikä uusia "oireita" ole vielä näkynyt. Takarengas meni tosin vaihtoon, oli jo ennen ahdinkokeilua vaihtokunnossa. Ihan vähän kone nakuttaa kun täyskaasulla kiihdyttää, pitää kokeilla vähän kisamaisempaa käppyrää sytkässä. Koitan viimeiseen asti välttää tuota sytkän myöhästämistä tuolla paineanturilla -toivottavasti ei käy omaan nilkkaan....
Kirjattu

seppo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 300
Vs: Dead end soveli
« Vastaus #29 : 01 Elokuu 2011, 15:02:33 »

100.04 hp (Rwhp), 132.69Nm @5400rpm.

 ;D
Kirjattu