Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo Sportin lataus

Aloittaja Jani, 14 huhtikuu 09, 16:20:02

« edellinen - seuraava »

Jani

Koneen Convertoimisen yhteydessä vaihdoin Accelin Staattorin (19amp.)ja säätimeksi Compu Firen.
Aluksi kun konetta käyttelin mittasin lataus jännitettä 12,5-13,8 valot päällä.Nyt tuntuu jännite
jämähtäneen 12,3-12,5.Staatorin päästä tulee virtaa oikeen kunnolla aina tuonne 20v.
Paljon yleensä pitäis olla jännite noilla rojuilla?Lataussäätimen ohjeesta suomentelin et siinä on erillainen mittaustapa kun vakiossa.Onko kokemuksia näistä merkeistä ja niiden yhteen sopivuudesta?Voiko näin vähän käytön jälk.säädin hajota?.

Hemuli

Kun mitataan suoraan laturin piuhoista ennen säädintä niin sieltä pitäisi tulla jollain kolmen tonnin jenkoilla 40-50 V AC. Siis vaihtojännitettä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jani

Kyllä varmaan tuleekin ,mutta on nää ensi käynnistykset,en ole yli 2000rpm käyttänyt,
päättelin vaan tuostakin lukemasta et toimii staattorin puoli.

Jani

Mittausten jälkeen on todettava et säädin sökö,harmittaa vaan 165 USD:n säädin ja heti hajalla.
Täytyy yrittää koettaa saada takuuseen,sekin täytyy reklamoida S-postilla Jenkkilään, kun sieltä sen tilasin(Jireh Cycles). :(

Kokkonen

Ihan vielä viime tarkistus, katso että säätimen maadoitus on varmana kunnossa. Jos se on alkuperäisellä paikallaan, niin maadoittaa suoraan säätimen rungosta pyörän runkoon. Noissa on joskus ollut ongelmaa, maalia taikka ruostetta välissä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jani

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 15 huhtikuu 09, 09:14:05
Ihan vielä viime tarkistus, katso että säätimen maadoitus on varmana kunnossa. Jos se on alkuperäisellä paikallaan, niin maadoittaa suoraan säätimen rungosta pyörän runkoon. Noissa on joskus ollut ongelmaa, maalia taikka ruostetta välissä.
Tässä säätimessä( CompuFire) on maadoitus johto erikseen ja se on kytketty runkoon samaan
akun -kaapelin kanssa.Kun otin säätimen irti,testasin vielä ja laitoin virta kaapelin suoraan akun napaan,
lataus pyöri siinä 12,3v.Firmaan kun laitoin S-postia niin vastaus tuli heti ja pyysivät soittamaan.
Ei taida onnistua tällä kielitaidolla ;D.

Jani

Taisi löytyä syykin säätimen hajoamiseen,apuvirran käyttö taisi olla liikaa tuolle säätimelle.
Tuli tuossa ilmi kun uutta tilasin ja myyjälle ihmettelin tapausta.

Thomas

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 huhtikuu 09, 17:30:28
Kun mitataan suoraan laturin piuhoista ennen säädintä niin sieltä pitäisi tulla jollain kolmen tonnin jenkoilla 40-50 V AC. Siis vaihtojännitettä.

Muistelisin EV5 sportyn kirjasen antavan tämmöisiä arvoja

AC OUTPUT
- säätimen ja laturin piuha irti
- engine @ 2000rpm
=> mittaus laturin piuhan navoista = 38-52 VAC

Tosin jossain oli, että arvot pitäisi olla 32-40VAC ja muuttuvat 16-20VAC/1000rpm


Laturin testaus
- kone sammuksiin
- säätimen ja laturin piuha irti
=> mittaa laturin johdon ja pyörän rungon (ts. 'maan') välinen kytkentä
  - EI saa olla kytkentää, eli jos mittari antaa jotain vastuslukuja tai piippaa oikasta, niin no es bueno
=> mittaa laturin johdon napojen välinen vastus
  - 0,2 - 0,4 Ohm (paitsi että eräät valmistajan antavat arvot 0,1-0,2 Ohm)
  -> mikäli pienempi, niin laturi ei kunnossa


Muihin mittauksiin sitten taidetaankin tarvita pihtimittaria..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Jorke

Lainaa
=> mittaa laturin johdon napojen välinen vastus
  - 0,2 - 0,4 Ohm (paitsi että eräät valmistajan antavat arvot 0,1-0,2 Ohm)
  -> mikäli pienempi, niin laturi ei kunnossa
Niin, normaalilla digitaalimittarilla on aikas epämääräistä mittailla noin pieniä vastuksia.
Meinaan näyttää 0,1-0,2 ohmia jo yleensä kun laittaa mittarin mittapiuhat yhteen.

Mut kannattaa vertailla silleen et ensin mittapiuhat yhteen, kattoo mitä näyttää mittari ja sit niistä liittimien välistä vastusta. Jos on eroa niin käämit on kunnossa, jos näyttää ääretöntä tai isoa lukua, käämit poikki.

Hemuli

Yksi varma tapa tappaa jännitteensäädin on napata laturille menevä töpseli irti koneen käydessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jani

Tänään tuli uusi säädin,asensin sen ja vot taas pelittää hienosti. :).