Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kampiakselin merkit ??

Aloittaja Ride-on, 29 kesäkuu 11, 23:46:08

« edellinen - seuraava »

Ride-on

Kun jenkki sivutolla puhutaan advance mark (siiretty merkki) ja omassani juuri noin..
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=749629
Laitoin ton viiva merkin mukaan nokan ajoitusmerkit...eli menikö nyt pieleen?
Omassani siis kun viiva kohdalaan mäntä on juuri nousemassa yläkolo-kohtaan..eli ei kuitenkaan ole ihan yläkolokohdassa.
pyörä -76 xlh

Hemuli

Advance mark tarkoittaa sytytyksen maksimiennakon merkkiä, sitä ei suinkaan ole "siirretty".

Siis oletko nyt asentamassa nokka-akseleita? Sytkän ajoitusmerkeillä? Pieleen menee... Kampiakselin pinjonirattaassa on merkki jonka mukaan laitat sitten nokkien muut ajoitusmerkit. Vielä parempi tulee kun kellotat nokat niin saat varmuuden että esim. takapytyn pakonokka on oikein asennettu - joissain tarvikenokissa ainakin saattaa käydä niin että ko. nokka menee hampaan verran pieleen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Lainaan tätä aihetta koska tuo hemulin kommetti on kuin nenä päähän. Elikkäs kun 73 rautis ei kulje, räpättää eikä kierrokset nouse. Muualla jo ollut pohdintaa.

Enska lohkosta ajoitusmerkki viiva kohdalleen ja sitten nokkapuolelta katsomaan miltä näyttää. No, manuaalin mukaan huohotin on oikein asennettu. Mutta: nokatkin ovat kaikki kohdallaan. Siis onko nyt jotain kuitenkin väärin, sain tämän käsityksen tuosta hemulin kirjoituksesta ja manuaalin perusteella. Manuaalissa sanotaan huomautuksessa että kun huohotin on asennettu kohdalleen niin tämän jälkeen nokkien asetuksessa ei tarvitse välittää kampuran tai öljypumpun akselin merkeistä vaan nokat asetetaan pinioni rattaan merkin mukaisesti.
Eli onko pinioni ratas väärin kun kaikki merkit on kohdallaan. Kun kampuran merkki on kohdallaan niin pinioni osoittaa kello 11 ja sitä kohti on kakkosnokan merkki.
Toinen juttu mikä mut saa epäilemään itseäni on manuaalin kuva jossa näytetään huohottimen asento. Siinä ei näy pinionirattaan asentoviivaa. Saako pinionirattaan väärin paikalleen kun nokkien ajoitusmerkkiviiva on ulospäin? Olis ehkä kätevämpää löytää tähän selvä vika ja ennen kuin alkaa tutkimaan nokka-akseleiden asentoja asemitan kanssa niinkuin hemuli neuvoo.

Jack

"Manuaalissa sanotaan huomautuksessa että kun huohotin on asennettu kohdalleen niin tämän jälkeen nokkien asetuksessa ei tarvitse välittää kampuran tai öljypumpun akselin merkeistä vaan nokat asetetaan pinioni rattaan merkin mukaisesti. "

Mielestäni vastasit omaan kysymykseesi.

Eli huohari oikein paikalleen, Pinionia ei ymmärtääkseni saa väärin paikoilleen.
Flatheads!!!

Smokie

Juu ei taida saada mutta huohottimen saakin sitten miten vaan. Ainakaan mun pyörässä huohotinta ei edes saa kunnolla paikalleen, se on aina joko puoli hammasta menossa tai tulossa. Enpä oo jaksanut ruveta shimmailemaan ja taitaa se nytkin olevan jotenkin väärin, vähän huohotteloopi. Onko kukaan tutkinut asiaa, onko se noin nöpönuukaa?

masala

Kyllä sen pinjonin rattaan saa jopa vääripäin paikalleen. Näin oli mulla svedujen jäljiltä. Ja sillon ei huohotusta ainakaan saa ihan kohdilleen.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Jaa mutta tässä tapauksessahan pinjonin merkki on kumminkin näkyvissä, eli oikeinpäin se silloin on.
Jotenkin jääny muistikuva että akselissa ois kahden levyisiä hammastuksia tai mitä pooreja ovatkaan ja että rattaan sais myös puol kierrosta pielessä paikalleen. Oikaskaa jos oon väärässä.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

mielikuva

Olen katsellut googlaamalla kuvia koneista joissa nokat paikallaan. Niiden perusteella vaikuttaisi että oikeassa on. Teen kuitenkin niin että etsin yläkuolokohdan pytty kerrallaan koneesta, katson mikä merkki silloin on kampuralla ja tämän jälkeen laitan kampuranpäähän astelevyn ja nostajiin yksi kerrallaan heittokello niin saadaan varmuus tästäkin.

Kun ei kulje niin ei kulje. Laite oli ripeä ennen koneremonttia. 10-15cm pidemmät dragpipet on ainoo muutos. Kaikki muut asiat on tutkittu joten tutkin vielä tämänkin niin että voi olla varma.

mielikuva

#8
Hiukan pyörittelin lattialla konetta. Vaikka merkit on kohdallaan niin haluaisin tarkistaa ajoitukset asteiden mukaan. Mä en vieläkään hallitse tuota hommaa. Täytyy huomenna etsiä joku joka osaa  mulle sen selvittää.

mielikuva

No nyt on nokkien ajoituskin mitattu. Kiitoksia viisaammalle, puhelun jälkeen välähti. Laitoin nokkakopan takaisin ja enskakopan puolelle astelevyn ja nostot mittasin nostajista heittokellolla. Oikein oli, olis voinut luottaa merkkeihin. Tämä oli amatöörimäistyyttä. Mittaustavan ainakin opin ja  näissä laitteissa mittaaminen taitaa olla jokapaikassa suotavaa, kai. Otin ton pleksihäksätinkuvan pois, sillä ei ole mitään virkaa.

Nakkeus

Kysynpä tässä kun liittyy ainakin jollain lailla aiheeseen.
Eli ongelma on seuraava:
Rupesin vaihtamaan rautikseen (71) rikki mennyttä öljyletkua ja näppäränä poikana irroitin oikean posken. No takapytyn nokathan sieltä tuli mukana-->kiroilua. Pyörittelin laturin rattaasta etupytyn nokat merkkeihin ja laitoin nuo takapytyn nokat merkkien mukaan paikalleen, myös eturattaasta joutui konetta pyöritellä että kaikki nokkien merkit sain paikalleen.
Nyt tilanne on siis se että kaikki nokat ovat paikallaan ja kaikki merkit kohtaa mutta saattoiko tuossa nyt mennä jotain ratkaisevasti pieleen, meinaan että eipä tullut tuota kampiakselin (yläkuolokohta?) merkkiä motin vasemmalla puolen huomioitua lainkaan.
Elikö onko tossa nyt mahdollisuus että jako on jollain lailla sekaisin? Jos niin ei vissiin muuta kuin takanokat taas irti, kampiakselin merkki kohdalleen ja sitten nokat merkkeihin? Vai onko hyvä näin?
Olis taas voinu ajatella enmmän ennen kun rupee tekeen prkl...

Hemuli

Jos kaikki merkit on kohdallaan niin se on siinä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Nakkeus