Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC 96 kone ei käynnisty

Aloittaja pra, 29 kesäkuu 11, 14:51:29

« edellinen - seuraava »

pra

Ongelma on seuraavanlainen:

- Vikakoodeja ei ole. Jos jonkin anturin irroittaa, niin vikakoodi tulee esille oikein, eli diagnostiikka näyttäisi toimivan.
- Kipinää tulee.
- Bensaa tulee suuttimista, kummastakin starttia pyöritettäessä.
- Startti pyörittää konetta ihan normaalisti.
- Bensapumppu puhisee normaalisti virrat päälle laitettaessa.
- Bensaa suoraan sylinteriin laitettuna kone käynnistyy ja käyn sen muutaman iskun ok, mitä sillä bensalla pyörii. Mutta sammuu sitten samantien.

Suutimilta suihkua tarkasteltaessa heräsi epäily että tuleekohan bensaa niin kuin pitäisi ? Minkälainen "viuhka" bensaa pitäisi suuttimilta ruiskuta ? Nyt näytti lähinnä noroilta, enemmän kuin suihkuilta.

Pra

flhx

#1
Bensanpaineet vois olla varmaan hyvä mitata, jos onnistuu. Kyllä kai sieltä kunnon suihku tarvis tulla, vaikuttaahan tuokin jo siltä ettei bensaa tule riittävästi kun kerran toimii hetken kun kikkailemalla heität suoraan lientä pyttyyn.

Edit: niin tuo bensapumppu"puhisee"normaalisti tarkoittanee että olet ajanut sillä ja pumpun ääni on edelleen tismalleen samanlainen? Itsellä tuo pumppu startatessa lähinnä"sirisee"vaimeasti ja stoppaa lyhyen hetken kuluttua kun regulaattori keksii että painetta on riittävästi. Jos pumppu pitää kovastikin mekkalaa tai ei lopeta metelöintiä hetken kuluttua niin lienee ns.valmis eikä tuota painetta riittävästi,tai sitten bensaregu on tullut tiensä päähän.Tai bensaletku on mutkalla/tukossa.Tai suodatin...(fiilispohjalta heitettyjä hyviä arvauksia...) Tai...jne

Ja OT: jos tilaat eräästä nimeltämainitsemattomasta"eteläsuomalaisesta"pikkufirmasta bensaregulaattorin niin saat todennäkösesti lataussäätimen...Nimim. yksi puhelinsoitto riitti,ei tullut kanta-asiakasta...Ei mulla muuta..
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

pra

Bensapumpun ääni on aiempaan verrattuna normaali, eli virrat päälle ja muutaman sekunnin surina ja sitten stop. Eli korvakuulolla sen suhteen kaikki niinkuin pitääkin. Bensaletkusta virtaa tarkasteltuna: bensaa valuu ns. normaalisti (omalla painollaan) kun ei virrat päällä ja virtojen päälle laiton yhteydessä paine selkeästi kasvaa kun pumppu sen pari sekuntia puskee. Tässä kohtaa arviointia haittaa se, että minulla ei ole referenssiä siitä millä voimalla sitä gasoa pitäisi tulla normaalisti pumpun pyöriessä. Sama koskee suuttimilta katsottuna asiaa.

Jussi

Ilmestyikö ongelma yhtäkkiä vai oliko jotain oireita aikaisemmin? Kyllä kai suuttimista pitäisi tulla enemmänkin viuhka kuin noro, eli paineongelmalta tuo kuulostaisi. Tosin pitäisi sen ainakin lupailla sillä norollakin. Polttoainejärjestelmässä tankin sisällä käsittääkseni on suodatin, olisiko tukossa? En vaan tiedä miten siihen pääsee käsiksi.

Kokkonen

Yhtäkkiä kuvittelis, että esim kallistuksentunnistin estäisi koneen käynnistymisen, mutta sen pitäs myös blokata sytytysvirta, ei yksin ruiskua... ja uusissa malleissa tuo tunnistin on vilkkumodulin yhteydessä.

Onko injektoreille, niiden ohjauklselle, omat sulakkeet? Jossain kaavioissa olen sellaiset nähnyt.

En päässyt itse näitä videoita katsomaan, mutta niissä jossain saattais näkyä miten injektori polttoainetta koneeseen ruuttaa....

http://blogs.howstuffworks.com/2010/01/15/how-fuel-injection-works/

BT:ä painetta pitäs olla jotain 55 -61 psi, joten ei bnsiinin ihan valumalla pitäs sieltä tulla.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 30 kesäkuu 11, 08:45:53
Yhtäkkiä kuvittelis, että esim kallistuksentunnistin estäisi koneen käynnistymisen, mutta sen pitäs myös blokata sytytysvirta, ei yksin ruiskua... ja uusissa malleissa tuo tunnistin on vilkkumodulin yhteydessä.
....

Mietin kanssa ekana juuri noita bank angle sensor jne turvallisuushapatuksia mutta ei tosiaan sovi tuohon kun kerran sytkävirta tulee...

Kunhan nyt joskus ehtisi tallille niin voisi katsoa onko noille suuttimille tosiaankin sulakkeet,en tosin äkkiseltään muista mistään lukeneeni että noissa suuttimissa tai niihin liittyvissä romuissa olisi ollut kovin usein vikoja(TC88 suuttimia aikoinaan vaihdettiin"takuuseen"mutta vain mikäli asiakas oli valitellut pyörän puutumista jne ongelmia liikkeellelähdöissä.Varsinaista mekaanista tms vikaa suuttimissa ei ollut mutta uusien suuttimien asteluku(?) oli erilainen,ilmeisesti tarkoittaen sen bensasuihkun kulmaa? tms.? Siis jenkkilässä vaihdettiin,Suomessahan maahantuoja toteaa vaan että ei se ole vika vaan ominaisuus...),ongelmia kai enemmän pumpuissa ja paineensäätimissä.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

pra

Ei tuo kone ole aiemmin oireillut lainkaan, vaan ihan yllättäen sammui eikä enää käynnistynyt. Kallistuksentunnistin vikaa vastaan tosiaan puhuu se, että dtc koodeja ei ole lainkaan ja käsitykseni mukaan jos vika olisi käynnistymisen estävissä mokkuloissa ei sytkävirtaa tulisi lainkaan.

Noihin Kokkosen laittamiin videoihin verrattuna, suuttimista ei tule kuin liruna bensaa eli jatketaan selvittämistä paineen puolelta.

Jussi

Vaikuttaisi kovasti paineongelmalta. Suuttimille ei käsittääkseni ainakaan TC88:ssa ole erikseen sulaketta, pumpulle kyllä, mutta sehän toimii. Toki kaikki sulakkeet kannattaa käydä läpi, samoin liittimet katsoa että ovat kunnolla kiinni, kurkussakin on aika monta anturia ja niiden liitintä.

Suuttimia vaihdettiin ainakin 06- lähtien 8 asteisista 25 asteisiin takuuna, siis vaihdettiin jos vaihdettiin, jos omistaja osasi vaatia.

pra

Pumpulta paineentasaajalle menevä letku oli murtunut, se selittää paineen alhaisen tason.

flhx

No hyvä että vika löyty ja hyvä että infosit mikä siellä mätti. Nyt ei muuta kun kovaa ajoa ja vähän huoltoa, kesä on lyhyt.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kihveli

Uutta letkua laittaessa kannattaa huomata että kaikki letkut ei kestä bensaa ulkopuolella. Mulla yks bilteman_tai_minkä_lie letku meni talven aikana ihan haperoks. Laadukkaammat esim Gatesin letkut kestää vissiin paremmin, ite laitoin Gatesin upotettavaks tarkotetun. Toki voi myös ostaa alkuperäisen haitariletkun ja tukea näin mocon toimintaa.
Ohittaminen kannattaa aina