Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sovelin persiinlevitystä

Aloittaja j, 13 huhtikuu 09, 19:53:00

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Tämä keskustelu on aloitettu jo viime vuoden huhtikuussa ja sen aloittajankin takahaarukka on pitkän odotuksen jälkeen onnellisesti kotona. Kyllä JMC:n kotisivu ja nettikauppa ovat ainakin vielä tänään toiminnassa, ei mitään merkkejä lopettamisesta. Joutais kyllä lopettamaankin, asiakaspalvelu on aika ala-arvoista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pietari

Onkos kukaan löytänyt hyvää ratkaisua tähän jousiperäisen levittämiseen, tai lähinnä miten se ketju kulkis sen rungon läpi  ;)...olis samallainen rojekti menossa ,180 kumi soveliin,laatikon pohjalevy ja tuuman levityspalat koneen päähän olis jo olemassa ja ei viittis kaikkea kokeilla kantapään kautta...vinkkejä homman itse tehneiltä olis hakusessa...

j

Moro!

Suunnittele rauhassa sitä touhua ja ota huomioon että jos / kun menet ropeloimaan runkoa, niin oikeen mikään osa ei enää välttämättä käy paikoilleen: pakoputket, öljysäiliö, satula...


seppo

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 06 huhtikuu 10, 09:53:36
Onkos kukaan löytänyt hyvää ratkaisua tähän jousiperäisen levittämiseen, tai lähinnä miten se ketju kulkis sen rungon läpi  ;)...olis samallainen rojekti menossa ,180 kumi soveliin,laatikon pohjalevy ja tuuman levityspalat koneen päähän olis jo olemassa ja ei viittis kaikkea kokeilla kantapään kautta...vinkkejä homman itse tehneiltä olis hakusessa...

Jos tarkoituksena on mahduttaa 180 leveä kummi jousiperäiseen soveliin niin tuo alastuleva runkoputki ei ole tiellä. Tuo tuuman levityspala koneen päähään on liikaa em. rengasleveydelle. Omassa vekottimessa puolen tuuman offsetti oli riittävä (tämä offsetti siis lootan pohjalevyssä sekä kampuran päässä), näillä muutoksilla olisi n. 180 kummi mennyt paikoilleen jos käyttää kapeampaa "ei o-rengasketjua". O-rengasketjulla tuo on nippa nappa mahdollinen, todennäköisesti vaatii vielä offsetillisen etuhammasrattaan. Tuota offsettia en kyllä kampuran päässä kasvattaisi tuumaan - alkaa tulla sen verran vartta tuuman offsetilla jotta voi vaikuttaa jo kestävyyteen. Tämä on puhtaasti mielipide, jokainen tekee kuten tahtoo.

Noiden yo. offsettien lisäksi tarvitset hommaan pidemmän tai leveämmän swingin. Oman swingin tein uudestaan itse hieman jäsymmästä materiaalista - leveys oli sama mutta appropoo pari tuumaa pitempi.

Oma levitysprojekti päättyi siten että löysin lopulta halvan 3.75" leveän aluvanteen johon laitoin ihan karvalakkimallin 150 leveän kummin. Kaikki muu tuli kyllä tehtyä valmiiksi joten muutokset oli ihan toimivia.


Kiiski

Tämä ei nyt aivan varma apu mutta kannattaa tsekata. Offset ratas 1/4 tuumaa laatikkoon mikä sorvattu 525 ketjulle ja sama takarattaalle. Sitten aavistuksen oikeelle rihdattu takavanne niin vois sopii. Mulla vakio mittasessa jäykässä 6 tuumanen takavanne noilla eväillä tiukkaa on mutta mahtuu olee. 525 o-rengas ketju muistaakseni millilleen yhtä leveä kuin vahvistettu 530:nen ja sama jako. Ja rattaat sorvataan tietty vaan sisäpuolelta et ketjulinja tulee ulospäin.

Pakko vähän keulitella kun löysin netistä.

seppo

Juu tuollai sivuun rihtaamalla tuon 180:n saa mahtumaan. Eli takarengas palttiarallaa 8 mm sivuun keskilinjasta + 1/4" offset hammasratas -> homma toimii. Itse tuli tehtyä niin että renkaat on ihan linjassa..... Tuossakin tapauksessa swingin joutuu kuitenkin pidentämään / leventämään.

Kiiski

Miksi sitä swingiä joutuu levittämään / pidentämään jos rihdattu sivuun? En swingi peräseen tehnyt niin en tajuu?
Pakko lisätä että toi sivuun rihtaaminen ei sitten ajossa tunnu näissä vanhemmissa vehkeissä yhtään tai mä en ainakaan ole huomannu mitään. menee suoraan kuin rautakanki. Ainoo mikä voplannu on swingi peränen Shoveli missä renkaat keskellä ja stanu rengastus?

seppo

Se swingi lähtee kapenemaan kohdalta jossa rengas pyörii - swingin 'suoralta' osaltaan 180 kummi mahtuu hienosti. Toisin sanoen jos swingiä levittää tuolta kapenevalta osalta, ajaa se saman asian. Vaikea selittää...

Ei tuolla sivuun rihtaamisella varmaan mitään hirveitä vaikutuksia ole, tulipahan vaan itse tehtyä se tuollai.

Kiiski


Pietari

no kyllähän niitä nyt tulvi....juu kiitos.ja tuosta 180 kumista, se on kaverin pyörä mihi tehhään levitystä, se on kyllä 5,5" vanteella että sihen sopii se 200;nkin jos haluttaa.ja kyllähän se ratkaisu siihen ketjulinjaan sitte löyty,putkesta tekemällä se vasen puoli, vähän tuon aikaisemmin olleen cadikuvan näköisesti ...

seppo

Siis ihan vaan vinkkinä ettei sitä alastulevaa putkea tarvitse katkaista jos teet homman edellä kuvatulla tavalla. Kannattaa mittailla ennenkuin katkoo runkoa. Tuo cadikuvan malli on kyllä parempi koska laatikkoon tai moottoriin ei tarvita mitään offsettteja, homma hoituu tuollai välihammasratashommalla.