Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sovelin persiinlevitystä

Aloittaja j, 13 huhtikuu 09, 19:53:00

« edellinen - seuraava »

j

Morjens!

Tossa mallailin runkotöitä, kun pitäisi saada leviämpi takarengas swingiperäsoveliin. Räyhäkämpi takahaarukkahan on ihan tuotapikaa tulossa, jos vaan JMC:n heppuja on uskominen. Mutta pelkkä haarukan vaihtohan ei riitä, vaan runkoonkin on hiukka kajottava; ketjulinja kun kulkee vaihdelootan siirron jälkeen keskeltä runkoputkea, eikä takaloksu mene paikoilleen.

Kyllä kai se normi runkoröörin hitsailu jotenkuten onnistuu, mutta niihin valupaloihin en arvaisi mennä sorkkimaan. Takahaarukan kiinnikkeet hakeutuvat reippaasti alkuperäistä kauemmaksi toisistaan (n.60 mm). Mitenkä siis olisi, jos teettäisinkin n. 60mm pidemmän swingin akselin ja sitten sopivien holkkien avulla haarukka keskelle? Akselikaman olisi kai oltava aika tyrnäkkää! Vai tulisiko asiallisempi/lujempi jos rustaisin uudet haarukan kiinnikkeet ja hitsaisin entisten tilalle siihen valupalasen kylkeen?

Toivottavasti joku löysi tuosta vastattavan kysymyksen.

kyselee jussi

ps. ei...en rakenna jäykkäperää, vaikka helpommin tai ainakin nopeammin se tästä olisi tullu.

Hemuli

Ai et ole vieläkään swingiäsi saanut? Oma ehti täyttämään juuri vuoden päivät kun kopsahti kotiovelle...

Tuosta akselimateriaalista, ei se mitenkään kummoista ole alun perinkään - aika pehmoista ja helposti työstettävää.

Ja kyllä ne valupalat hitsautuu ihan siinä missä se runkoputkikin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse


samoja mietteitä...
leveämpi svingi ei mahdu alkuperäisiin korvakkeisiin
mietiskelin äsken rungon vieressä että taka jalkatappien kiinnike on melko jämäkän paksuinen ja tuntuinen...
en kyllä reikien korkeutta mitannut että onko molemmilla puolilla sama/symmetrinen
korkeus on hyvin lähelle alkuperäisten akselin reikien korkeudella
mutta mitäs jos käyttäisi niitä ja isontaisi vain reikää...
jäisikö tarpeeksi aine vahvuutta reiän takapuolelle...
vai onko parempi tehdä kokonaan uudet...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Jack

leveä hanuri on niin passé.....  (naiselle se kyllä sopii)

Jack
Flatheads!!!

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: jesse - 02 helmikuu 10, 01:01:42

samoja mietteitä...
leveämpi svingi ei mahdu alkuperäisiin korvakkeisiin
mietiskelin äsken rungon vieressä että taka jalkatappien kiinnike on melko jämäkän paksuinen ja tuntuinen...
en kyllä reikien korkeutta mitannut että onko molemmilla puolilla sama/symmetrinen
korkeus on hyvin lähelle alkuperäisten akselin reikien korkeudella
mutta mitäs jos käyttäisi niitä ja isontaisi vain reikää...
jäisikö tarpeeksi aine vahvuutta reiän takapuolelle...
vai onko parempi tehdä kokonaan uudet...
Jos teet show-pyörää niin anna mennä vaan, mutta jos meinaat ihan niinku kadulla ajella niin mieti vielä. Niin ja se että joku kohta on lähellä jotain ei näissä prätkä hommissa yleensä ole mukana. Sitäpaitsi eiks 250 ole lapsellisen kapee,kun aletaan ryssimään, niin kunnolla sitten et muutki huomaa. Pitäkää nyt kuitenkin huoli siitä että ette katkeile pitkin maanteitä niin että kytät näkee, loppuu prätkien rakentelu kaikilta tässä maassa. Kestävyys ennen kaikkea, sitten vasta ulkonäkö ,valitan. Show pyöristä mallin ottaminen on perseestä eli siis tyhmää. Jack varmaan suomentaa pyydettäessä.

Hemuli

Poistin tuosta välistä foorumin henkeen sopimattoman viestin. Sarkasmi on vaikeasti ymmärrettävä laji kirjoitetussa muodssa, itse Jackin tuntien tiedän että kommentti ei suinkaan ole vittuilua vaan herran tyylin mukaista kommentointia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

juu, sarkasmi on vaikea laji. Ja kirjoitettuna vielä hankalampaa, en nähnyt poistettua viestiä, mutta piis brothers.

Mun jutuissa on yleensä aina joku juttu takana, se aukeaa, tai sitten ei.
En nyt teknisesti ottanut kantaa swingin paikan muuttamiseen, koska en ole joutunut ko. asian kanssa koskaan vastatusten.
Kuitenkin se swingi on sillä paikalla varmaan tietystä syystä, ja jalkatappien korvakkeet on juuri niitä.

Antaa OCC herrojen tehdä pyöriä joiden mukana tulee lappu, "for show use only". Koitetaan me tehdä sellaisia fillareita jotka kestää ajossa.

Jack
Flatheads!!!

Don Quijote

Duckmanilla (http://www.dbbp.com) on mielenkiintoisia ratkaisuja svingiperän levitykseen. En tiedä onko mitään noista kokeiltu käytännössä, mutta CADilla esitettynä näyttää ihan vakuuttavalta. Monosvingillä (kolmas pyörä) ei taida rajoituksia renkaan leveydessä edes olla, ja periaatteessa menee pulttaamalla vakiorunkoon. Tuollaisen toteutus onkin sitten jo oma lukunsa...

http://74.54.120.132/dbbp/cadbikes/cadbike08/cadbike8.html





http://74.54.120.132/dbbp/cadbikes/cadbike20/cadbike20.html





http://74.54.120.132/dbbp/cadbikes/cadbike21/cadbike21.html



"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

j

Vai passee  :o ... On oltava huomattavasti aikaansa edellä jos meinaa JMC:n swingiä käyttää trendimopossa. Niillä toimitusajoilla rakentelutyylit ja suunnitelmat ehtii vaihtua moneen kertaan ennenkö mopo on liikenteessä. 

Sillähän täälä kyselläänkin ettei tule ihan omin päin turattua. Sitäpaitsi kiitokset DQ:lle noista kuvista - taisin vahingossa tehdä muutoksen lähestulkoon juurikin noin.

jussi



jesse


jaa mitäs täällä on yön ja aamun aikana tapahtunut :P

mitään en ole vielä koskenut tai tehnyt!
jos olisin näyttelypyörää tekemässä en kyselisi...
mutta kun olisi tarkoitus käyttöpyörä tehdä

pyörän persiin leveydestä voidaan olla montaa mieltä
itse en tykkää kapeakeulaisista joissa on sirkkelinterät edessä ja takana alla :o

niin ihan sillä vaan kyselen että olisko joku jo kokeillut ja hyväksi tai huonoksi todennut...
katselin tuota svingin alkuperäistä kiinnikettä ja vertasin sitä silmä määräisesti tuohon jalkatapin kiinnikkeeseen...
se vaikuttaisi olevan jämäkästi rungossa jopa pidemmältä matkalta kuin tuo svingin kiinnike
se on myöskin lähempänä runkoputkea joten siihen ei vääntöä tulisi niin paljon...
totta on että sille on suuniteltu ihan toisenlainen kuorma ja rasitus kuin svingin kiinnikkeelle...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

#10
tuollaista kolmatta akselia mulle ehdoteltiin...
mutta en kuvia tuollaisesta ollut vielä nähnyt :)
kuinkas tuossa sitten saa ketjun kiristykset hoitumaan...

loppujen lopuksi paljon pienempi muutos on svingin korvakkeen siirtäminen kuin
tuo kolmas akseli tai esim jäykkäperäiseksi muutos...

yksi vaihtoehto voisi olla leikata alkuperäiset svingin kiinnikkeet irti ja hitsata ne takapuolelle...
joku ehdotti että käännä ne pysty runkoputket toisinpäin
toisaalta jos tekisi laipan joka on pidemmältä matkalla kiinni runkoputkessa

tai sitten tekisi vaan svingistä pidemmän ja muotoilisi sen niin että jäisi alkuperäiset kiinnikkeet...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Oletko vielä kokeillut sitä oikeanpuolen vedolla olevaa laatikkoa runkoon? Eihän sekään mahdu paikalleen niiden svingin kiinnikkeiden kanssa ellet silvo siitä takakulmaa pois. Eli joudut joka tapauksessa siirtämään niitä kiinnikkeitä taaksepäin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 02 helmikuu 10, 12:42:21
Oletko vielä kokeillut sitä oikeanpuolen vedolla olevaa laatikkoa runkoon? Eihän sekään mahdu paikalleen niiden svingin kiinnikkeiden kanssa ellet silvo siitä takakulmaa pois. Eli joudut joka tapauksessa siirtämään niitä kiinnikkeitä taaksepäin.

juu heti kun kotiin/tallille pääsin tuli se todettua ::)
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

jesse

romutorilta tarttui matkaan kokonainen shovelin takapää..
ilmeisesti jonkun jäykkäperäiseksi muutos projektista irroitettu...

yhden rungon näin missä oli katkaistu valumokkulat ala poikittais putken takaa ja hitsattu toisesta rungosta jatkoa sen taakse... (toisinpäin leikattuna)
eli oli sillä saatu tuuman verran pidennettyä perää...
mutta tuo ei auta perän levityksessä ellei hitsaisi putkien rinnalle niitä kiinni

lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

arvo

Englannissa väitettiin JMC:n lopettaneen loppuvuodesta.Alumiinihaarukoita samasta maasta tekee myös Metmachex,heillä oli myös nopea toimitus.