Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kuivakytkin "rääkäisee" liikkeelle lähdettäessä

Aloittaja streamliner, 10 kesäkuu 11, 10:55:59

« edellinen - seuraava »

streamliner

Tuolla kyseltiin tästä ongelmasta, niin lienee ketjun arvoinen.

Itsellä ihan sama ongelma. Eli avoremmillä oleva kuivakytkin tarraa liikkeelle lähdettäessä ja päästää rääkäisevän äänen. Mahtaako ongelma johtua piikkisian ruuvien epätasaisesta "kiristyksestä"? Mittaus suoritettiin ruuvien reunasta siihen pakan kasassa pitävään painelevyyn tms.

Don Quijote

Mulla auttoi tuohon ongelmaan ainoastaan uusi piikkisika ja uudet kytkinlevyt. Vanhat metallilevyt pystyi käyttämään uudelleen kevyellä hionnalla ja suoruuden tarkistuksen jälkeen.

Ongelma johtui urille kuluneista piikkisian piikeistä ja tervaantuneista kytkinlevyistä. Levyjen putsaaminen auttoi hetkeksi, mutta vain hetkeksi.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Titus

Mulla samanlainen painelevy kun Jensenin shovelissa + uudet rojut.Siitä asti rääkynyt hiukankin lipsutellessa. Lähdöistä kehittynytkin varsinainen taitolaji. Piikkisian piikit kyl ihan 0k.Kai siitä rääkymisestä pitkäjänteisellä säätämisellä eroon pääsis,oli kyllä jotenkin v---umainen säädettävä. HD;n omalla painelevyllä ei tehnyt kyllä rymistelyjä, onneksi on vielä tallella. Uusissa teräslevyissä ei kyllä ole noita vaimennusjousia. Vanhat menikin niiden takia vaihtoon kun pari jousta ja kuulaa pakkaantu levyjen väliin ja aiheutti melkoisen huhheijaa tilanteen liikennevaloissa.Voinpa olla ihan metsässäkin mut epäilen kyllä tuota kytkinrummun ja piikkisian välistä laakerointia syyksi "rääkymiseen".Se on kumma juttu kun kytkin rääkyy yleensä silloin kun yrität lähteä coolisti jonkun katsellessa kadunvarressa .

Tuukka

Kun Bdl:llän kytkin alkoi uutena ulvahtelemaan liikkeelle lähtiessä, netin syövereissä neuvottiin uittamaan levyjä atf:fässä. Kytkin muuttui äänettömäksi ja liikkeelle lähtö jouheaksi. Vaikea sanoa toimiiko vakiossa. Joskus aikoinaan hommasin ko. kytkimen juuri ton orkkiksen rääkymisen takia.
C.O.G.

Timppa62

Levyjen öljyäminen enskaöljyssä (missä kytkimen kitkan lisäaineita), pitkät laakerit kytkinrumpuun, 5-piikkinen piikkisika, piikit suorat ja ilman uria, alumiininen painelevy, tarkka säätö (kytkin irrottaa asennossa)  että painelevy on samalla etäisyydellä levyistä. Eiköhän noilla parane.

On-off tyyppinen yhtäkkiä rääkäisevä kytkin aiheuttaa kaupunkiajossa kalsaripyykkiä. Siinä on coolius kaukana, ehkä tarkastaja clusoo tulee paremminkin mieleen.

Mulla oli vaikeuksia kevlar-levyjen kanssa hetki sitten. Luisti. Vaihdoin Alton perus punaiset kitkalevyt, paljon paksummat kuin ne kevlarit. Kytkin ei enää luistanut, mutta johan tuli jäykäksi. Piikkisian pulteissa ei riittänyt pituus, etenkään sen alumiinisen painelevyn kanssa. Joutu vetää jouset aika kasaan, että sai mutskut pulttien päihin.

Vapaata ei löytynyt kuin liikkeellä. Pari päivää ajelin ja venttailin, että levyt asettuu ja liikerataa tulee lisää. Ei tullut. Putsasin ja öljysin kevlar levyt, karhensin teräslevyt ja taas mennään. Kevyt käyttää ja vapaa löytyy paikallaankin.

streamliner

Tämä ongelma ratkesi sillä, että kevlar-levyjen tilalle vaihdettiin tavalliset levyt. Ei tarraa eikä rääkäise enää.

Nimim. Huono varaosamyyjä kattoo vaan katalogista

shoveltimppa

Laitetaanpa tähän omia kokemuksia tältä kesältä.

Mulla shoveli oli heinäkuun telakalla erinäisten pikku remppojen takia. Ennen seisokkia kytkin toimi kuin unelma mutta seisokin jälkeen ilmaantui tuo rääkäisy efekti ja on/off tyyppinen toiminta. Mikä hauskinta, niin välillä kytkin toimi hyvin ja välillä ei... Muutaman pura-putsaa-kasaa-säädä operaation jälkeen alko mennä hermot ja lähellä oli etten tilannut scorpionin tai barnetin kytkintä.

Loppuviimein ongelma poistui, kun vaihdoin pari vanhaa teräsvälilevyä uusiin ja hion kevyesti kaikki kytkinlevyt, sekä uitin ne ATF:ssä. Tosin missään ei ollut silmämääräisesti vikaa. Kuitenkin tuon operaation jälkeen homma alkoi pelata.


antkala100

montaakos erilaista kytkintä tohon shovelii on olemassa?
siis kuiva kytkin avovehkeissä ja märkä kytkin umpisissako?
kysyin tos taannoin mr cee ceeltä notta paljonkos öljyä shovelin enskakoppaan niin sano ettei yhtään ku shovelis on kuiva kytkin??
mun -77 shovelin kytkin irrottaa just mukavasti mutta luistaa ku antaa enempi kaasua
mitkä pitäs olla levyjen kulutuspintojen paksuudet?
onko jousien liikakireys vai liika löysyys syynä?

Kapteeni sika

Ketjuenskaan riittää vajaa 3 desiä lientä, kytkimen kehä osuu öljyyn ja roiskii sen pitkin kotelon sisuksia. Ja vaikka siellä on se liru öljyä, kytkin on silti "kuiva".

Mulla on Barnetin scorpion kytkin ja väittäisin et parempaa saa hakea.

shoveltimppa

Edellisessä kommentissa tarkoitetaan, että öljy tulee sinne koppaan ketjua varten. Kytkin ei
öljyä kaipaa. Eli kaikki shovelin kytkyttimet ovat kuivia. Ja ei sinne kopaan tarvitse öljyä lisätä jos ketjun alkuperäinen voitelusysteemi on käytössä.

Tohon kytkimen luistamiseen voi tietysti olla monta eri syytä, kuten esimerkiksi liikaa tehoa motissa  ;D  Mulla kytkin on ollut aika tarkka säädöistä, että irrottaa riittävästi ja toisaalta ei käy luistamaan. Pitäis kai kokeilla kevlar levyjä, josko pitoa saisi vähän lisää. Onko kellä kokemuksia?

Uudet jouset voi auttaa asiaan ja noita jousia saa alkuperäisiä jäykempiä versioita. Muistaakseni jousien vapaalle minimipituudelle on ohjearvo. Jos jouset on kuoleentuneet ja mitta alle ohjearvon, niin sitten uusia kehiin. Siis jos sellainen ohjearvo on olemassa... ??? Nyt ei ole manuaali käsillä, niin en pääse tarkastamaan.

Spöke

Ei kannata katukäytössä laittaa mitään kevlarlevyjä. Ovat meinaan aika äkkinäiset... Mulla on Pannussa (92') ihan tavan punaset Altot ja Barnetin oranssit jouset. Ja on hiton hyvä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jude

Mulla alkoi rääkymään kytkivaijerin vaihdon jälkeen, säätänyt ainoastaan vaijerin kireyttä.
Pelaa kylla hyvin mutta ilmenee rääkymistä liikkeelle lähdössä. Enska on orkkis, eli ketjulla ja koppa päällä.
Ilmeisesti siis kytkin auki ja tarkastamaan piikkisian kunto , levyjen kunto ?
En ole vielä kertaakaan sitä aukaissut, eli ei tiedossa mitkä levyt siellä sisällä on. ??? ???


Spöke

Joo. Ja jos kaikki näyttää hyvältä, pese kytkinlevyt ja teräslevyt, nakkaa pesun jälkeen kykinlevyt tunniks-pariks ATF:n ja hio teräksien pinta, mikäli lasittuneet. Huolellinen säätö ja on the road. Mä säädän ite sillain, että painelevy ei vipata kytkimen ollessa pohjassa. Jalkakytkimellä toi on helppo, käsikykimellä voit vetää nipparilla kytkinkahvan pohjaan ja pyöritellä piikkisiasta, niin näet vipottaako.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jude

Kiitoksia, tuli avattua kytkin ja kolmipiikkinen sika siellä pyörii, teräslevyissä oli aikamoista hakkausta/pursetta joille näytin kevyesti viilaa.
Hion teräs/kytkinlevyt kevyesti 320 paperilla ja uitin muutaman tunnin ATF:ssä.
Kytkin kasaan ja paikoilleen, sain mielestäni hyvin eli painelevy ei vipota.
Nyt kytkin irroittaa lähtiessä todella pehmeästi ja rääkymisesta ei tietoakaan.  :)



shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 21 elokuu 13, 23:34:28
Ei kannata katukäytössä laittaa mitään kevlarlevyjä. Ovat meinaan aika äkkinäiset... Mulla on Pannussa (92') ihan tavan punaset Altot ja Barnetin oranssit jouset. Ja on hiton hyvä.
-Spöke-

Kiitos varoituksesta noiden kevlarlevyjen suhteen. Olen koettanut vältellä jäykempiä jousia, kun pääkaupunkiseudun ruuhkissa joutuu matelemaan mutta ehkä noitakin pitää kokeilla.