Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'75 Sportin shift lever shaft

Aloittaja Mike LeCoq, 09 kesäkuu 11, 21:44:19

« edellinen - seuraava »

Mike LeCoq

Tuossa tutkiskellessani rautapääni vaihdevivustoviidakkoa havaitsin, että tuo vaihdepolkimen akseli holkkuu ihan suunnattomasti (noin 8mm) joka suuntaan, paitsi päittäisvälystä en havainnut kuin ehkä millin pari, joka tuskin haittaa tossa kohtaan? Osaako joku kertoa, että ovatko ton akselin pusla ja tiiviste ainoat tuet, jotka rajoittavat ton akselin heilumista, vai minkä kulumisesta/hajoamisesta toi liike johtuu? Ilmeisesti kuitenkin on sen laatunen poikkeama, että pitää korjata mah. nop. ja varmaankin tarkoittaa sitä, että vaihteiston joutuu purkamaan?

Tuosta siis puhutaan:

Mr.Horsepower

Tuota noin... Ai sivuttais ja korkeus suunassa liikuupi akselin päästä tuo akseli... ??

Tuon 8mm yhteensä ?

ensiovedon kopassahan on punametali holkki joka toimiii tuolle laakerina heti sen stevan jälkeen... Ja siiten sehän on lohkossa vaan kupissa tuo vaihteen siirtäjän käyttö akseli
Jos puuhutaan että... sulla on Ensiovedon puollella vaihepolin.... Eikä Toisiovedon... ;)

en tiedä miten noissa 75 ja vanhemmissa on välittety tuo vaihepolin Mutt noin se on uudemmis rautapäissä....
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

mielikuva

- 75 mallissa tuo akseli tulee toisiovedon puolelta ulos laatikosta. Siellä on kaksi puslaa, toinen pidempi on lohkossa ja toinen on nokkakopassa. Stefa on lohkossa. nokkakoppaan tulevalla on rasvanippa johon pitäisi joskus laittaa öljyä, se kuluu nopeammin muuten.
Uudet ei maksa paljoa, mutta tuon lohkossa olevan vaihtaminen vaatii laatikon aukaisun. Uudet pitää hoonata tai protsata jollain, ne ovat paikalleen puristettuina aika tiukkoja. Ensiapuna kesäajoja ajatellen voisi ehkä vaihtaa vaan tuon nokkakoppaan tulevan puslan ja sitten myöhemmin molemmat. Mä vaan olen sitä mieltä että jos laatikko ei ole vähään aikaan ollut auki niin tarkistus ei pahaa tekisi. 

filtteri

jos tosiaan 8mm klappia niin siellä tuskin on puslaa ollenkaan,näin pystymetsästä huudeltuna

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: mielikuva - 10 kesäkuu 11, 07:54:14
Ensiapuna kesäajoja ajatellen voisi ehkä vaihtaa vaan tuon nokkakoppaan tulevan puslan ja sitten myöhemmin molemmat. Mä vaan olen sitä mieltä että jos laatikko ei ole vähään aikaan ollut auki niin tarkistus ei pahaa tekisi. 

Juu, ei tässä ehdoin tahdoin ole tarkotus runnoa vehkeitä paskaks ja tarkastus on kyllä ollut ajatuksissa. En oo paljon päässy laatikon toimivuutta testaileen, kytkimen luistamisen takia mutta nyt vaihtaessani uusia levyjä, huomasin samalla tuon akselin väljyyden. Parin lyhyen testilenkin aikana laatikko ei ainakaan ole pitänyt mitään kummallisia ääniä ja vaihteet on loksahdellu kohdalleen hyvin, tosta akselin väljyydestä huolimatta.