Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'75 rautapää chopper

Aloittaja Mike LeCoq, 07 kesäkuu 11, 22:51:54

« edellinen - seuraava »

flhx

Hankala kai tuota kromia millään muulla paikkailla kuin uudella kromauksella...Ehkä joku sinkkispray menisi,estää ainakin ruostumisen mutta krominnäköistähän siitä ei saa millään.

Jotenkin aattelisin että kannattasko tehä toi alakiinnikekin ihan kiinteenä,ilman uniballeja,kun yläkiinnike on kiinteä. En mä noista mitään ymmärrä,mutta jotenkin tulee visio jarrutuksesta jossa jarrusatula pääsee alakiinnikkeen kohalta elämään,yläpään ollessa paikallaan=vääntöä jolloin yläkiinnike murtuu.Noi visiot varmaan melkoisen metsässä,joku asiasta paremmin perillä oleva vois kertoa miten tossa käy. Ja kyllähän tässä on taas ainesta yhteen reaktiotankokeskusteluun...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Kun tuolla jarrusatulalla ei ole mitään tarvetta liikkua mihinkään toisin kuin springerkeulassa niin ehdottomasti kiinteät kiinnikkeet. Kaikki mahdolliset välykset pois niin tulee hyvä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Noi uniballit on jarruissa aina arveluttavia kun eivät anna tukea oikeastaan mihinkään suuntaan.

Kromauksen suhteen yksi ratkaisu on vaan kiillottaa se kohta mahdollisimman hyvin ja suihkia aina välillä WD40:sta tai vastaavaa päälle, näin mul on poistettujen lokarikiinnikkeiden suhteen ja yllättävän hyvin se pysyy siistinä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Mike LeCoq

#48
Hou hou! Nyt kun rautis on pääsääntösesti vaan toiminu, niin on tullut ajeltua vähän pidempiä lenkkejä ja mietittyä seuraavaa muuvia. Pakoputkien ulkonäkö ei loppupeleissä miellyttäny omaa(kaan) silmää, kun näyttivät vähän turhan racelta tollaseen laitteeseen. Siispä jatkoin summanmutikassa putkia, periaatteella "tosta noin, niin tulee varmaan hyvä".



Mun mielestä ulkonäkö parani ihan helvetisti ja pääsinkin sitten satulan kimppuun. Tohina alko jo illasta oleen niin hirvee, että rälläkkä ja Kemppi laulo kilpaa kun piti saada visio päästä pelliksi. No kyllä sitä oikeeseen suuntaan mentiin mutta penkistä tuli aikalailla vaan prototyyppi, kun kiinnikkeet on mitä on ja pohja on tietty liian ohutta matskua (1mm). Ulkokuoreks lopulliseen satulaan tulis mustaa nahkaa, ehkä jollain salmiakkitikkauksella tjms..



Pirun tyytyväinen kumminkin oon suuntaukseen, sillä musta fillariin tuli ihan uutta meininkiä putkien ja satulan tiputuksen myötä (perse muuten lämpiää ihan kiitettävästi). Ohessa myös kuva uintireissulta 5 Numeron kupeesta Sääksmäeltä. Oli pakko ottaa kuvia, kun pyörät oli niin komeissa maisemissa.



P.S. Niin tosiaan, etujarrun asensin sitten loppujen lopuks täysin kiinteeks keulaan ja hyvin tuntuis toimivan.


Mike LeCoq

Aika hyvin pääsi nauttimaan rautiksen kyydistä kesällä ja nyt olis taas rakentelun aika. Varsinaisia korjattavia vikoja on ainakin vaihdeakselin väljät puslat, jumittuvan kiksin korjaus ja kytkimen ajoittaisen luistamisen ihmettely.

Rakentelupuolella painitaan lähinnä runkojuttujen kanssa.. Toisaalta tekis mieli muuttaa runko tuosta satulan kohdalla olevasta notkosta, ihan normaalisti suoraan kulkevaks yläputkeks. Tällä hetkellä ainakin öljytankin sijoitus perinteiselle paikalle on haasteellista. Sitten taas tuo notko olis aika otollinen alusta suunnitella jonkinlaista king & queen tyylistä saadelia.

Noh, vanha tökerön näkönen öljytankki tuli näin alkuun kuitenkin pilkottua vähän lyhyemmäks ja aloin mallailemaan sitä tonne takarenkaan eteen. Omasta mielestä saattais olla ihan ok paikka, jos vaikka akun vielä asentais tohon takarenkaan sivulle kiikkumaan.







Make

Makuuasioita, mutta tollanen dropseat-runko ei ole sovelias. Oikase vaan se, on silmälle helpompi.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Ironhead -78

.. ja sen jälkeen mahtuu akku pohjalle ja öljysäiliö sen päälle.

Hemuli

Pääsääntöisesti dropseatit on ihan hanurista mutta tuossa sitä pudotusta on niin vähän että muoto ei vielä ole ihan pahimmasta päästä. Niitä suoraputkisia on maailma täynnä mutta tyylillä toteutettua droppeja vähemmän kuin kanalla hampaita. Dropseatin suurimpaan ongelmaan näköjään jo törmäsitkin, akun ja öljytankin sijoitus on hankalaa ja niiistä tulee äkkiä tuollaisia sivulla roikkuvia syöpäkasvaimia.

Mitä jos rakentaisi koko rungon korkuisen öljytankin niin että se myötäilisi takarenkaan linjaa ja muokkaisi runkoa satulan alta sen verran että akun mahtuu tiputtamaan siitä tankkiin tehtyyn upotukseen?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mike LeCoq

Ei paskempi idea ja on käyny mielessäkin. Lähdin vaan ensin kokeilemaan kompromisseja, ettei rakentelun työmäärä alkais karkaan näpistä, kun on mukamas jotain muutakin tekemistä.. Täytyy alkaa mallailemaan vaikka pahvista sitä tankkia ja kassotaan sitten miltä näyttää.

Enitenhän tossa dropseat tekeleessä meikäläisen iiristä raastaa tuo tuubikurvin pätkä, joka on ensinnäkin erikokoista putkea kuin muu runko ja kurvin kyljestä pilkottaa hienosti stanssaukset maalin alta.

Don Quijote

Tästä hieman inspiraatiota ja ideaa öljytankkiin 8)

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Mike LeCoq

Öljytankkijutut jää muhimaan ja rautiksen ihmettely jatkuu tärkeämmällä aiheella, eli vaihteiston purkamisella. Eipä tullut ensinnäkään mieleen mitata pääakselin päittäisvälystä ennen purkamista. Saatuani akselin käteen aloin kuitenkin epäilemään, että jotain häikkää välyksessä on.



Näyttää siltä, että akseli on hakannut päittäin ulkokoolin reunaa vasten ja syönyt tuota rattaan päällä olevaa levyä. Myöskään laakerivälystä en oo päässy vielä mittaamaan, kun ei ole reikämikroa mutta laakerin neulat näyttivät hieman kärsineiltä, samoin kuin toi akselin kaulakin(sisäkooli). Mitähän tässä tapauksessa pitäisi tehdä? Sorvata akselin kaula ja ehkä vaihtaa ulkokooli ja asentaa ylikoon neulat?

Seuraavassa kuvassa syy joka alunperin aiheutti vaihteiston purkamisen, eli vaihdeakselin väljä pusla ja samassa rytäkässä kahdesta kohtaa murtunut lohko. Tosiaan tästä omasta pyörästä joku urpo on rälläköinyt nokkakoppaa niin, että sitä toista puslan paikkaa ei ole olemassa. Lohkoon sorvautin uuden puslan ja akselin toiseen päähän värkkäilen tukilaakerin korvaamaan toista puslaa.



Lainasytkää pois purkaessa paljastui varmaankin yksi mahdollinen syy loppukesän takapotkuihin ja kummallisiin käyntihäiriöihin.


Kokkonen

Minun arvio on että vetopuolen laakerin ulkoskooli ja pääakseli menevät vaihtoon.
Tuo ei ole suinkaan ensimmäinen eikä toinenkaan Rautis, jossa vastaava vaurio on päässyt tapahtumaan. Minun kokemuksen mukaan juuri se paikka, joka Rautiksessa kaipaa eniten tarkkailua.

Sytkän jousista näyttäis paras jousto lähteneen.  :)
Mikähän moisen vaurion on aiheuttanut? Onko ne vaan katkenneet vanhuuttaan ja sitten levinneet nykyiseen muotoonsa?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

tuuba

mulla oli rautiksessa aivan samanlaiset viat siis sekä laatikossa että sytkässä eli ei toi sun ollu ainakaan eka eikä ehkä viimeinenkään :D
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Mike LeCoq

Joo, kyllähän toi akseli vaihtokamalta näyttää ja turha kai noita on koittaa elvytellä. Rattaat näyttää mun silmään olevan vielä ihan ok, eikä laatikko pahemmin kesällä oireillutkaan, mitä nyt ykkönen ei meinaa mennä ilman rutinaa päälle kuin pienessä liikkeessä.




Siirtäjän pintaan oli nirhautunu samanlainen ura, kun siinä sun laatikossa josta teit sen tarkastusohjeen. Hioin sen siistiks ja toivon, että menee sinällään. Kuvassa ennen hiontaa.



Limppujen jousien kohtalo on täys mysteeri. Tosin toi sytkä oli lainassa kaverilta, eikä kilometreistä ole tietoa eli saattaahan se olla että ovat tulleet elinkaarensa päähän. Ihmeellisesti kuitenkin ajokauden lopulla vielä pyörä pelasi. Tuskin noi nyt on sillä sekunnilla tuohoutunu, kun oon viimesen kerran sammuttanu.

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: tuuba - 06 joulukuu 11, 09:14:00
mulla oli rautiksessa aivan samanlaiset viat siis sekä laatikossa että sytkässä eli ei toi sun ollu ainakaan eka eikä ehkä viimeinenkään :D

Ok, ihan hyvä kuulla ettei oo harvinaisia vikoja. ;D