Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

'75 rautapää chopper

Aloittaja Mike LeCoq, 07 kesäkuu 11, 22:51:54

« edellinen - seuraava »

Mike LeCoq

Moro!

Esittäydytään nyt sitten tässä osiossa, vaikka toivottavasti ei ihan projektikuntosta laitetta sentään tullu ostettua! Eli pyörä on otsikon mukanen peli, jota ostettaessa oli tiedossa ainakin se, että kytkin luistaa ja sytytys on pielessä. Noh, paikanpäällä ihmetellessä todettiin myös, että yläpäästä kuuluu meteliä betonimylly+kivet asteikolla.

Tästä lannistumatta, pyörä vaihtoi omistajaa ja tässä muutaman päivän aikana on tullut yleisesti ihmeteltyä, säädeltyä bensanpintaa, kaasarin alkaessa yllättäen tulvia, lisättyä pari purkillista öljyä koneeseen, jonka johdosta infernaalinen murskaamisen ääni on hiljentynyt ja jopa pakoäänet kuuluvat.

Sytkän säädöistä en osaa sanoa muuta kun, että ihan hyvin tuntuu käyvän koko alueella mutta tiedä sitten miten muuttuisi ajossa, jos kytkin pitäisi. Nyt huippunopeus rajoittuu ehkä johonkin 70 km/h tietämille luistamisen takia. Kytkimeen tuli jo hankittua uudet levyt ja nyt toivonkin, että niiden vaihdolla alkaisi pitämään. Tullaan sitten tänne ruikuttamaan jos näin ei käy.

Tänään tuli myös koitettua ensimmäistä kertaa elämässä tuollaista täysin käsitoimista vaihteistoa, eikä jumalauta ollu kivaa! Täysi kunnia niille, jotka näillä tottuneesti päästelee mutta mulle on liikaa yhdistelmä; pitkä keula, kapeahko tanko (ekaks oli kiinni kapea Z:ta), vain jalkajarru, tapit edessä ja kytkin ja vaihdekeppi perseen takana alhaalla.

Kun ekan lenkin jälkeen sydämen lyönnit palasi normaalille tasolle, siirsin kytkimen tankoon ja raatelin vaihdekepin niin, että pystyy jalalla jotenkuten potkimaan vaihteita päälle. Todetaan tässä vielä, että vehje on myös meikäläisen eka Harrikka ja aikaisempaa mopokokemusta on crossi- ja enskalaitteista ja yhdestä rotatetusta '81 750 GSX Suizasta. Noh, paskanjauhanta sikseen, tossa on pari kuvaa pedosta.






mista

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Rezi

Vaihdekeppi/kytkin-kombinaatio perseen alla vaatii helposti käsiteltävän pyörän ja etujarrun. Voin vain kuvitella miten huono se on kapealla tangolla ja pitkällä keulalla.

Meilläpäin ei 75-mallin pyörää muutoskatsasteta ilman etujarrua. Istuinta pienentäisin ja laskisin alemmas. Ja tappeja siirtäisin taaksepäin. Onko tuo rekkarin etupuolella oleva sammutin tulipalon varalle?

Mutta kaiken kaikkiaan pyörä on tyylikäs ja räyhäkkä!! Gilder on sikahieno ja tuo tanko istuu siihen hyvin.

Hemuli

Eiköhän sammutin ole öljysäiliö...

Tää on vissiin sama härveli joka oli jokin aika sitten vielä V-Twin Cityn vaihtopyörärivissä? Pikkulinnut tiesivätkin sen päätyneen Hämeeseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 08 kesäkuu 11, 10:34:52
Meilläpäin ei 75-mallin pyörää muutoskatsasteta ilman etujarrua. Istuinta pienentäisin ja laskisin alemmas. Ja tappeja siirtäisin taaksepäin. Onko tuo rekkarin etupuolella oleva sammutin tulipalon varalle?

Joo, kyllä siihen etujarru on tulossa pikimmiten ja satulaa on tarkoitus ainakin pienentää ja verhoilla uudestaan mustalla nahalla (ehkä isoo salmiakkikuvioo tai jotain). Tuo sammutin toimittaa öljytankin virkaa ja on letkuineen ja mittareineen täydellinen. Sellainen ajatus tuli mieleen, että pyörän rakentanut on halunnut parodioida yleistä tapaa tehdä sammutinpullon puolikkaista öljytankki ja vain lätkäissyt sen kokonaisena paikalleen.

Sellasia mietteitä myös ensilenkin jälkeen heräs, että kuinka kummallisia tollaset pitkäkeulaset oikeesti on ajaa? Vaikka sain rakkineen vauhtiin, niin jouduin jatkuvasti vähän korjailemaan ajosuuntaa ja tavallaan koko ajan "taistelemaan" pyörää vastaan..

Onko pelkästään kuskin tottumattomuudesta kyse, vai onko ne aina tollasia, vai voiko olla niin että esim. keulakulma on niin hassu, että pyörä ei koskaan kulje oikein? Ei kuitenkaan mitenkään radikaalilta toi kulma ja pituus vaikuta, verrattuna moneen muuhun laitteeseen.

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 kesäkuu 11, 10:43:02
Eiköhän sammutin ole öljysäiliö...

Tää on vissiin sama härveli joka oli jokin aika sitten vielä V-Twin Cityn vaihtopyörärivissä? Pikkulinnut tiesivätkin sen päätyneen Hämeeseen.


Aivan oikein, ennen ostoa tuli soiteltua omistajia taaksepäin ja tosiaan V-Twin Cityssäkin muistivat ko. laitteen hyvin. Sanoivat sen olleen täysin kunnossa heidän aikanaan ja päättelin, että seuraavan omistajan aikana on alkanu vikoja ilmenemään, syystä tai toisesta. Kaveri jolta ostin pyörän, oli ostanut sen yhtälailla pikkuvikaisena mutta hänellä ei vapaa-aika riittänyt ropaamiseen.

Jos pikkulinnut on noin hyvin informoituja ja nopeita liikkeissään, niin olisin erittäin kiinnostunut pyörän historiasta ennen V-TC:tä, tai ehkä jopa siitä kuka on ko. laitteen rakentanut..

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Mike LeCoq - 08 kesäkuu 11, 10:48:21...Sellasia mietteitä myös ensilenkin jälkeen heräs, että kuinka kummallisia tollaset pitkäkeulaset oikeesti on ajaa? Vaikka sain rakkineen vauhtiin, niin jouduin jatkuvasti vähän korjailemaan ajosuuntaa ja tavallaan koko ajan "taistelemaan" pyörää vastaan...

Korjataan nyt ensin ihan perusvirhe - tuo ei ole pitkäkeula ;D...

Todennäköisesti runkomuutos on tehty mittaamatta etujättöä. Etujättö on etäisyys ohjausakselin suuntaisesti maahan vedetystä linjasta etuakselista kohtisuoraan maahan osuvaan pisteeseen. Ohjausakselista tulevan linjan pitää kohdata maa aina 50-175 mm etuakselin etupuolella. Skaala on aika laaja ja varsin yksilökohtainen mutta omissa laitteissani olen pyrkinyt noin kymmenen sentin jättöön - se on osoittautunut hyväksi ajaa.

Mitä lyhyempi jättö, sitä levottomampi pyörä on ajaa. Liian pitkällä taas laite on todella vakaa suuremmissa nopeuksissa mutta raskas käsitellä ja keula tuppaa "kaatumaan alle" hitaammissa vauhdeissa.

Toinen vaihtoehto on, että runko ei ole muutoksen jälkeen täysin linjassaan tai sitten keulassa on väljää nivelissä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

...totanoin, taidan tietää rakentajan, soitatko niin katson numeron valmiiksi..

..ainiin, se numero. p.040-5843020

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 kesäkuu 11, 12:35:35
Korjataan nyt ensin ihan perusvirhe - tuo ei ole pitkäkeula ;D...

Mitä lyhyempi jättö, sitä levottomampi pyörä on ajaa. Liian pitkällä taas laite on todella vakaa suuremmissa nopeuksissa mutta raskas käsitellä ja keula tuppaa "kaatumaan alle" hitaammissa vauhdeissa.

Okei okei, en oo ihan tarkkaan perillä kaikkien termien rajoista mutta mun mittapuulla keula on, sanotaanko pitkähkö.. :)

Kytkimen luistamisen takia en oo päässy varmaankaan tarpeeks koviin vauhteihin, jotta pyörä olis todella vakaa, mutta 50-70km/h vauhdissa tosiaan joutuu kokoajan hieman ohjastamaan pyörää ja siitä hitaammissa vauhdeissa ei uskalla irrottaa kättä tangosta, kun etufillari lähtee samantien vaeltamaan omille teilleen ja kävelyvauhdissa etupyörä nimenomaan kaatuu alle. Täytyypä siis mitata tuo etujättö ja tarkastella nivelet.. Onko tuossa girderissä mahdollista muuttaa kulmaa niin, että esimerkiksi pidentäisi noita ylempiä vaakalinkkejä(?), jolloin kulma jyrkkenisi ja päin vastoin? Vai onko se sitä kuuluisaa perse edellä puuhun menemistä..

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: jannu - 08 kesäkuu 11, 12:38:04
...totanoin, taidan tietää rakentajan, soitatko niin katson numeron valmiiksi..

..ainiin, se numero. p.040-5843020

Kiitoksia, täytyypä pirautella!

Rautahauli

Tutulla on rautiaisessa tuontyyppinen keula mutta pitempi ja siinä on kiinteät, kapeat stongat. (käsittääkseni joku harvinaisempi keula, ainakin suomessa) Pari kertaa istunut kyseisen pyörän selässä ja en kyllä uskaltautuisi liikenteeseen. ;D
FXEF-81

filtteri

paskalla ohjainlaakerilla on myös ällistyttävän suuri vaikutus ajettavuuteen.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Mike LeCoq - 08 kesäkuu 11, 12:55:08
.. Onko tuossa girderissä mahdollista muuttaa kulmaa niin, että esimerkiksi pidentäisi noita ylempiä vaakalinkkejä(?),

On mahdollista ja toimivaa.

flhx

Jahas, nopeaa toimintaa viskoa laite heti foorumille näkösälle. Oikein. Meillä on Mike yhteinen tuttu,mustalla ramilla ajeleva herra Katinalasta. Olikin jo puhetta tosta sun laitteesta, poiketkaas joku päivä.Katinalan kaverilla on osoite tiedossa kun mainittet liekitetyn laukkuvessan,ymmärtää varmaan kenestä puhutaan..

Meillä on muuten tallilla kaveri joka on pilannut tollasen girderin pariinkin kertaan,äkkiä,("no kun noi muut lähti baariin ja mulla ei ollu siinä pariin tuntiin mitään tekemistä ni mä pidensin siinä sit keulaa puoli metriä") joten tuohon jättöasiaan löytynee neuvoja myös. Kaverin käyttämä jigikin muuten löytyy edelleen eli betonivalusauma lattiassa...

Hemuli pikkulinnut prkle..ite kuuntelit juudaspriistiä!
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Mike LeCoq

Lainaus käyttäjältä: flhx - 08 kesäkuu 11, 15:00:11
Jahas, nopeaa toimintaa viskoa laite heti foorumille näkösälle. Oikein. Meillä on Mike yhteinen tuttu,mustalla ramilla ajeleva herra Katinalasta. Olikin jo puhetta tosta sun laitteesta, poiketkaas joku päivä.Katinalan kaverilla on osoite tiedossa kun mainittet liekitetyn laukkuvessan,ymmärtää varmaan kenestä puhutaan..

Meillä on muuten tallilla kaveri joka on pilannut tollasen girderin pariinkin kertaan,äkkiä,("no kun noi muut lähti baariin ja mulla ei ollu siinä pariin tuntiin mitään tekemistä ni mä pidensin siinä sit keulaa puoli metriä") joten tuohon jättöasiaan löytynee neuvoja myös. Kaverin käyttämä jigikin muuten löytyy edelleen eli betonivalusauma lattiassa...

Hemuli pikkulinnut prkle..ite kuuntelit juudaspriistiä!

Hahaa, joo nyt on henkilöt yhdistelty! Täytyypä tulla poikkeemaan.