Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljykorkki????

Aloittaja juppe66, 01 kesäkuu 11, 20:07:37

« edellinen - seuraava »

juppe66

Terve!
Tuli hommattua shovel FXS 80-79 ja olisin kysynyt asiantuntevalta porukalta miten mahtaa toi öljytankin korkki toimia.Se on vähän niinkun painekattilan kansi,samanlailla laitetaan kiinni.Ensiksi normaalisti kierretään kiinni ja sitten siitä päältä käännetään ns siivistä.Miten se tulee olla "oikein" laitettuna kiinni.Eilen kävin ajelemassa vajaat 200km ja aamulla huomasin,että oli työntänyt öljyä hiukan lattialle korkin välistä,elikkä siellä ollu jonkunverran painetta?
Toinen kyssäri olis,että mitä öljyä ootte käyttäny enskapuolella?Kyseessä tulpattu versio.

Titus

Mulla kans 80 79 mut ei ne korkin siivet mulla ainakaan liiku.Kyllä siellä painetta on kun öljypumppu lykkää takaisinpäin koneesta. Oliskohan se vuoto tossa korkissa josta siivet irronnu. Sen allahan on filtteri , onkohan vaihdettu ja milloin? Mielestäni siipien pitäis olla ihan kiinteät,tarkasta se korkin juureen tulevan letkun kiristin kanssa. korjatkaa jos olen väärässä.Enskaöljystä en tiedä kun on hihnalla mun pelissä, mut alunperin siellä kiertää sama öljy kuin koneessa ni eiköhän se sinnekin käy.
Onnittelut valintasi johdosta!

Rautahauli

-81:ssä se korkki kiristetään niistä siivistä, ei siis ole kiinteät... Tai ainakin minä kiristän, eikä vuoda. Siinä on korkkitiiviste, olisko sökö. uusi korkki Stormilla 7â,¬.

Lorautin enskaan 3dl Redlinen MTL:ää ja sillä on toiminut, Usa voorumilla mainittu että pari desiä riittää. ATF F-typeäkin käytetään. Ja varmaan montaa muutakin lientä.
FXEF-81

Jensen

Siitä Usa foorumista ei kannata paljon mainostaa. Ei ne tiedä Shoveleista puoliakaan mitä täällä finn bikers. Mie olen ollut siellä monta helvetin vuotta ja aika on mennyt hukkaan. Sinne Shovelfesteille ne on pyytäneet mutta ei kiinnosta. :) Pyörittele korkki ensin kiinni ja sitten ruuvaa se kiristys niin pitää .

Jensen

Tuossa tuo minun paukkurauta . Nippuside roikkuu mutta on jo leikattu pois .

Rautahauli

Heh, joo ei ne jenkit mistään mitään tiedä. Pienellä riskillä laitoin mainitun pari desiä kun hain lisää öljyä kaupasta. Ei ainakaan kauppareissulla kiristäjä sulanut voitelun puutteesen, laitoin kuitenkin desin lisää varmuuden vuoksi.

Jos korkin tiiviste vuotaa niin ei pidä. Näin maallikkona sanoisin että jos on tukkoinen suodatin niin korkin alle saattaa vähän painetta kertyä kun ei öljy pääse suodattimen läpi vapaasti. Pari kertaa kurkannut nouseeko se öljy säiliöön ja onhan se noussut, kylmä kone ja öljyt niin aika pian se öljy löytää tiensä myös lattialle jos ei ehdi korkkia sulkea. ;D



FXEF-81

juppe66

Kiitti vihjeistä,täytyy kurkata se suodatin ja on siinä kieritettävät siivet.

juppe66

Näyttäis olevan aika tukossa toi suodatin,mistä mahtaa löytyä uusi,uudenmaanalueelta?
Tiputtelin samalla enskapuolelta öljyt pois.Mahtaisko sinne käydä Mobil Delvac MX 15W-40 öljy?
Ainakin vanhaan trumppaan kun laitoin niin toimi ihan helvetin hyvin.

juppe66

En uskaltanu laittaa sitä Delvacia laitoin moottoriöljyt niin kun Titus tuolla aikaisemmin mainitsi, niin onhan siellä aikasemminkin pyörinyt moottoriöljyt.

Titus

Uuden filtterin saat keneltä tahansa Hd osakauppiaalta. Stormillakin on nykyään. Kyl se delvac olis sinne enskaan käynyt , riittää sen verta et ketjut vähän kastuu, siis enskassa.Ei siel enskas mitään sen kummallisempaa ole kuin Trumpassakaan.

juppe66

Nyt on uusi filtteri haettu vihdintien varresta ja laitoin RedLinen 20w60HD öljyt sisään,kun joku niitä kehuskeli,saa nähdä miten toimii.....
Se vuoto näytti olevan paluuletkun juuresta,nappasin pari senntiä pois ja uudella klemmarilla takas kiinni.Näyttäis kyllä vieläkin hiukan vuotavan ,varmaankin on letkut jo aikansa elänyt.Pien vuoto ei mitään haittaa,jos tän kesän ajelis noilla letkuilla ja vaihtais kaikki letkut ens talven aikana.
Onko kukaan ottanut ns.jenkeistä tuodussa mallista öljynlauhduttimen pois ja tekeekö sillä täällä Suomen oloissa yleensäkään mitään?
Mun käsittääkseni vaan ylimääräisiä mahdollisesti vuotavia kohtia lisää.

Titus

Sitä letkua epäilinkin.Sanotaan ettei lauhdutinta tarttis meidän lämpötiloilla.Mulla sellainen Lockhart merkkinen, ei siitä haittaakaan ole ollut.Viime kesän helteilläkään ei öljynlämpö noussu yli 90c.Kyllä mä uusisin ainakin sen paluuletkun , kulkee aika kuumassa paikassa.

Spöke

Mun mielestä lauhduttimesta on Suomessa enempi haittaa, kuin hyötyä. Ei se lämpö, mitä täällä pohjolassa on parhaimmillaankaan konetta tapa, toisinpäin kyllä. Liian kylmä käyntilämpö kuluttaa konetta turhaan. IMO.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

72shovel

Mulla on shovelin öljysäiliössä semmoinen mittatikullinen painettava malli, eli ei kierretä mihinkään. on aika löysä sovite muttei ole vielä öljyä sylkenyt sitäkautta. Siinä on fahrenheit mitta-asteikko ja sen mukaan öljynlämpötila on yleensä 150F eli noin 66 celsiusta. pitemmällä matkalla näytti pysyvän 200F (noin 250km lenkki) joka vastaa 93 celsiusta. toki moottorissa lämpimämpää muttei tulisi itselleni mieleen laittaa lauhdutinta vielä näillä lämmöillä, mikäli tuohon mittariin on luottaminen.

Rautahauli

Ketjussa taitaa olla kyse tämän mallisesta säiliöstä. Öljyntäyttöputkeen on tuollainen painettava malli mutta suodattimelle kierrettävä korkki.

FXEF-81