Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun öjynpaine tyhjäkäynnillä.

Aloittaja Raimo-Raato, 10 huhtikuu 09, 20:44:29

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Onko mitenkä normaalia jos pannussa tyhjäkäynnillä vilkkuu öljynpaineen merkkivalo lämpimänä. Tyhjäkäynti ei ole edes mitenkään äärimatalalla tahi moottori säistä johtuen tolkuttoman kuuma. Kuumilla kesäkeleillähän tuo nyt on ihan normaalia mutta mutta... Ens viikolla saa vasta ostettua öljynpainemittarin niin sit tieto lisää tuskaa  ::)
A.K.A. Rambe

Springveli

Tarkasta nyt ensin että öljy kiertää.
Pannussa se on kyllä jokseenkin normaalia että valo tuikkii tyhjäkäynnillä,
ootko vaihtanut hiljattain öljynpaine anturia?
Ja jos seisonut pidempään niin saattaa kello olla hiukan jumis.
Täs nyt jotain ens paniikkiin... :)
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Raimo-Raato

Joo tuohan motti oli pari vuotta osina ja toki öljy kiersi ihan nätisti kun sen tuossa ekan kerran tulille laitoin. Öljypumppu on luonnollisesti rempan yhteydessä silmämääräisesti tarkastettu ja ei mainittavia jälkiä ollunna. Anturi on pari vuotta vanha.

PS. melkein alko jo vituttamaan kun heti näin rempan jälkeen pääs kone huutamaan vapaalla kahteen otteeseen tänään täydellä kaasulla. Ekalla kerralla laukes kaasunpalautusjousi ja toisella kerralla tangon vaihdon takia hieman pitkäksi jäänyt kaasuvaijeri meni "väärään koloon". Melko pitkältä tuntuu sekunnit kun tuollaisessa tilanteessa alkaa paniikissa virtalukkoa etsimään.
A.K.A. Rambe

flhx

Omassa pannussa yleensä aina lämpimänä öljynpaineen valo vilkahteli. Sillloin kun laitteessa vielä oli pelkkä painemittari niin käytännössä ei tyhjäkäynnillä lämpimänä ollut paineita ollenkaan...Hieman kun antoi kierroksia niin mittariin tuli jotain eloa. Taisi olla Lankinen(RIP) aikoinaan joka sanoi että kunhan ajossa öljytankki pysyy lämpimänä niin eikun kovaa ajoa...Painemittarikin kun kylmälle koneelle antaa lukemia niin hyvin menee. Ja lisäksihän tuossa keksinnössä taitaa olla niin että öljynpaine ei kerro koko totuutta voitelusta, osa voitelusta toimii vaikka paineita ei olisi. (tulee tosin väkisinkin mieleen ne vanhat legendat pannun öljypumpuista jotka on leikanneet kiinni voitelun puutteen takia...)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Soikkeli

Yläkerran öljyn kiertoa kuristettu siitä kohtaa jossa on suodatin, samasta kohtaa on otettu ulkoinen kierto kansille.
Lohkojen reijät tulpattu.
2mm reijät per/kansi jos muistan oikein.

Tyhjäkäynnillä kylmänä paineet 40-50, Lämpöisenäkin muistaakseni 5-15, ei laske tyhjäkäynnillä 0:laan kun kone on lämmin.
Kuristus lisäsi paineita. Ennen kuumana paineet laski nollille.
C.O.G. 
Lifemember

Raimo-Raato

Nyt sain vihdoin öljynpainemittarin asennettua oil screenin tulpan tilalle. Kokemusta vasta pimeellä parin asteen lämpötilassa suoritetusta ajelusta. Tyhjäkäynnillä näytti siinä lämpötilassa olevan paineet jotain 2-3 psi ja öljynpaineen merkkivalo ei vilkkunut. Huolestuttaa vaan että kuinka kesähelteillä sit käy. No eiköhän se silti toimi kuin kaikki muutkin pannut ilman paineita :)
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Juuh, matkaa kun ajaa niin yli satkun vauhdeissa öljynpaine näkyy pysyvän jossain viidessa PSI:ssä. Tyhjäkäynnillä valo palaa sit jatkuvasti ja saa kiekat nostaa reiluun pariin tonniin ennen kuin se sammuu. Mittarin viisari heilahtaa vasta kun antaa ihan kunnolla hanaa... Vaan enpä mie siitä niin stressaa kun tönärin suojaputken öljyvuodon runsauden perusteella öljy kiertää ihan riittävästi  ::)
A.K.A. Rambe

Panhead

Mulla on ollut pannu 22-vuotta (sama),ajossa 2,5kg ja tyhjäkäynnillä 1,5kg oikein kuumana 1,0kg. Öljypumppuna shovelin pumppu,painetta pystyy säätämään jousta kiristämällä ne 2-isoa ruuvia siinä pmpussa joiden alla jouset sijaitsevat toinen estää öljyn valumisen öljytankista lohkoon kun pyörä ei käy toisella voi säätää öljynpainetta,jousien alapäässä on kuulat.Itse laitoin sellaisen ruuvin joka menee jousen sisään ja siihen ruuvin ja jousen väliin prikkoja,prikkojen määrällä voi säätää painetta,enenmän prikkoja enemmän painetta.Kansiin parantelin öljyn paluupuolta avarsin ja suurensin.Ei kannata nostaa kovin suureksi painetta koska öljy ei kerkee pois kansista ja rupee tuleen tiivisteden välistä ulos.Itselläni on vielä ulkopuolinen öljynkierto kansiin niin ei öljy kuumene  sylinterissä ja jähdyttää paremmin kansia.

häjy

Lainaus käyttäjältä: Panhead - 18 elokuu 09, 11:19:12
...toinen estää öljyn valumisen öljytankista lohkoon kun pyörä ei käy...

Ugh! Ja näin neitseellisen viestin alkuun kiitokset loistavasta foorumista ja myöhäiset onnittelut vuosipäivän johdosta! Sitten aiheesta käpysotiin: allekirjoittanut pyyhkäisi into pinkiänä eilen tallille, tarkoituksena jysäyttää pannu tulille. Tein normaalit käynnistystraditiot ja jo ensimmäisen "juottopolkaisun" aikana kuului kunnon kurlaus-/ryystämisääni myllystä, niin kuin vetäisi saapasta suosta. Piti oikeen pukata valot päälle ja tarkistaa, notta mikä perskeles. Siinä sitten hetken ihmeteltyäni polkaisin uudelleen ja samat soundit. Tässä kohtaa alkoikin näkyä lattialla lammikko ja se kasvoikin hyväskäisen kokoiseksi. Pumpusta ei vielä tarkempaa tietoa. Mutta onko oletettavaa, että kyse olisi toisesta noista jousista, joista Panhead tuossa yllä selostaa?
Paineet näyttävät normaalilta ja tikussakin on kovasti varaa laskeakin.

Mutu

Kyllä mulle kävi sama juttu ku Häjylle.....ensin oli itellä helvetin norovirus ja siitä selvisin ni menin polkee mopoa talliin että eiköhän herätellä Shovelia talven jäljiltä!!
No sehän oksenti joka polkasulla oljyä lattialle ja koris ku paskaviemäri olis ollu tukkeutumaisillaa....
nyt se saatanan norovirus tarttu vielä mopooki...ei muuta ku soitto kaverille että mitä tää o ....Gona tuumas että saattaa pitkässä seisonnassa valuttaa kampikammioon oljyt ja ku polkee se työntää huohottimesta oljyä ja kuulemma loppuu ku saa käyntii...ja näin kävi...ei enää oksennellu eikä korissu...hyvin pelaa!!!

 
Hullu saa olla mut ei tyhmä!!!

häjy

#10
On tuo noro muuten niiiiin kaamee tauti, että en ihmettele, vaikka se pannuunkin tarttuis  ;D
Potkasin kans vaan tuossa mopon käyntiin ja hienosti höpäji, eikä yhtään ylimääräisiä ääniä kuulunu. Uskokaa tai älkää, niin ei tipan tippaa öljyäkään valutellu kokonaisen tunnin aikana, kun lenkin jälkeen seurasin... niin ja kastu vielä tikkukin...
Tämä (lue vitsinä) mahdollinen "oire" olis hyvä lisätä tonne "pannun käynnistys for dummies" -wikiin  ::).

Natking

Tota samaa oiretta/vikaa/ominaisuutta on ihan evoissakin. Se kuula mika sita oljya pidattelee valumasta ei kuitenkaan ole minkaan valtavan jousipaineen pakottamana. Pikemminkin riskin kuulakarkikynan jousta vastaavan jousen paineessa.
Oljy valuu kuulan ja seetin valista aikaa myoten hiljalleen kampikammioon ja kaynnistaessa ei piisaakkaan paluupuoli niin se pukkaa ylimaaraset huohottimesta ulos.
Ei mitaan paniikkia, kylla se valutus loppuu hetken kuluttua.

Ei muuten kannata sitten lisailla oljya sailioon ennenkuin on kaytellyt aikansa, saattaa kenka tayttya oljysta. Nim. meni kenkat vaihtoon ;D
Just trying to be different (like everyone else)

tyg

Tässä vertailuksi lättäpään öljynpaineita.

Kylmänä tyhjäkäynnillä 20 PSI, lämpimänä n.10 PSI
maantiellä 80km/h n.18 PSI ja 100 km/h 25 PSI.
Tosta sitten juuri ei enää nouse vaikka nopeutta lisäis.

Pannun pumppu käsittääkseni pitäis olla paranneltu eli tehokkaampi
kuin toi lättäpään siipipumppu.

Toi pumppu vaatii ilmauksen jos ollut irti/öljytön. Eli avataan yksi tietty
tulppa jonka alla se painejousi+kuula ja potkitaan niin kauan että öljyä
pursuaa läpi. Ilman ilmausta paineet pyöreä nolla.

-wla-

siis kumpi pitää ilmata pannun vai lätyskän?

jyrggä

Nothing beats cubic inches...  except turbo!