Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kiksikäynnistys ahdettuun ?

Aloittaja villeviluinen, 31 toukokuu 11, 11:32:42

« edellinen - seuraava »

villeviluinen

Eli jos kaasuttimen ja sylintereiden väliin on asennettu ahtamiseen tarkoittettuja laitteita.
Niin onko mahdollista kiksillä saada laite tulille. Kun bensasumun esteenä pyöriviä osia.

Vai vaatiiko sähkökäynnistuksen.

Ja pitääkö huhu paikkansa, että jotkut säädettävät sytytykset eivät sovellu kiksipyörään.
Kun kipinää ei tule ensipyörähdyksellä ?

Kysyä pitää, kun ei tiedä. Ja ei ole varaa tilata vääriä osia!

seppo

Tuo ahtosysteemi on sulla vissiin "draw through" eli kaasari on ennen turboa. Vai onko tuossa mekaaninen ahdin? Oma "blow throgh" shoveli (turbo ahtaa kaasarin läpi) on pelkästään kiksillä ja bensaregu hoitanee tuon bensan saannin automaattisesti. "Hoitanee" siksi että tulille vehkeen saan vasta kuukauden - kahden päästä. Mutta en näe mitään syytä miksei se toimisi ainakin tuossa blow through setupissa. Onhan täällä noita ahdettuja rautapäitä paria esitelty projektina, he varmaan tietävät paremmin. Kerro vaan vähän tarkemmin millainen systeemi sulla tuossa evossa on.

Itsellä ollut viime kesästä käytössä Ultiman Dyna2000i sytkä, se antaa kipinää heti ekasta kierroksesta eli siis toimii kiksissä. Noissa voi säätää softalla tuota 'dead revs' määrää - sähköstartillisissa versioissa tuo pitäisi olla 3. Mutta tuo Ultiman malli toimii hyvin ainakin itsellä. Dynan sytkää mainostavat että suoraan lahjapaketista siinä on dead revs 3, muuta en siitä tiedä.

Piese

Kyllä kaveri laittaa polkemalla turbonsa käyntiin kun startti ei enää jaksa, tosin ruiskukawasaki - 80 luvun alusta.

jyrggä

Paineistetulla kaasarilla sen saa kyllä kiksillä tulille. Onko sulla "valmissetti", vai ootko itse rakennellut? Käsitinkö nyt siis oikein että sulla on ihan pakokaasuahdin tuossa, eikä mekaaninen?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

villeviluinen

Eli tarkemmin:


Siis kaasutin ennen kompurapesää, eli pakokaasuahtimella mennään.

Ja vielä handmade palikoin...

Hemuli

En ole itse rakentanut ahtovehkeitä mutta isojenpoikien juttuja kuunnellut - tuntuu olevan aika hankala saada tuollainen draw-through systeemi toimimaan kunnolla. Paineistettu kaasari ja ahdin ennen sitä pelittää helpommin.

Sinänsä käynnistyvyydessä ei luulisi olevan mitään hankaluutta, bensapumpunhan tuollainen systeemi vaatii joka tapauksessa.

Kaikissa sytkissä ei ole mahdollisuutta kytkeä kipinättömiä kierroksia pois, käsittääkseni Dyna 2000i:ssä se vaatii kytkennän tietokoneeseen. Crane Hi4:ssa löytyy dippikytkin suoraan sytkästä jolla valitaan sähkö/kiksistartin välillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Itse joskus jokusen auton ja yhren kwakan turbottaneena toteaisin et mielummin ehdottomasti paineellistettu kaasutin. Seoksen vieminen ahtimen läpi on ennenkaikkea erinomainen tapa saada se seos kuumemmaksi, joka ei ole lainkaan toivottua. Paineellistetun kaasarin tapauksessa lämmitetään vain ilma, bensa saa säilyä viileenä kotvan kauemmin. Ei se käynnistymistä siltikään estä, vaikka seos kulkisi ahtimen läpi, mutta mokoman konstruktion saaminen edes jotenkin järkeviin säätöihin ja toimimaan on mission impossible keskimäärin. Jollei ole sopivaa paineistettavaa kaasutinta saatacvilla, voi minkä vaan kaasarin paineistaa laittamalla sen painelootaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 toukokuu 11, 13:08:45
Kaikissa sytkissä ei ole mahdollisuutta kytkeä kipinättömiä kierroksia pois, käsittääkseni Dyna 2000i:ssä se vaatii kytkennän tietokoneeseen. Crane Hi4:ssa löytyy dippikytkin suoraan sytkästä jolla valitaan sähkö/kiksistartin välillä.

Senköhän takia shovelia pitää polkee muutaman kerran ennen kuin se lähtee käyntiin, saapi alta pois nuo kipinättömät kierrokset  ;D  Ei vaines, kyllä dynan 2000i:ssa on sekä potku-, että sähköstartti vaihtoehdot dipeillä valittavissa.

seppo

Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 31 toukokuu 11, 13:57:15
Senköhän takia shovelia pitää polkee muutaman kerran ennen kuin se lähtee käyntiin, saapi alta pois nuo kipinättömät kierrokset  ;D  Ei vaines, kyllä dynan 2000i:ssa on sekä potku-, että sähköstartti vaihtoehdot dipeillä valittavissa.

Ei ole 2000i:ssä tuota dippikytkintä jolla tuo sähkö- tai kiksikäynnistys valitaan. Vanhoissa versioissa se oli, 2000i:ssä sitä ei enää ole. Niinkuin Hemuli sanoi, siihen tarttee ne ohjelmointivehkeet.

jyrggä

mä kyllä melkein löisin vetoa tuon puolesta, että mulla oli 2000i-mallissa se nappula millä valitaan kiksi tai startti. Tais olla 2009 kun se käytössä oli, uutena laitoin.

Mä oon kans ehdottomasti tuon kaasarin painestamisen kannalla. Aika paljon on tullu turbo-pyörien kanssa touhutta aikanaan, ja kyllä se on vaivattomin tie saada toimiva kampe siitä. Millä kaasarilla meinasit tuon tehdä? Mikuni ainakin toimi loistavasti turbo-käytössä kaverilla, tosin muista kaasareista ei siinä touhussa kokemusta mulla.. Ruiskuvärkkejä kun olivat ne omani.

Muutenki, mulla on vähän samat suunnitelmat. Shoveli ois tarkotus ahtaa tässä jossain vaiheessa, kyllähän kaikki sen tietää, että vaparin virittäminen on vähän semmosta masturbaatiota ilman käsiä.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

seppo

Lainaamä kyllä melkein löisin vetoa tuon puolesta, että mulla oli 2000i-mallissa se nappula millä valitaan kiksi tai startti. Tais olla 2009 kun se käytössä oli, uutena laitoin.

Kahvit vetoa:  ;)

http://mpsracing.com/instructions/Dynatek/D2Ki.pdf

Hemuli

Kaveri joka Proboostin hommissa touhuaa mukana sanoi aikoinaan että Mikuni ei ole paras mahdollinen ahtokaasari. Itse asiassa kaasarin kanssa ahtaminen on aina vähän hankalaa, ruisku tietysti paras. Mutta ihan tavallinen CV Keihin on kuulemma hyvä, sen paineistaminenkin onnistuu helposti kun kohokammion huohotusreikä on suoraan alunperin ilmanputsariin johtavassa aukossa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 kesäkuu 11, 09:04:19
Kaveri joka Proboostin hommissa touhuaa mukana sanoi aikoinaan että Mikuni ei ole paras mahdollinen ahtokaasari. Itse asiassa kaasarin kanssa ahtaminen on aina vähän hankalaa, ruisku tietysti paras. Mutta ihan tavallinen CV Keihin on kuulemma hyvä, sen paineistaminenkin onnistuu helposti kun kohokammion huohotusreikä on suoraan alunperin ilmanputsariin johtavassa aukossa.

Tuo CV toimii kyllä paremmin (isot pojat on kertoneet) kun se kohokammion huohotusreikä tukitaan ja kohokammio paineistetaan erikseen heti ahtimen jälkeen otetulla pitot putkella - tällöin kohokammiossa on suurempi paine joka sitten nostaa bensan kohokammiosta. Näin sen aion itse tehdä.

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 kesäkuu 11, 09:04:19
Kaveri joka Proboostin hommissa touhuaa mukana sanoi aikoinaan että Mikuni ei ole paras mahdollinen ahtokaasari. Itse asiassa kaasarin kanssa ahtaminen on aina vähän hankalaa, ruisku tietysti paras. Mutta ihan tavallinen CV Keihin on kuulemma hyvä, sen paineistaminenkin onnistuu helposti kun kohokammion huohotusreikä on suoraan alunperin ilmanputsariin johtavassa aukossa.

Itseasiassa voi olla että oli juuri toisinpäin, eli se mikuni EI toiminu kunnolla koskaan  ;D


Mun ekaa turbopyörää kun tehtiin aikanaan, oli kelahaaran jarmo aika aktiivisesti puuhassa mukana, mm. lisäruiskuboksin ideoinnissa. Sietähän se proboostikin sillon lähti kasvamaan. Nykyään se pyörä taitaa ollla vallan äkkilähtö-käytössä, pienin modauksin.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: puuhis - 31 toukokuu 11, 15:01:26
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 31 toukokuu 11, 13:57:15
Senköhän takia shovelia pitää polkee muutaman kerran ennen kuin se lähtee käyntiin, saapi alta pois nuo kipinättömät kierrokset  ;D  Ei vaines, kyllä dynan 2000i:ssa on sekä potku-, että sähköstartti vaihtoehdot dipeillä valittavissa.

Ei ole 2000i:ssä tuota dippikytkintä jolla tuo sähkö- tai kiksikäynnistys valitaan. Vanhoissa versioissa se oli, 2000i:ssä sitä ei enää ole. Niinkuin Hemuli sanoi, siihen tarttee ne ohjelmointivehkeet.

Täytyy myöntää, että väärässä olin tuon dippikytkimen suhteen. Mutta kyllä 2000i antaa kipinää ekasta kierroksesta lähtien. Aika hankalaa olisi muuten saada tuo potkukäynnisteinen shoveli tulille.