Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

SOHVELI-76

 Että tämmöstä http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1534244/risooko-moottoripyorien-kaasutus-poliisi-puuttuu-nyt-meluun muuten monilla moottorikerhoilla on tuollaisia db mittareita jos hingua mittailla. Päitsillä kun äänistä ollut mekkalaa joka vuosi...
0405691644

Hemuli

"Käytännössä havainnot kovista äänistä tehdään ensin korvakuulolla ja sen jälkeen ajoneuvot pysäytetään ja tehdään paikallaan desibelimittaukset desibelimittarilla, kertoo uusista valvontatoimista liikkuvan poliisin ylikonstaapeli Risto Maksimainen."

Ja eilisissä kymppiuutisissa näytettiin mallisuoritus kun poliisi ratsasi täysin vakiota 2012 Kawasakia jolla oli ehditty ajaa 1000 km - siitäkin ne sai mitattua 6 dB ylimääräistä. Ei oo poliisillakaan hommat ihan hanskassa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 12, 16:09:50
Ja eilisissä kymppiuutisissa näytettiin mallisuoritus kun poliisi ratsasi täysin vakiota 2012 Kawasakia jolla oli ehditty ajaa 1000 km - siitäkin ne sai mitattua 6 dB ylimääräistä. Ei oo poliisillakaan hommat ihan hanskassa...


Faktaa vai esson baarissa kuultu?
A.K.A. Rambe

Hemuli

Faktaa. Telkkarissa näytettiin kun ne mittas siitä 96 dB kun tyyppikilvessä ilmeisesti luki 90. Tästä oli MMAF:n taululla puhetta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mika_P

Mulla on sen ikäinen FXR (1988) että vaatimustaso on 106db, ja putkistona zodiacin E-hyväksytty supertrapp. Jäi vähän epäselväksi MMAF foorumilta tutkailtuani, että tuikkaanko mahdollisessa meluratsiassa vaan e-hyväksyntäpaperit (myös vaimentajassa on e-leimat) konstaapelin nenän eteen ja meluja ei edes mitata? Vai onko ylin päätäntävalta taas kytillä eli mittaa jos haluaa?

ja ennenkuin kysytte, tottakai kyseisessä vaimentajassa on ne kaikki e-hyväksynnän vaatineet kuristukset paikoillaan..  ;D

_Juha_


Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 12, 17:43:00
Faktaa. Telkkarissa näytettiin kun ne mittas siitä 96 dB kun tyyppikilvessä ilmeisesti luki 90. Tästä oli MMAF:n taululla puhetta.

mikä lienee tarkkuus mittareissa? ennenkuin mitään voidaan mitata täytyy olla mittauslaitteet sillä mallilla että lukemassa on jotain tolkkuakin
too fast to live    too young to die

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 25 huhtikuu 12, 18:00:04
mikä lienee tarkkuus mittareissa? ennenkuin mitään voidaan mitata täytyy olla mittauslaitteet sillä mallilla että lukemassa on jotain tolkkuakin

Ihan sama mikä tarkkuus ja mikä mittari, slurkilla kun on mittari, lukema ja into, niin olet kusessa. Niin se vaan menee.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

72shovel

mitäs sitten tapahtuu kun kick-only shovelin ajaa tiensivuun pysäytysmerkistä, sammuttaa ja kysyy "wat siims tö be a probleem"? itekkö se käyntiin potkitaan? mitä jossei lähe?  ;D mun soveli stumppaa heti kaasariin pienestä virheestä kahvan/ryypyn kanssa ja sit on turha polkea ennen "tuuletusmetodeita" vaikka polkis puol päivää...

Tuusulan T-Bone

Tuota noin. Tästä möykkäasiasta liikkuu jo niin paljon hevosmiesten tietotoimiston uutisia, etten jaksa edes yrittää oikoa niitä kaikkia... ;D

Mutta pari jutskaa. Ensinnäkin sitaatti MMAF:n taululta:

LainaaMelutason rajoittaminen

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).

Tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle. Mittaustulos ei saa olla enempää kuin 5 dB(A) korkeampi kuin valvonta-arvo. Mittaustapa on jäljempänä kuvattu staattinen mittaus. Valvonta-arvo on pyöräkohtainen. Se on tyyppihyväksynnän yhteydessä mitattu staattisella testillä pyörästä, joka on läpäissyt ohiajomittauksen.

On epäselvää, mitä tapahtuu sellaisessa tilanteessa, jossa tarvikeäänenvaimennin on asianmukaisesti hyväksytty ja E-merkitty, mutta katsastuskonttorilla (tai tienvarressa) mitattu melutaso ylittää valvonta-arvon enemmän kuin 5 dB(A). Periaatteessa näin ei pitäisi tapahtua, mutta omien mittaustemme perusteella tuo 5 dB(A) toleranssi voi joutua koetukselle jo alkuperäisilläkin pakoputkilla.

B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että yllä mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".

Tuossa noin pääpiirteissään, miten homma oikeasti menee.

Käytännössä se ensimmäinen ongelma on yleensä siinä, että putket on vaihdettu, muttei niitä ole katsastettu. Jos on muu kuin tyyppihyväksytty pyörä, aika monet putket on mahdollista muutoskatsastaa.

Ohiajotesti on se, mikä lopulta ratkaisee asian. Testmillin kanssa palaveerattiin tänään aiheesta ja päätimme järjestää melumittauspäivän. Siinä ideana on, että teemme kaikille halukkaille ohiajomittauksen. Jos se menee hyväksytysti läpi, asiakas saa niin halutessaan Testmilliltä korvausta vastaan paperin, jonka kanssa putket voi käydä muutoskatsastamassa.

Siinä paperissa on maininta ohiajotestin tuloksista sekä sen jälkeen tehdystä staattisesta mittauksesta, jonka tulos merkitään valvonta-arvoksi otteeseen. Jos ohiajotesti hyväksytään, staattisen testin tulos saa olla ihan mikä vain. Ja kun se lukee otteessa, ei kyttä sen yli saa kävellä. Tämmöisestä lapusta olisi siis hyötyä, jos pyörä ei ole tyyppihyväksytty ja staattisen testin tulos ylittää lain valvonta-arvot (pyörän iästä riippuen siis 103 tai 106 dB(A)).

Jos taas ohiajotesti ei mene läpi, ei lysti maksa mitään.

En tiiä onko tällaiselle kysyntää, mutta ainakin kokeillaan. Ilmoittelen täällä tarkemman ajan ja paikan tuonnempana.
Long John Stroker

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 huhtikuu 12, 13:31:46
Eiköhän se vihellys johdu tuulen kohinasta pyörän melun sijaan. Näin ainakin omissa vehkeissä.

Kyl tässä tappaukses selkee ero viime kesään kun oli toinen ruukku päässä. Kiihdytyksestä erityisen v.mainen räksätys korviin.


FXEF-81

ma^ko

Munkin täytyy muodikkaasi tehdä jotakin putkille... en kyllä tiedä vielä, onko miottauskierroksilla edes liikaa ääntä, vähänkin piiskatessa vaan pitää korvaan hyvin svittumaisen sävyistä määkinää, putkimuutos on kyllä otteessa muiden ohessa. Täytyy mitata desipelit ennen kuin tekee mitään ja kattoo et käykö vanhanaikaisesti, eli jos onnistuu saamaan äänet korvaa miellyttävämmiksi niin onko db-mittari sitä mielt et mökää tuliki lisää.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Miikka

Mun rukki on vm.-55, mites sellasen desibelit ja möykät?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Miikka - 25 huhtikuu 12, 22:41:34
Mun rukki on vm.-55, mites sellasen desibelit ja möykät?

Vaatimuksena "tehokas äänenvaimennus", muttei desibelirajoja. Eli kunhan putkessa on jotain sisällä, niin pitäis riittää.
Long John Stroker

erakko

^ me like it! Ja tähän se peukkuhymiö.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Miikka

^+1, nykypäivänä tuntuu muutenkin siltä et mitä vanhempi vuosimalli niin sitä parempi... ;)