Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jäljet männissä, normaalia vai ei?

Aloittaja streamliner, 25 toukokuu 11, 10:34:00

« edellinen - seuraava »

streamliner

Tekniikka 1340 shovelin pata, S&S:n kannet.
Moottoritiehuudatuksen päätteeksi meni etummaisen pytyn kannentiiviste. Lisäksi kuului kolkottavaa ääntä, jonka syytä en ole vielä löytänyt. Pitää pyöritellä konetta ja ihmetellä.

Hemuli arveli tuolla toisessa ketjussa, ettei ole syytä huoleen, mutta kuvista lienee parempi katsoa.

Sylintereissä ei ole sormilla (varsinkaan kynnellä) tuntuvia jälkiä, mutta silmällä näkee että jokin on hangannut pystysuunnassa (sellaisia jälkiä oli joka puolella, varmaan kuuluvat asiaan?). Liitteenä pytyn kuva jossa oli tuolla kohtaa enemmän naarmuja.

Laitetaanko vaan uudet tiivisteet ja taas kovaa ajoa?

jyrggä

Onko alkuperäiset vai jotku tarvikesylinterit?
Jos ei sormin tunnu naarmuja, niin kyllä mä löysin vaan kasaan ja ajaisin syksyyn.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

streamliner

Ei tietoa ovatko originaali vai tarvikepytyt. Just sain pyörän nippuun ja ehdin ajelemaan sillä pari viikkoa kun kannentiiviste meni (näillä romuilla ei kuulemma saa ajaa "täysiä").

Kokkonen

Nuo ylimmäisen männänrenkaan yläpuolella olevat jäljet eivät nyt ainakaan ole normaaleja, joskin tapahtuneesta saattaa olla aikaa väreistä päätellen.

Onko kiertokankien suoruudet tullut tarkistettua?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hessu

Kyllä noilla vetää kesän, vaikka kipeetä ovat saaneetkin. Vähän putsausta ja mittausta. Helman välys ja rengasurien päittäinen kandee tarkistaa. Mutta se mikä mua epäilyttää, on kantti. On meinaa kupua aikalailla. Noilla täytyy olla yli kympin puristus. Nokkakin pitäis sit olla sen mukainen. Noi jäljen yläkulmissa voi johtua vaikka detonoinnista.

Hemuli

Vähän oudossa kohtaa jäljet on, männän sivussa. Se mistä mainitsin olisi noista yhdeksänkymmentä astetta taaksepäin. Toisessa männässä näyttää olevan aika rankka naarmu. Männän sivussa olevat jäljet kielii kieroista veiveistä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

streamliner

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 25 toukokuu 11, 11:27:11Onko kiertokankien suoruudet tullut tarkistettua?

Ei ole. Kone on auki eka kertaa. Eikä taida olla aikaakaan ja vielä vähemmän tietotaitoa tarkistella, on niin kova kiima päästä tällä Norrtäljeen (kuuluisat viimeiset sanat).

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 25 toukokuu 11, 11:51:39Mutta se mikä mua epäilyttää, on kantti. On meinaa kupua aikalailla. Noilla täytyy olla yli kympin puristus. Nokkakin pitäis sit olla sen mukainen. Noi jäljen yläkulmissa voi johtua vaikka detonoinnista.

Toi pyörä seisoi 1,5 vuotta (vaihtelevasti aktiivisen rakentelun ajan), en hipaissutkaan pataan ja lähti saman tien käyntiin, kun saatiin pyörä nippuun. Kävi nätisti ja lähti käyntiin muutamalla potkulla. Lämpimänä ykkösellä. Vanhat shovelinomistajat seisoivat vieressä ja kehuivat käyntiä (tarkka mittari hehe).

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 toukokuu 11, 12:22:30
Männän sivussa olevat jäljet kielii kieroista veiveistä.

Eikös silloin myös männän helman pitäisi ottaa sylinterin seinämiin kiinni, kun se on sieltä leveämpi (tälläistä kuulin)? Outoahan tuossa on myös se, ettei männänrenkaissa ole mitään damagea.

Kiitoksia teille, tein tuossa jo soittokierrosta paikkakunnan asiantuntijoille ja saman suuntaisia ohjeita sain. Otan nyt pienen riskin, pistän vaan uudet tiivisteet, pultit momenttiin (jälkikiristys myöhemmin) ja varovaista testiajoa. Jos se kolkottava ääni on kadonnut, niin sitten Norrtäljeen puolentoista viikon päästä (ei mene näyttelyyn).

Olin vähän siinä käsityksessä, että nämä uudemmat shovelit olis kestäneet kaahausta ja raseraamista, mutta joutunee pitämään noita "ride it like you stole it" sloganeja vaan nuotiopiirin rehentely- ja tarraosastolla.

Tuusulan T-Bone

Jos on kovin karmea kantti, niin kyllähän se kestoon vaikuttaa. Omalla on tullu kyllä kaahattua niin paljon kun vehkeestä lähtee, eikä se ainakaan vielä oo räjähtäny. Kanttia ei kuitenkaan oo paljoa.
Long John Stroker

Rautahauli

En tiedä nuotiopiirijutuista mutta olen sitä mieltä että ei museoikäisiä laitteita kannata liikaa käskyttää, varsinkaan kun ei ole tietoa koneen kunnosta.
FXEF-81

Roadrunner

Onhan ne jäljet voinu olla niissä männissä vaikka kuinka kauan. Männänrenkaat vaihdettu välissä.
Jos tuo masiina olis mun, ni mä hioisin porakonehoonilla vähän pyttyjä, laittaisin uudet renkaat ja kannentiivisteet.

-mikko-

Lainaus käyttäjältä: Roadrunner - 25 toukokuu 11, 14:14:43
...mä hioisin porakonehoonilla vähän pyttyjä, laittaisin uudet renkaat ja kannentiivisteet.
...joo ja sit äkkiä myyntiin täysin rempattuna mottina  ;D :P ;)
- shine can never replace attitude -

ma^ko

#11
Kuten Hemulikin kiinnitty huomiota, niin todella oudosti sijaitsee nuo osumat männissä. Noin selkeä pystyraidoitus pytyssä, niin hoonaisin kyllä kevyesti jotta pystyraita häviää, toimii voitelu paremmin. Samoin hioisin noista männistä noi osuma-aluen "hehkuriskinännit" eli kohonneet osiot pois.

edit, tein pysystä pytyn.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: streamliner - 25 toukokuu 11, 10:46:21
Ei tietoa ovatko originaali vai tarvikepytyt. Just sain pyörän nippuun ja ehdin ajelemaan sillä pari viikkoa kun kannentiiviste meni (näillä romuilla ei kuulemma saa ajaa "täysiä").

Kyllä saa! Mitä järkeä on laittaa tollasia mäntiä tai yleensäkään mitään viriosia jos niiden tuomaa potenttiaalia ei käytä??? Huoltoväli saattaa kyllä lyhentyä... Ja tosiaan tommosten mäntien kanssa pitää olla sopiva nokka Ja kunnon kannentiiviste.
C.O.G.

ma^ko

Hmnnn...

Kun tuota etupytyn mäntää tsiigaa tarkemmin, niin mahtaakohan nuo jäljet olla peruja jostain aiemmista tapahtumista, nimittäin jos männän renkaat on aivan eheinä ja jäljet koko männän kyljen mitalta niin hieman erikoiselt tuntuupi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuukka

Kyllähän noi jäljet näyttää vahvasti siltä, että ovat peräisin jostain aiemmasta ongelmasta.

Ja toi kannen tiivisteen pullahtaminen ei ole mikään uusi juttu korkeapuristeisessa shovelissa. huono tiiviiste tai huolimaton jälkikiristys voisi olla syynä. Tollasilla 10:1 männillä ja jos nokka sattuu vielä olemaan aikaisin imuventtiilin sulkevaa mallia, nousee puristus paine äkkiä huonon pahvin pullauttavalle tasolle.  nimim. kupari ei pullistele...
C.O.G.