Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tulppien erot

Aloittaja 72shovel, 20 toukokuu 11, 15:16:59

« edellinen - seuraava »

72shovel

Nyt kun tuota tilaamaani boschilaista katselee, ja lämpöarvon pitäis olla shovelin vakiota vastaava niin eikö se ihan sopiva tulppa ole maantielle ja kaupunkiin? vai laitanko nuo kylmemmät perämoottoritulpat jos lähden ajamaan satojen kilometrien reissua? oisko ne muutenkin siellä sen takia että edellinen omistaja on tahkonnut route 66:ta päivittäin yms pitkiä matkoja. ja siksi halunnut viileemmän tulpan?

Rautahauli

Tutkailin oman sovelin tulppia syksyllä ja niissä oli molemmissa ohut, kuiva nokikerros päällä, tosin katsoin niitä lyhyiden ajojen jälkeen kun en oikein tiennyt miten niitten kuntoa seurataan. Kevään aikana pikku seossäätöjen jälkeen pitempi siivu ~satkun nopeutta, kytkin pohjaan ja vapaalla P-paikalle ja kone pökkiin.

Mielestäni aika hyvältä näyttää, ainakin tämän kartan mukaan. Ei eroja etu-/takatulppien välillä. Champion RN12YC:t käytössä.
FXEF-81

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 24 toukokuu 11, 09:55:41
Nyt kun tuota tilaamaani boschilaista katselee, ja lämpöarvon pitäis olla shovelin vakiota vastaava niin eikö se ihan sopiva tulppa ole maantielle ja kaupunkiin? vai laitanko nuo kylmemmät perämoottoritulpat jos lähden ajamaan satojen kilometrien reissua? oisko ne muutenkin siellä sen takia että edellinen omistaja on tahkonnut route 66:ta päivittäin yms pitkiä matkoja. ja siksi halunnut viileemmän tulpan?

Kn vaihdat noihin kuumempiin Boschilaisiin, niin tarkkaile muutaman päivän aikana miten ne käyttäytyy, jos merkkejä kuumana käymisestä tulpan osalta palaa kylmempiin. Edellinen omistaja on saattanut laittaa kylmemmät koska ne on olleet käsillä, tai koska niilläkin toimii ja moni pitää järkevänä ajaa kylmimmillä tulpilla jotka toimivat. Mut jos on oikea syy, miksi on syytä käyttää vakiota pari arvoa kylmempiä niin vakiolämpöarvoinen voi olla vaarallisen kuuma, siksi kuumaan päin siirtyessä tarkista että tulppa toimii oikein.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Yksinkertaistetusti tulpan pitää käydä niin kuumana että se saavuttaa itsepuhdistumislämpötilan (karsta ja noki palaa tulpasta pois) muttei kumminkaan niin kuumana että hehkuu punaisena (detonointi, tulpan vaurioituminen, sulaminen).

Sinällään tulppien nokisuuden yms. perusteella lämpöarvon arvioiminen taitaa suurimmissa osassa olla melkosta hakuammuntaa kun syynä kumminkin yleensä liian rikas seos tahi öljyvuodot palotilaan. Väittäsin että HD:n mottien kanssa pääsee pitkälle kun käyttää niissä kyseisen moottorin suositustulppia (tulpan merkkiin katsomatta). Kun viritetään niin poikkeuksetta muutetaan seosta rikkaammaksi joka laskee palolämpötilaa jne.

Ei näiden maamoottorien kanssa oo tulpan lämpöarvo moottorin kannalta se kriittisin asia.
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

Niin joo. Tossa joku vertailutaulukko joidenkin valmistajien lämpöarvoista:

A.K.A. Rambe

ma^ko

Eihän se ole kovvinkaaan kriittinen maamoottorissa, paljon liian kylmät pimenee "mystisesti" ja kriittisesti liian kuumia ei oikein taida markkinoilta löytyä. Koneissa jotka kiertää korkeammalle ja polttaa kumasti taas liian kuuma kynttilä on oikeasti riski. Mut jos tässä ketjun tapauksessa ne 77-arvoset toimiii pimenemättä, niin eipä niiden käytölle mitään estettä ole ja ei ne mitään riko. Mä olen vaan hieman allerginen kuumille tulpille koska mä olen sulattanut tulpat koneeseen ja se ei ole kivaa, kyseessä ei kuitenkaan ollut maamoottori.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ranze

Vähän vanha säie mutta lisätään tähän vielä että väärällä tulpalla saa sulamaan männänkin. Oli kyseessä Parillan kisakone joka lämmityskäytettiin normaalilla tulpalla jonka jälkeen masiinaan vaihdettiin platinakärkitulppa. Kerran innostuin lämmittelemään hieman enemmän.. Uutta mäntää odoteltiin kohtuullisen kauan, tai ainakin se silloin siltä tuntui. Ei ollut -70 luvulla seurantanumeroita.. ;D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.