Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Syllinterien hoonaus

Aloittaja Astroman, 09 huhtikuu 09, 10:58:07

« edellinen - seuraava »

Astroman

Jokainen tee se itse mies tekee kaiken mahdollisen itse!  ::)

Internet tarjosi vähän ja kyseenalaista tietoa sylintereiden hoonauksesta, tai sitten en vaan osannut etsiä. Mutta täälläkin on varmaan joku joka on itse hoitanut kyseisen toimenpiteen. Haluan nostaa näitä perusasioita esille koska varmasti monikin suorittaa hoonauksenkin itse, mutta se että mikä on oikea toiminta tässäkin asiassa ja saavutettu etu?

Eli ajatuksenahan on saada ristikkokuvio sylinterin seinämiin joka sitoo öljyn paremmin?!

nicnac

No sylintereitä ei yleensä ottaen hoonailla hoonaamisen ilosta vaan jotain sellaista on tehty, että hoonata täytyy. esim männänrenkaat vaihdetaan->kevyt hoonaus. Hoonaaminen auttaa siihen että mäntä renkainen systeemeineen istuu sinne sylinteriin niin ettei kaikki hyvä kaasu mitä sielä männän päällä on tulisi kampikammioon.

Yleensä ottaen jos ei tarvi kuin vähän karhentaa pintaa niin viedään se pytty koneistamoon. Sielä kun on "pakkohooni" eli siitä pytystä tulee vielä pyöreäkin.

Jos itse muutenkin hoonailee niin kannatta huomata että mikäli sielä sylinterissä on rappua niin saa helposti kartion sylinterin.


Astroman

Niin, no lähinnä kiinnosti se että mikä on oikea oppinen suoritus kyseiselle toimenpiteelle. Olen kuitenkin kuullut erilaisia versioita siitä kuinka hoonaus pitäisi suorittaa. Vettä vai öljyä, riittävästi vai vähän?!?

Ei kai näitä kukaan huvikseen hoonailekkaan, toivottavasti. Tai ei korjata sitä mikä ei ole rikki...

nicnac

No lähinnä ajattelin että koti hoonaaja ei oikein ihmeitä oo koneelle tekemässä.

Homma kun on sellainen että ensinnäkin siitä ei tahdo tulla mitään(pientä kraapoosta vaan) ;D toisekseen sylinteristä ei tule pyöreä. Tai harvalla niitä pakkohooneja kotosalla on...

http://www.youtube.com/watch?v=3O0XnA_fwyU

Hessu

No tossa tulikin jo vastaus. Tää mun vastaus tulee sit kans kokemuksesta.
Sellasella 20 euroo maksavalla porakoneella pyöritettävällä hoonikivellä ei saa mitään hyvää aikaiseksi. Se ei poista pykäliä, ei soikeutta vaan seuraa sitä ja huonoimpana kaikesta se tekee reiästä tiimalasinmallisen. Toki "oikeitakin" hoonipäitä voi käyttää kotona. Mutta epäilen että sulla sellasta ei ole käytössä. Koska sillon tietäisit jo mitä olet tekemässä. Tapio Päkki Oy myy Sunnenin hoonipäitä, mitä voi pyörittää vaikka sorvilla. Kysyin kun ajattelin ostaa HD:n reijille sopivan. En raaskinu. Makso 150 â,¬.
Mutta jos nyt välttämättä haluat tuhota sun pytyt. EI vettä missään tapauksessa. Eikä moottoriöljyä, vaan leikkuuöljyä. Ja mitä enemmän sen parempi, koska sen öljyn tehtävä voitelun ja jäähdytyksen lisäksi on tarkoitus kuljettaa hiomapöly veks sieltä kivien ja pinnan välistä.

Leikkuu öljyä saa nykyään paukkupullotettuna vähän joka paikasta.

Jos sanamuodot saa verenpaineen nousemaan, se ei ole tarkoitus. En vittuile, vaan jälleen kerran. Kun itte rikkoo ja mokaa, niin siitä oppii parhaiten.

Astroman

Eipä näistä vastauksista verenpaineet sen enempiä nouse kuin ne jo ovat tai korjatessa näitä moottoreitakaan. Asiahan tuli hyvin selventävästi vastattua ja kiitokset siitä. Totuushan on se että kannattanee luottaa ammattilaisiin näissäkin asioissa.

Springveli

Ja hyvä muistaa jotta Evo ja Twin Cam moottorit tarvii stressilevyt sylinteriä hoonatessa.
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Hemuli

Toi stressilevyhomma on näissä läpipuristettavissa putkipytyissä kyllä tärkeä asia. Joskus noita mittaillut ja heittoa on ihan reilusti ja vähän joka suuntaan kun mittaa pytyn joka on levyjen välissä porattu/hoonattu. Siitä kun se puristetaan kannen ja lohkon väliin niin pitäisi olla just' eikä melkeen suora.

Aikoinaan metsästelin pääkaupunkiseudulta koneistamoa jolla olisi noi levyt käytössä, soitin sitten erääseen nimeltä mainitsemattomaan tunnetun koneistamoketjun ;D pisteeseen jossa pomomies totesi että "ei ne mitään elä - ootko muka mitannut?" Totesin että kyllä olen ja soitin seuraavaan paikkaan ;) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Springveli

Aivan,iso merkitys niillä on,
mutta kerroppa Hemuli mitä varten Service manual neuvoo laittamaan tiivisteet levyjen väliin?
Siis mikä siinä on juju???
Toi asia ei ole vielä mulle auvennut. ::)
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.

Lyytinen

No tuota joo, kävin kerran tämän nimeltämainitsemattoman ketjun pisteessä ja siellä pajan puolella ukko just, että ei sitä tuommosta tarvii. Sanoin, että kyllä muuten tarvii niin selkänsä takaa pöydän alta kaiveli torque platet, että ohoh taitaahan täällä olla tämmöset. No voipi olla, että tiedän kuka on ohjeistanut noin tietämättömäksi  ;D Enpä kyllä sitten vienyt jostain syystä sinne pyttyjä. Oli aika nihkeetä saada sovitettua isommat venttiilit siellä kansiin. Jos nyt odottaisi, että siellä sukupolvi vaihtuisi ja Kremlin puristus vähän hellittäisi  :D

Springveli - villi veikkaus, voisiko olla, että tiivisteen ansiosta pytty voisi päistään liukua paremmin kuin metalli vasten metallia ja asettua normaaliin kuosiinsa. Silleenhän se koneessakin on.

nicnac

Joo paikallisessa koneistamossa(suomen hiomopalvelu) oltiin kanssa heti sitä mieltä että stressilevyt ja tiivisteet väliin. Syytä tähän en tiedä, mutta se on heillä käytäntö.

Hemuli

Jaa-a... Eipä tule heti mieleen muuta kuin että sillä halutaan simuloida mahdollisimman tarkasti todellista tilannetta kun sylinterit ovat koneessa kiinni. Tiivisteet kuitenkin painuvat aavistuksen kasaan kiristettäessä, miten se sitten vaikuttaa puristusvoimaan jos verrataan samalla momentilla tapahtuvaan kiristykseen ilman pahveja?

Tuosta mittaamisesta vielä, se muodonmuutos tuntuu olevan hyvinkin samanlainen kaikissa sylintereissä mitä olen mitannut. Nyt ei ole muistiinpanoja edessä mutta jotenkin tuolla pääkopan takaosassa takoo kaks' satkua mitä se heitto on.

Onkos S-Veli muuten tulossa isolle kirkolle lauantaina? Tarvitaan taas tositinkaajia paikalle ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Springveli


Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 09 huhtikuu 09, 22:21:23
Springveli - villi veikkaus, voisiko olla, että tiivisteen ansiosta pytty voisi päistään liukua paremmin kuin metalli vasten metallia ja asettua normaaliin kuosiinsa. Silleenhän se koneessakin on.

Näin se varmaan on.

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 huhtikuu 09, 22:34:41
Tuosta mittaamisesta vielä, se muodonmuutos tuntuu olevan hyvinkin samanlainen kaikissa sylintereissä mitä olen mitannut. Nyt ei ole muistiinpanoja edessä mutta jotenkin tuolla pääkopan takaosassa takoo kaks' satkua mitä se heitto on.

Onkos S-Veli muuten tulossa isolle kirkolle lauantaina? Tarvitaan taas tositinkaajia paikalle ;D ...

Kokeeltu on,2-3 satkua ero puristamattoman ja puristetun sylinterin välillä,
tuo pitää vielä testata ilman tiivistettä ja tiivisteen kera.
Niinkuin ei olisi muutakin tekemistä. :D :D

Porukalla taas tullahan,taskut täynnä "ruttusia vitosia" :D :D
Kaikki helpot ongelmat on jo ratkaistu.