Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo XL koneremontti

Aloittaja Lyytinen, 09 huhtikuu 09, 02:08:19

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Meikäläisen kampurasta noi poskilaakerit lähti irti ihan vaan pienellä ruuvarilla nitkauttamalla, samoin kuin takaisin painaminenkin onnistui ilman isompaa työstöä - naps vaan paikoilleen. Ajattelin että en poista materiaalia niiden ympäriltä suotta. Itse puristin ne paikoilleen tasapainotustyökalulla krymppauksen ajaksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

No joo minulta on aikaisemmin lähtenyt irti tuommoinen painelevy, niin hovimekaanikko laittoi sen sitten Kunnolla kiinni  :)

Lyytinen

#17
Kampiakselin jaksoin kasata. Siinä kummasti avitti tämmöinen 10 mm levystä tehty jigi:



Laakerineulat ei pysy pyhällä hengellä, pitää olla rasvaa.



Kartioliitokseen rasvaa ei saa jäädä. Pienestä U-palkista tehty klamppi auttaa saamaan limput alle 0.1 mm tarkkuudella linjaansa heti alkajaisiksi:



Tässä valmis murikka, liuottimella ja paineilmalla puhallettu pinionia pitkin rasvat pois ja moottoriöljyä tippakannulla laakeri täyteen.



Rihtaus on max. 0.02 mm eli noin 0.001", joka on toleranssina myös valmiiksi kasatuissa aftermarket-kampiakseleissa. Tehtaan speksi on max. 0.002" nyt kun katoin kirjasta. Mitä kiertokankien sivuttaisvälykseen tulee, en ole mitannut sen tarkemmin mitä kokeilin, että ainakin 0.6 mm lehti menee väliin. Siis ihan tarpeeksi.

Edit: tapin kiila ei ruvennut menemään painamalla tappiin ja näytti turhan tiukalle menevän limpun kiilaurassakin. Hioin kiilan siis ohuemmaksi ja matalemmaksi, eihän se sillä kiilalla ole kasassa, lähinnä kasauksen aikaista kohdistusta varten se on. Hioessani huomasin, että kiilan sivut ei olleet tasaiset vaan oli vähän samanlainen tekstuuri kuin siinä limpun kiilaurassakin ennen kunnostusta. Liekkö sitten turhan isot kiilat näissä taiwanin sarjoissa.

Timppa62

Tsemppiä vaan sun koneremppaan. Sitkee heppu oot. Hyvä, että jaksat päivittää kuvia ja tekstiä tänne, voi olla apua muillekin.

Oon ihmetellyt kun oon seurannut tätä täällä ja hdcf:n sivuilla että mikä ihme ton aina kilauttaa? Onko 10000 rpm kellossa heti kylmänä vai mikä?

Lyytinen

#19
Pakkohan sitä on korjata, kun eihän tuolla tuommosenaan mitään tee ;D

Saas nyt nähdä onko teoria oikea, kaikki tähänastiset havainnot & pähkäilyt kyllä antaisi niin olettaa. Kun miettii, että joka ikinen kerta samalta puolen se laakeri ja joka kerta vasta sitten kun on rankaissut konetta kunnolla. Tuskin olen kuin 20 kertaa max. ikinä vetänyt rajoitinta vasten, mutta 2000 - 3000 välillä väännätän kyllä urku auki senkin edestä. Nyt kun viimeinkin viime syksynä hommasin sorvin (jakarilla ei onnistu oikein kuin pultin kannat) niin pääsin ajan kanssa tutkimaan tätä. Ehkä ns. lamppu syttyi silloin kun kahtelin niitä tappien kartioissa olevia jälkiä. Se miksi se pamahti ihan ensimmäisellä kerralla voi johtua siitä, että tinnerihöyryissä könysin jotenkin sen koneen kanssa kiertokangen vääräksi tai sitten vanhuuttaan.

Mutta varsinaiseen asiaan, löin lohkot yhteen. Tässä kuvana siis idea siitä kiertokankien suoruuden tarkistamisesta.



Olivat suorat. Huomenna sitten latomaan osia läjään. Toivottavasti huomenna ei ole niin armotonta köhelöintiä ja torspotusta koko päivä.

Lyytinen

#20
No voihan hyvä helvetti kun tipahti taas hanskat tiskiin aika tehokkaasti.



Otin tapin pois että siloittelen tuon purseen joka tuli sokkaa irrottaessa ja ajattelin, että mittaanpa ihan huvikseen tuon tapin sovitteen mäntään. Näytössä luki jotain 20.80 alkuista ja olin, että mitä helevettiä. Kun olisi pitänyt olla 20.10. Pari kertaa uusiksi ja sama lukema. Sitten katoin tarkasti ja olin, että sitä helevettiä. Yllä olevassa kuvassa se tapin yläpuolella oleva omituinen kajastus ei ole mikään optinen harha vaan sieltä männän sisältä hohkava valo. Toisella puolen mäntää oli melko tarkalleen se 20.10 mm. Etupytyn männässä täällä vetopuolella oli tapin reikä 0.05 mm väljä, toiselta puolen eksakti. Samperi kun olisi ollut ihan suht hyvässä kunnossa muuten. No pitää ostaa toiset +.010" 10:1 Wisecot ja hoonauttaa ihan sipaisu, sylinterit kun käytännössä on porauksen jälijltä. Menee vaan taas pari viikkoa kun eihän noita missään hyllyssä ole. No onneksi tässä on muutakin pientä puuhaa kuten swingin laakereiden vaihto ja takajarrulevyn sorvaus. Viikolla aika vähän jaksaa töitten jälkeen mitään tehdä muutoinkin. Kasasin sitten tänään vaan jakopään.

Edit: uskomatonta kyllä, Loimaalta päin löytyi tuota +.010" kokoa, tosin 9.5:1 rutulla.

Lyytinen

Sain sitten värkin kasaan kerrankin ennen juhannusaaton ja juhannuspäivän välistä puoltayötä. Jäi vielä kolme tuntia aikaa, mutta piti ruveta 5 km testilenkin jälkeen pitkälleen kun oli vähän huono olo. Kaikkea ihmeellistä pientä vastoinkäymistä sitä sattuukin, juhannusaaton aamuna koko aukeessa ei jarrujen banjopulttiin sopivia kuparisia prikkoja, piti soveltaa vanhojen dieselin ruiskutussuuttimien lämpölevyjä.

No, nyt on 1500 km ajettu ja vaikka onkin ehkä liian aikaista julistaa mitään varmaksi, taitaisi ehkä teoria pitää kutinsa. Ei ole vielä rilahtanut startissa tai ruvennut 'räläkättämmään' moottorijarrutuksessa. Tätä ennenhän se jo 800 km kohdalla päästi sen merkkiäänen ja sitä ennen 1300 km kohdalla. En ole ihan urku auki vielä työnnättänyt, mutta kovemmin on lapasta tarjottu mitä viime kerralla, 5000 jenkaa tarjottu ja moottoritiellä ylämäkeen vastatuuleen 120 km/h ei neuvolassa punnittavaa kuskia vedätetty. Silloin jo sisäänajon aikana rupesi oirehtimaan vaikka varoen väänti. Muita positiivisia asioita on, että kulutus on järkyttävän pieni (4 - 5 litraa satasella) kun aina ennen oireisiin kuului, että kulutus nousi 6 - 7 litraan. Samoin jakopään puoleisesta jalkatapista puuttuu liiat tärinät. Magneetilla öljytankistakaan ei löydy mitään ja sisäänajoöljyistäkään en löytänyt mitään, suodattimia en ole vielä tutkinut.

Timppa62

Hyvä homma, että sait pelaamaan! Sisäänajossa oleellista lienee käyttää vaihteita, eikä vedättää pelkällä väännöllä vastatuuleen ja mäkiin. Eikä vaihteiden käyttäminen tee huonoa sisäänajon jälkeenkään.

Kokkonen

Mites näin pidemmän ajan kuluttua kuuluu tälle koneelle? Hanaa vaan ja silleen vai?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Tokihan sen nyt tällä aikaa ennättää jo paskaksi ajamaan. Syyskuun alkupuolella muistaakseni huomasin, että kolkattaa taas. Tällä kertaa ääni tosin oli erilainen, ei sellainen epätahtinen rälkätys vaan enemmänkin semmoinen raskaanpuoleinen louskutus. Veikkaan näin aluksi, että rihtaus sinänsä OK, mutta etupytyn kangenlaakeri porsinut tai liian tiukka männäntappi. Pitääkin aloittaa se remontti nyt hyvissä ajoin, ei oikein mikään kyrvi enempää kuin juhannuksena rassata niitä muttereita ::)

Lyytinen

Viimeinpähän jaksoi edes purkaa. Aika hyvin sitä nykyisin osaa nämä veikata:



Takakangen kooliin tuosta mennyt varmaan paskaa (vaiko toistepäin?) sekin alkanut just pistemäisesti porsia. Pronssiset painelevyt ihan kupilla. Akselin rihtaus on tainnut pysyä, vetoakselin puolella about 0.01 mm heittoa, pinionin puolella 0.04 - 0.05 mm. Muistaakseni senkin laitoin 0.02 tarkkuudella, mutta on tuo joka tapauksessa service manualin rajoissa. Tiedäpä tuosta kun heti siitä pinionin puslan kohdalta mitattuna lieppasi 0.01 mm, että onko tämä kärkikuopatkaan tässä akselissa enää ihan iskussaan. Pinionpuolen limppu lähtikin kun vasaralla naputteli aikansa, vetopuolelta piti prässätä tappi irti. Omituista kuitenkin, että takapytyn männässä tullut pursetta sokan eteen, eli ihan kuin sekin olisi kulkenut vinossa. Saapa nähdä, tekeekö niillä männillä vielä jotain.

Mikähän piru se tälläkin taas ajaa. Tuo tappi on kyllä sen aiemman "rikon" jäljiltä, ihan pikkuisen silloin kynnellä tuntui siinä orkosia, ne hioin pois ja laittelin uudet häkit + neulat. Ehkä saattoi tulla mittausvirhe, olisi voinut olla +0.0002" neulat. Kovasti tuolle kyllä mailaa on tullut annettua kun rupesi tuntumaan, että tämähän kestää. Rajotinta vasten aika huolella tullut työnnettyä.

Mietityttää vähäsen, että auttaisikohan mitään jos nämä idän ihmeosat linkoaisi kaaressa kankaalle ja laittaisi S&S osat. Toinen mikä pohdituttaa, että tuosta väkisinkin tuo irronnut paska junttautuu männän helmoihin, että onko järki pistää tiptop ja sitten kuitenkin niillä männillä joiden helmassa on puoliksi irtonaiset teräshiukkaset. Ainiin ja nokkien pinnatkin alkaa olla aika kupan syömät kun tarkkaan katsoo. Ehkä about 150 tkm niillä ajettu, ei kai niitten pitäisi siitä vielä mennä miksikään.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 06 maaliskuu 11, 23:18:13
Mikähän piru se tälläkin taas ajaa. Tuo tappi on kyllä sen aiemman "rikon" jäljiltä, ihan pikkuisen silloin kynnellä tuntui siinä orkosia, ne hioin pois ja laittelin uudet häkit + neulat. Ehkä saattoi tulla mittausvirhe, olisi voinut olla +0.0002" neulat. Kovasti tuolle kyllä mailaa on tullut annettua kun rupesi tuntumaan, että tämähän kestää. Rajotinta vasten aika huolella tullut työnnettyä.

Ainiin ja nokkien pinnatkin alkaa olla aika kupan syömät kun tarkkaan katsoo. Ehkä about 150 tkm niillä ajettu, ei kai niitten pitäisi siitä vielä mennä miksikään.

Mä näistä pal mittää tiedä, mut voisin kuvitella seuraavaa:

A. että alakerrassa hiukankin liian suuri välys antaa kangelle mahdollisuuden takoa keskitappi paskaksi.

B. voisko keskitapin pintakarkaisu olla niin ohut, ettei kärsi hiukkaakaan hiomista?

C. voiko nokan pinnan syöpymiseen olla mikään muu syynä kuin kehno suojaus seisokin aikana?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Joops elikkä tuhrasin tämän läjään muutama viikko sitten. Ei meinaa löytyä kirjoitteluun aikaa. Voipi nuo nokkien pinnan kuppaisuus selittyä silläkin, että tässä koneessa sitä on pyörinyt vaikka minkälaista moskaa. Mutta laitoin sinne ihan periaatteella pois silmistä, pois mielestä  :)

Nyt sitten laitoin S&S veivit sekä uudet painelevyt limppuihin. Piti mitata mutta en jaksanut sitä välystä. Kädellä kokeiltuna ihan yhtä väljä mitä itämaiset tuotokset. Mutta jospa pinnan kovuus olisi oikea näissä osissa. Nämä veivit kun aika paljon tuhdimmat mitä vakiot, niin piti akseli tasapainottaa uusiksi. Myöskään nämä veivit ei mahdu vakiolimppujen kanssa pyörimään. Ensiksi vingulla tein neitimäiset relievit limppuihin, että just ja just mahtui kanget pyörimään + jonkun verran välystä. Sitten kahtelin vähän niitä ja ajattelin, että paskat ja eikun osat jyrsimeen kiinni ja vähän enemmän tein tilaa. Kuvasta näkynee mistä kohti on otettu:



Tuon jyrsimisen jälkeen vetopuolen limppu oli vain pikkuisen epätasapainossa. Sorvasin about 2 - 3 milliä pois limpun sisäpuolelta eli tässä tapauksessa tuosta vastapainosta niin tuli just eikä melkein. Pinionpuolella ei kärsinyt sorvata niin paljon kun olisi entiset tasapainotusreiät kaikki puhjennut. Nyt vaan yksi hieman. Kukahan valopää tehtaalla on niin syvät porannutkin. Niinpä piti pulttien pätkillä tukkia entiset reiät ja 10 mm tapilla tehdä keskitapin läheisyyteen kuusi uutta reikää. Reiät on sentään tehty pois siitä kohti mikä joutuu suurimman rasituksen alaisuuteen. Loppupeleissä ehkä jotain 300 - 500 grammaa otin limpuista ainetta pois, eikö lie saman verran tuli massaa lisää noissa veiveissä. En tiedä, en jaksanut mitata vakioveivejä.



Taas oli muuten se samperin keskitapin kiila liian iso. Luulisi, että S&S osa niin olisi viimesen päälle mutta kun ei. Ei millään siitä olisi tullut kunnollista jos ei olisi hionut sitä kiilaa pienemmäksi. No kuitenkin, nyt jaksoin rihdata tuon akselin 0.015 mm tarkkuuteen kummaltakin kaulalta. Pistin läjään muuten vanhoilla osilla, ja ajettuani 200 km sytkä about 40 - 50 astetta liian aikaisella (ihmettelin, miten ihmeessä voi olla niin huono käynti, mitenhän sitä sekopäissään tuli tuokin torspotettua tuolleesti) laitoin sytkän kohdilleen ja joo kyllä tuo tasapainotus on onnistunut. Ainakin 80 - 100 km/h välissä ei tärise tippaakaan. Tai ainakaan minun mielestä.

Lyytinen

Prkl toissailtana kärähti Accelin supercoil ihan yhtäkkiä. Ruuvasin lätkän nokkakopasta pois niin iloisesti vaan Dyna 2000i vilkutti punaista lediä kun virrat käänti päälle. Kun ruuvasi puolan toisen johdon irti niin ei vilkuttanut lediä. No kotosalla mittasin niin oli 0.9 ohmia eikä 2.3 niin kuin pitäisi. No nyt kuitenkin on jo uusi messissä ja se lenkki ajettu mikä olikin tarkoitus. Mutta älyttömintä on taas tämä tähän liittyvät numerot: se hajosi 100 metrin tarkkuudella täsmälleen puolissa välissä matkaa, 128.8 kilometriä. Vähän niinkuin se 1 kg punnuksen sorvaus, että säkällä tuli justiinsa.