Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Takajarru lämpenee!

Aloittaja 56fl, 16 toukokuu 11, 10:52:43

« edellinen - seuraava »

56fl

Kyseessä -85vm flh. Ajelin tuossa eka reissut niin takajarrulevy punaisena ja palat savuaa. Vaihdoin tiivisteet puristajaan joka oli kyllä ihan puhdas ja pääsee liikkumaan hyvin. Työsylinterin putsasin ja sekin vaikutti olevan ok.Polkimelta tulevaa tankoa säädin. Seuraava reissu ja sama juttu! Pitääkö työsylinteri nyt jostain syystä painetta päällä? Onko kokemuksia?

Hemuli

Kuulostaa siltä että pääsylinterin ja jarrunestesäiliön välillä kulkeva kanava on tukossa eikä päästä jarrunestettä takaisin säiliöön. Jarrunestesäiliön pohjalla näkyy kaksi kanavaa, toista pitkin neste menee sylinterille ja toista pitkin palaa takaisin. Vai oliko tuon ikäisessä FLH:ssa sitten erillinen säiliö, sama systeemi sylinterissä kuitenkin - vittumaisempi vaan putsata.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SanttuS

Oman 85 fxr:n jarrupolkimesta säädin joskus liikkeen liian lyhyeksi niin, että polkimessa ei ollut yhtään "tyhjää" ennen puristuksen alkamista.
Seurauksena oli juuri se, että paineet olivat ikään kuin koko ajan päällä. Ajossa levy kuumeni ja palat jumittivat. Jäähtyessään taas toimi.
Luultavasti siis säätökysymys.
Jos kävi niin kuumaa että nesteet kiehuivat niin ne sitten kans vaihtoon?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Hemuli

Hyvä pointti Santulta, se paluukanava sijaitsee aivan männän liikkeen ääripäässä - silloin välyksetön jarrustaagi saattaa aiheuttaa että kanava ei aukea.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hillbilly

onkos siinä jarruputki vai kuminen letku?
saattaa letku olla rikki, päästää paineen sylinterille mut ei pois ::)

56fl

Juu erillinen säiliö on josta kumiletku työsylinterille. Täytyypä vaihtaa tuo letkukin.

Hemuli

Hillbilly ei tarkoittanut sitä yhdysletkua vaan itse jarruletkua pääsylinterin ja jarrusatulan välissä. Jos se on jostain sopivasti puristuksissa ja lintallaan niin voi käydä niin että neste pääsee paineen avulla läpi mutta ei enää takaisin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hillbilly

Just, tarkoitin myös että letku voi olla ulkoisesti hyväkuntonen, mutta sisältä hajonnu niin että muodostaa "takaiskuventtiilin". se voi sit taas aikain takaa ihan pikkuhiljaa päästää takasinpäinki sitä nestettä ja jarru vähitellen vapautuu. Muutaman kerran ollu jossain vanhassa jenkkiauton rähjässä ja kerran pyörässä tommonen vika.

Sepixlh

Lainaus käyttäjältä: hillbilly - 17 toukokuu 11, 14:34:34
Just, tarkoitin myös että letku voi olla ulkoisesti hyväkuntonen, mutta sisältä hajonnu niin että muodostaa "takaiskuventtiilin". se voi sit taas aikain takaa ihan pikkuhiljaa päästää takasinpäinki sitä nestettä ja jarru vähitellen vapautuu. Muutaman kerran ollu jossain vanhassa jenkkiauton rähjässä ja kerran pyörässä tommonen vika.
Tälläinen tapaus tuli vastaan viime keväänä, ulkoisesti ehjältä näyttänyt letku oli lähes tukossa vaati noin 2bar paineen että jotain meni läpi joten jarrut jäi makaamaan päälle. Tarkista kuitenkin ensin se tanko.
Siis mitä nyt taas..

minävaan

Auto puolella joskus tapahtunutta... Jarruneste säiliö täytetty aivan täyteen, jostain syystä säiliön huohotus tukkeessa elikkä ei laajenimis tilaa.... Muutama äkäinen jarrutus, nesteessä lämpö nousee ,neste turpoaa,paine kasvaa,jarrut alkavat laahaamaan,neste turpoaa lisää,paine kasvaa lisää jne. jne loppu tulos: Kiljuvan punaiset jarrulaikat + jumiutuneet jarrut ja meno loppui moottoritielle...Ongelma poistui aukaisemalla säiliön kansi ja poistamalla liraus nestettä. Yks vaihto ehtohan on kans et jarrupalat ei ois kunnolla paikallaan , pääsee vääntää männät jarruttaessa niin vinoon et ei jaksa palautta kunnolla....mene ja tiedä.....

Sepixlh

Lainaus käyttäjältä: minävaan - 23 toukokuu 11, 22:26:49
Yks vaihto ehtohan on kans et jarrupalat ei ois kunnolla paikallaan , pääsee vääntää männät jarruttaessa niin vinoon et ei jaksa palautta kunnolla....mene ja tiedä.....
Monissa satuloissa (jos ei kaikissa) on nimenomaan "kiljumisen esto levyt" jotka vetävät jarrupalaa hieman vinoon, jarrupalat myös palautuvat paremmin.
Siis mitä nyt taas..

RumaJussi

Käytetään vanhaa topiccia ettei aina tarvi tehdä uutta. -85 FLT kyseessä. Vika ilmennyt pari kertaa tänä kesänä. Takajarru siis alkaa ajon aikana laahata ja sehän tietty tarkottaa että alkaa levy kuumottaan komeesti jos ei toppaa ja anna jäähtyä kunnolla.
Oman päättelyni perusteella vika on siinä ettei paine poistu pääsylinteristä. Yksi suurin syy tähän päätelmään on se että vian alkaessa alkaa jarruvalo palamaan ja sehän on painekytkimelllä toimiva. Pääsylkky on ollut tästä syystä tarkemman tutkimuksen alla. Hämmästelen suuresti sitä että en löydä sylinteristä kuin yhden reiän, siis sen mistä neste tulee säiliöltä, paluulle en näe reikää. Kun sylinteriä työntää se tekee normaalisti paineen puristajalle lähtevään letkuun mutta kun päästää sylkyn lepoasentoon ei paine pääse takaisin säiliölle.
Tunteeko jokku ko kikkareen sielunelämää tarkemmin, pitäiskö siellä olla ns. paluukanava vai pitäiskö paineen purkautua samaa kanavaa pitkin kuin mistä neste tulee sissänkin.

Greasemonkey jake

työelämässä volvo pyöräkoneessa oli jarrujen "päälle jääminen" ongelmana... vika oli pääsylinterissä, jossa tiiviste oli "turvahtanut", eli ei päästänyt nestettä takaisin säiliöön... nesteen pitäisi päästä vapaasti takaisin säiliöön, kun jarrua ei käytetä... tämän voi helposti kokeilla, kun painaa jarrusatulan mäntää sisään, niin nestepinta pitäisi nousta säiliössä...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

RumaJussi

Tällä hetkellä pääsylkky irti ja kasattu uusilla sisuskaluilla.  Tekee paineen kun työntää mäntää sisään ja kun päästää vapaaksi ei puhaltamalla paine purkaudu säiliölle menevään letkuyhteeseen. (olikohan hankalasti selitetty, toivottavasti ei)

Kiwi

Onko polkimen akseli hyvin putsattu ja rasvattu, sekä polkimen ja sylinterin välinen tanko tarpeeksi löysällä?