Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shimmilevyt

Aloittaja Webmaster, 08 huhtikuu 09, 22:43:16

« edellinen - seuraava »

Webmaster

Astroman kirjoitti:

Purettuani rautapää vm-80 moottorin totesin että nokkien shimmilevyt olivat kulahtaneet ihan "haperoksi". Huhujen mukaan koneeseen oli juuri tehty koneremppa amerikan maalla. Ilmeisesti liian kireäksi. No mutta nyt sitten konetta korjatessa ajattelin kysellä kokemuksen omaavilta että kuinkas näiden nokkien välysten mittaus on paras ja tarkin tapa suorittaa. Clymerin manuaali antaa eri vuosimalleille hieman erilaisia välys mittoja?!

Viestin laitoin uudestaan koska teknisten ongelmien vuoksi aikaisempi viesti jumittaa koko järjestelmän. Tosin siinä oli liittenä kuva!

Jarppi:
Jostain syystä sama tapahtui uudelleen kun yritin lisätä lähettämääsi kuvaa ?
Kokkosen tarina vaan katosi, sorry  :P
Mutta nyt on se kuva mukana.

Astroman

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 08 huhtikuu 09, 22:43:16
Jarppi:
Jostain syystä sama tapahtui uudelleen kun yritin lisätä lähettämääsi kuvaa ?
Kokkosen tarina vaan katosi, sorry  :P
Mutta nyt on se kuva mukana.

Ok, eipä mitään. Sain vastauksen tallennettua jo tuonne harmaisiin aivosoluihin. Mutta kiitokset tekniselle tuelle.

Eli kuvassa näkyykin hämärästi yksi kulahtanut shimmilevy. Ilmeisen kireelle on kone kasattu. Kopan messinki puslat oli hyvässä kunnossa eikä niissä näkynyt jälkiä sen ihmeemmin.

Kokkonen

Vai lähti vastaukseni bittiavaruuteen  :) no nämä eivät ole mikään uusiutumaton luonnonvara. :)

Rautapään nokkien shimmaus ei ole niin kovin tarkkaa puuhaa, 0.02 tuumaa, noin puolisen milliä on ihan hyvä. Itse koitan saada päittäisvälyksen 0,01 -0,02 tuuman välimaastoon.
Välyksen pääsee mittamaan nostajanpesien aukoista, poski tiivisteineen paikalleen, koneen pyöräytys niin että saa mitattavaa nokkaa painettua kohti poskea ja rakotulkilla mittaa välyksen lohkon puolelta. Pääasia, että päittäisvälystä on, ei tässä kohtaa sen suuruus ole niinkään tärkeää.
Tehdas kyllä antaa myös ylärajan, oliskos se jotain hieman alle 0.03 tuumaa, tämä varmaan siksi, että silloin voisi olettaa posken puslien pinnan kulahtaneen.

Jakopään ääneenkään nuo päittäisvälykset eivät juuri vaikutta, ennemminkin rattaiden välien välys (oliko se nimeltään back slash?), joka antaa ääntä kun nokka ohittaa venttiilin avauksessa huippukohtansa.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Affe

Moro,

Minimivälys on 0.004 tuumaa takaimulle, muille 0.005 tuumaa, maksimia ei vuoden 1982 huolto-ohjeen (M-860) mukaan enää edes määritellä. Eli niin kuin Kokkonen sanoi, ei oo niin tarkkaa :)

Affe