Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

rautapään vaihevipu jumissa....

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 toukokuu 11, 21:13:56

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

tuossa etin ykkös pytyn yläkuolokohtaa....   
siinä siiten liikuttelin vaiheita  ekaks ei meinannu löytyä pieniä pykällä...

Runttasin reilummin alas päin vaihe polinta nyt se ei niikun ottas muita pykäliä eikä mene vapaalle...

Voiko tuo hypätä yli jotenkiin jumiin vaihe polin alas päin  ??

vaihe polin on tavallaan normaali eli jos nostat ylös päin tai alas päin vipu likkuu muttei löydy sitä kohtaa että se siirtäs isopaa tai vapaata olenkaan.... vaikka liikuttasit pyörää ja ehitist sitä kohtaa...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Jack

minkäs ikänen rautis kyseessä? onko siina akselissa vivussa spoorit vai vaan lievä kartio?
Flatheads!!!

Mr.Horsepower

Ainiin... hyvä huomio 1979 xlh vuosimalli ja tyyppi...

vaihepolkimessa on boorit... ja vaihe polkmen akselissa on boorit
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Niin ja nyten kirin tuon vaihe polkimen niin ylös päin kun yrittää niin vastaa jouseen.... muutei siirrä ylös päin...


alaspäin kun vaihde polinta paina alas päin mikään ei vastusta vaihe polin kääntyy noin 45 alaspäin... eikä laatikosta kuullu mitään ääntä onko tuo hypäännä jonkiin yli vai onko hajonnu siirtäjä tai jottain sen kaltaista...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Jack

Sitten saakin rautismiehet jatkaa tästä. Min en emännän sporttia joutunu koskaan purkamaan...
Flatheads!!!

Kokkonen

Eikö ne mene päälle edes kun takarenkaasta pyöräyttää tai koittaa liikuttaa pyörää samaan aikaan?
Paikallaan seisten ei vaihtaminen aina ihan välttämättä vorki.

Jos vika edelleenkin on, niin silloin voisi olla syynä siirtäjämekanismin kärjet, sen akselin vastaurat, taikka jouset.
Tuolta löytyy kuvaa Rautapään vaihteiston tarkistus, vastaus 8
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

Eli jos on takereellut joh vähän aikaa... vaihteet niin ja yhen äkin sitten voimakkamin runtamalla lyö... pienmpää parkissa... niin kynnet ois mennyt..

kun purin tuossa tuon askin... pitopinnat jees...paitsi kakkosen pitopinnoista lähtenyt materiaalia eli vähän pyöristyneet... muttei hälyttävää....

muuten rattaat ok...
Mutta tuo vaihteiston käyttövipu... mikä on polkimess kiinni niin se oli bananina :O
siellä kuulapäässä... oli naarmu joka tuntuu ihan sormeen... ei mikään normi kiilottuma ...

Mietin ett oiskohan mitenkään päässyt pompaamaan poikeen pesästään... siitä syystä vaihde polin pääsee painumaan sen 45 astetta alas päin ilman että se vastaa mihinkään... eli kuulapää siirtäjän puolella pääsee nousemaan... ilman ett ois havaittavaissa vastusta...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Joo nytkyttelin mopoa ettsien vaihto kohtaa... tuloksetta...


Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 12 toukokuu 11, 13:18:25

Mutta tuo vaihteiston käyttövipu... mikä on polkimess kiinni niin se oli bananina :O
siellä kuulapäässä... oli naarmu joka tuntuu ihan sormeen... ei mikään normi kiilottuma ...

Mietin ett oiskohan mitenkään päässyt pompaamaan poikeen pesästään... siitä syystä vaihde polin pääsee painumaan sen 45 astetta alas päin ilman että se vastaa mihinkään... eli kuulapää siirtäjän puolella pääsee nousemaan... ilman ett ois havaittavaissa vastusta...

Kyl se avattavaks menee.
Kun enska on auki, niin pääsee jo paremmin kokeilemaan sitä vaihdevipua. Jos se ihan vapaasti kädellä kääntyy niis saattaa noin olla käyny. Tosin ei se siirtäjän kuulapää sieltä kolostaan kovin helposti pääse pois, mutta mikä tässä maailmassa olis mahdotonta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

Niih mut niikuin tuossa yritin hoonolla suomee kieleel kirjoittooooo....

ett näytäs pahasti että se on vaan yli hypännää... tuoo käyttövivun pallo pää sieltä pesästään...

nimittäin oli akseli ihan banani... noin 2-3 milliä kiero....

Sorviis nopeesti uuus akseli... lever arm shaft tuuloopi... siiten pääsee kummastelemaan loppuja juttuja miten... tuo onnaa...

Mimittäin eppälen missä tuo Lever arm shaft on saanut siipeensä viime kesänä tein remonttia ja mopo meinas kaatua niin tuo onneks otti kiinni ennen kun pyörä kaatu...

ja siitä syystä joh viime syksynä oli vähän nahkeeta tuo vaihteen vaihto ;)

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Lexus

Kai se vähän huonoa suomea on, kun kirjoittaa murteella.
Ei millään pahalla, tosi vaikea lukea saati edes jaksa..
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

Mr.Horsepower

Tuota tuota... käytin vaihelaatikon auki Ok... laitoin nippuun...

hetken oli pojin jäykkä siiten taas teki tuon 45 asteta taipu alaspäin polin... kun polkasin

samassa huomasin että kun ottaa vaihevivusta kiinni niin ja vetää ulospäin vaihevipuun on tullut päittäis väljyttä noin 3mm
kun polin on kiritty ensioveto kopaa vasten...
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Kokkonen

Nuo aiemmin mainitsemani siirtäjän kynnet ovat sellainen paikka, joiden huonous ei välttämättä heti pistä silmään. Jos niiden kärjet ovat niin pyöristyneet, ettei ne enää yksikertaisesti pysy niissä vastakoloissaan, niin vaihteen siirtoa ei myöskään tapahdu. Mulla on pari kertaa nelivaihteissa ollut tuo vika. Eka kerralla ostin uudet kärjet, toisella kertaa vain teroitin. Kyseessä eri pyörät, noin 80 000 km kohdalla molemmissa sama homma.

Kiero akseli ilman muuta vaihtoon tai oikaisuun ja tsekkaa onko se lohkossa oleva siirtäjän akselin pusla ok, eikä se tai lohkon puslan pesä ole mitenkään madaltunut. Vaikka kyllähän tuossa akselissa on sitä päittäisvälystä kunnolla. En ole koskaan mitannut, mitä se milleissä sitten olisi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Piese

Päittäistä oli -60 moottorissa reilusti jotain 5mm tai ylikin, mutta siinä mitään toimintavikoja ollu, ainoostaan "tuppi nurin ja kaikki irti" kiihdytyksissä saattoi hylkiä kakkosta mutta tuonkin lukisin ennemmin ominaisuudeksi kuin viaksi.

Mr.Horsepower

#14
Hmmm...

kynnet on terävät ja jouset ehjät

vastakappaleesss on hahlot kunnossa mihinkä noi  kynnet vastapi...

mut kasattuna ei vaihteet mene päälle on vaan vapaalla...

voiko askin kasata jotenkiin niin ett siirtä ois väärässä välissä tai jokiin hassusti...

mites on apu akselilla kuuluko "säätörikka" rataan oman rikan kanssa laitaa toisiovedon puolleiselle pääähän ? kun on kolme prikkaa mietin ett onko niin ett noi apu akselin prikat on nyt jotainkiin hassusti ettei sen takia siirrä oikein akselia ?


Päivitys....

Sama hommahan oli tämänkiin uuden akselin kanssa... Mutta kun laatikon aukaisn... huomasin ettäpä...  akseli oli hitsauksestaan murtunu... tuo käytö vipu tuohon akseliin oli saumasta halki...
eikun hioin ja ajoin tigillä kiinni...

Mutt edelleenkään noi vaihteet ei menis paikoileen ??

piparkakku näyttäs olevan hyväss kunnossa ? niikuin mainitsin on myöskiin siirtäjän kynnet ja se käyttö akseli...

mutt oisko kasaukseen jotain huomioitavaa ett kun ei noi vaihteet vörki nikuin kuuluis ?
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN