Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljynkulutus

Aloittaja Kokkonen, 10 toukokuu 11, 15:54:55

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Kysymys tuli esiin muualta, nyt pohdiskelua, mikä voi aiheuttaa Shovelien öljynkulutuksen  nousun ilmeisen huomattavaksi kovissa  helteissä ja liikenneruuhkissa?

Itselläni on kokemusta 20W-50 öljyistä, ne häviää varsin hyvin kuumissa olosuhteissa. Siinä oleva lisäainestus saattaa haihtua nopeammin ja kyllä se vaan käytännössä muutenkin ohuemmaksi menee.

Suoran 50 ei niinkään pitäisi hävitä. Kun kone on kunnossa ja venttiilin ohjureissa tiivisteet. Rautishan kuluttaa ilman muuta helteessä öljyä, mutta se tekee sen polttamalla ja mun käsittääkseni juuri ohjureiden kautta.

Jos öljy poistuu huohottimen kautta, niin mikä avuksi? Minun mielestä huohottimen letkun veto ylöspäin jonkin matkaa vähentää tuota efektiä, jolloin sumuuntunut öljy tiivistyy uudelleen ja valuu ehkä takaisin jakopäähän. Jäähdytin huohotusletkuun  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Tutkin vähän lisää noita öljynkiertokuvia http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1361.0 ja manuaalin selostusta. Olisin entistä vakuuttuneempi, että juuri tuo huohottimen letkun pituus ja suuntaa olisivat ratkaisevia. Orggissysteemissä letku nousee kaasuttimen ilmanpuhdistimeen ja letkuun kerääntynyt öljy valuu takaisin huohottimen öljytilaan (16). Suurimman osan öljystä pitäisi jäädä jo matkalle, mutta kuta kuumempi masiina, niin lienee sitä enemmän sumuna tuo voiteluaine. Kuta ohkasempaa, sitä pienempää pisaraa... Jotenkin noin selittelisin ittelleni tuota tapahtumaa.
Ilmeisesti lyhyellä, alasviedyllä letkulla hukkaprosentti saattaa olla huomattavakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Onko nuo suorat 50:t aina mineraaliöljyjä? En tiedä onko kauppiaan puheita mutta Redlinen sivuilla mainitaan:

MINERAALIÖLJY VASTAAN SYNTEETTINEN ÖLJY
Mineraaliöljyjen ominaisuuksiin kuuluu huono stabiilisuus. Viskositeetti muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan, eli ne ovat jäykkiä kylmässä ja ohenevat liruksi kuumassa. Mineraaliöljy hajoaa korkeassa lämpötilassa nopeasti, pikeentyen männänrenkaisiin ja hydraulinostimiin, aiheuttaa jumittumista ja muodostaa liukenematonta sakkaa öljypohjaan. Tästä syystä mineraaliöljyissä käytetään runsaasti peseviä lisäaineita. Pesevät lisäaineet puolestaan lisäävät kitkaa! Lisäksi mineraaliöljyn ohuet jakeet haihtuvat nopeasti, ja öljy paksuuntuu jatkuvasti käytön aikana.


Jos tuossa on järjen hiventäkään niin ihmettelen miksi monet suosittelee vanhoihin värkkeihin mineraaleja. Mitä mineraali tekee paremmin kuin synteettinen?

Mun omassa pyörässä huohotin on vaihdelaatikon alla, oikealla puolella rungossa nippusiteellä kiinni. Letku on vedetty aikalailla lyhintä reittiä eli heti koneen takaa alaviistoon. Helteessä en ole vielä ajanut mutta yli 1000 kilsaa syksyn/tän kevään aikana eikä ole tarvinnut öljyä lisätä. (tosin ne on vaihdettu 2 kertaa, heti kun ostin pyörän ja ennen talviunia) Letkun päässä oleva huohotin on alareunastaan hieman öljyinen mutta ei siitä juuri mitään ulos tule. Merkkaa ajon jälkeen ehkä sentin kokoisella tahralla.
Nyt koneessa on Kendallin 20w-50 mutta harkinnassa Redlineen siirtyminen.

Pistän raporttia öljynkulutuksesta kun helteet alkaa. :D
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

Mulla oli siis lähtiessä Red Line 20W60 tankissa. Kun se väheni, lisäsin HD:n omaa suoraa 50:stä. Kumpikin katosi jonnekin ihan samaa tahtia, mutta pelkällä Red Linellä kone kävi kuumana jotenki nätimmin.

Mulla on sellainen käsitys, että nykyajan täyssynteettiset kamat ovat erittäin hyviä. Kalliita kylläkin, mutta öljykustannus on sittenkin aika pieni tässä konkurssissa.

Täytyy nyt seurailla, mikä ton härvelin öljynkulutus on Suomessa. Ainakaan se ei vuoda eikä havaittavasti savuta.
Long John Stroker

Miikka

^Saman itsekkin huomannut kun tuolla redlinella ajellut pari kesää, kone käy kuumana "nätimmin". Nyt oikein sylettää kun motti on sisäänajossa ja joutuu ajamaan mineraaliöljyllä.

Rautahauli

Minkälaisia kulutuksia muilla on Shovelissa? Jos esim lähden ~1000km marssille niin pitääkö ottaa isompi tonkka öljyä mukaan? ;D

Ja minkälainen kulutus on "normaalin" rajoissa?
FXEF-81

Kokkonen

Normaalista tiedä mitään, mut mun 1340 jossa kumit venttiilivarsissa, öljynä HD50 ja huohotin ylämutkan kautta, vie noin 0,5 - 1 litraa 3000 km. Saa olla kuumakin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Ok, eli 1gt kenttäpullollisen pitäisi riittää mainitussa siirtymässä. Ja saahan sitä kaupasta lisää.
FXEF-81

Titus

Mulla 1340 , ohjurikumit molemmissa venoissa viime kesän öljyn ja suodattimen vaihtoväleinä 2500 km.
Kertaakaan en ole lisännyt ennen vaihtoa.Ennen oli motulin 20w50 joka kyllä oli aika litkua ruuhkissa ajellessa ja vähän rapisikin mut paineet pysy normaalina. W 50 oli sit syksyllä, kesti tosi kauan lämmetä . Öljynlämpö ei ikinä ole noussut yli 90 asteen.Öljynlauhdutin on kyllä. Ajossa ei sauhuttele mutta kun jättää lämpimänä sivutuen varaan käymään alkaa sauhuttaan takapytysta .Kannet ollu 2 kertaa auki niinkun sylinteritkin ja männät tarkastettu eikä vikoja löytyny ( KB ). Tuntuu siltä kuin lykkäis tyhjäkäynnillä ihan tolkuttomasti öljyä takaisin säiliöön, ja  jotenkin tulppaantuis filtteriin.Niinpä tein kokeen ja tyhjensin säiliön lähes alarajaan asti ja sauhuefektit lähes poistuivat. Niinpä tänään laitin valvolinet 20w50 + uuden suodattimen öljyä noin 3,25 litraa .Kone pisteli nätisti kaupungissa ja motarilla . Kotiin tullessa pyörä sivutuelle ja hetki tyhjäkäyntiä niin eikös se saatanan sauhutus taas alkanut.. Breathervalvekin supsuttelee oikein ilosesti eikä änkeä öljyä pihalle. Pitää varmaan taas ottaa litra öljyä pois tankista ja koittaa.Kylmänä ei tee tätä lainkaan. Onko muilla ollu tätä ongelmaa?
Silti öljynkulutus ei ole lisääntynyt lainkaan . Öljypumpussa plungerin jousen päällä sellainen säätömahdollisuus jota löysäämällä paine laskee . Mikä tämän tarkoitus oikeasti mahtaa olla.
Ei ole kyllä kukaan muukaan osannut vielä vastata
Auttakaa nyt hyvät ihmiset jos on tietoa.

Jack

mietippä oikein tarkkaan mitä tapahtuu kun pyörä käy sivutuella ollessaan? missä on pumppu? missä on ns. öljypinnat. mistä öljy palaa kansista alakertaan?

Eikös toi oo aika selvä juttu. Mun mielestä. Tosin saatan olla väärässäkin. :D Tai sitten en.  ;D
Flatheads!!!

Titus

Juu näin itsekin päättelin . Ihmetyttää vaan kun ajaa ylös niin pirusti öljyä , kun tönäritkin kyllä saa osansa. Vaihdan letkutkin vielä uusiksi kattoo sitten kuin äijän käy.

Rautahauli

Olen ymmärtänyt että terveen moottorin pitäisi vähän öljyä purra mutta kun näyttäisi siltä että ei pure. Öljynpinta oli täyttöputken alareunassa kun pyörä oli sivutuella mutta lisäsin öljyä sen verran että se on samassa kohtaa kun pyörä on pystyssä, näin kulutusta on vähän helpompi seurata vaikka itse tarkistus on hankalampi muualla kun tallin telineessä. Siinä kohtaa se taso näkyy pysyvän.

Parisen sataa mailia seuraavaan öljynvaihtoon, näyttää vielä tikusta katsottuna puhtaalta. Perskeles joko sitä alkaa 4000km täyttymään syksyn öljynvaihdosta.  :o

Taidan pysyä Kendallissa.
FXEF-81

Rautahauli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 06 kesäkuu 11, 07:45:38
Taidan pysyä Kendallissa.

Tai sit en. Paikalliset Kendall diilerit lomailee lauantaisin joten ostin Motonetista puolisyntistä Valvolinen 20w-50 ölppää. Kone käy hiljaisemmin eikä öljy vaahtoa ollenkaan. Saa nähdä kuluttaako kone tätä, kendallia ei kone syönyt.



"Parisen sataa mailia seuraavaan öljynvaihtoon, näyttää vielä tikusta katsottuna puhtaalta."

Mutta kun valutin öljyt ulos niin ei ne ihan niin puhtaalta näyttäneetkään. :D 

Kaadoin tyhjään öljytankkiin tuoretta öljyä ja työnsin letkun paluuputken sisään siitä kohtaa mistä öljy valuu suodattimelle. Kone käyntiin ja otin muutaman desin vanhaa öljyä astiaan jotka tuore öljy työnsi edellään. Ei tarvinnut irrotella öljyletkuja pumpulta/tankilta.
FXEF-81

Rautahauli

2100 km ajettu Valvolinet koneessa, ei kuluta sitäkään.
FXEF-81

Rautahauli

~2500km ajettu Valvolinet koneessa. Tikusta katsoen näyttää ihan puhtaalta öljyltä mutta kun ottaa öljynsuodattimen korkin irti ja pistää tulille niin kyllä se aika synkän väristä on mitä paluupuoli suodattimelle puksuttaa. Ei tuollaista lientä viittis montaa tuhatta kilsaa koneessa kierrättää. Mahtaako Valvoline pestä kanavia vai meneekö oljyt noin tummaksi normaalistikin näin nopeasti? Öljytankki pesty viime talvena ja puristukset mittasin perstaina; noin 10.2 kilua molemmissa sylintereissä.
FXEF-81