Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Buell/Spora vetorattaan laakeri

Aloittaja Natking, 08 toukokuu 11, 01:01:48

« edellinen - seuraava »

Natking

Nonnii, nyt olisi taa Buell kasassa vetorattaan ja kytkin laakeroinnin jalkeen.
Pari pikku ihmetysta ja huomiota tuli kohdalle niin ajattelin pistaa tanne jos jollekkin siita olisi vaikka hyotya jossain vaiheessa, ja mika tarkeinta, niin joku osais kertoa osuiko laakerivalinta kohdalleen.

Eli tilanne oli se etta toisiovetopuolen remmipyoran laakeri lootassa tuntui aantelevan jo syksylla ja meinasin sen vaihtaa talven aikana. (ja kytkimen laakeri aanteli myos mutta siita horinaa muualla, jos tarvetta ilmenee). No, nyt se talvi tuli niin sita rupesin vaihtamaan.

Soitto paikalliselle diilerille ja laakerikyselya kehiin. Laakeria ei tietenkaan ollut hyllyssa, saa ens viikolla. Laakeri on myyjan mukaan sama -94(muistaakseni)-02 malleissa, Buellissa ja Sporsterissa. Hintaa oli laakereilla, kytkin ja vetopuoli, 30-40e ja ~140e. En nyt enaan muista kumpi oli kummankin hintainen.
No, mulla on jotain rojuja -95 mallisesta Sporster Sportista ja sielta loysin sen laakerin. Irroitin saman tien Buellista (-98) lakrun ja suureksi ihmetyksekseni laakereissa olikin eri numerot!!
Mittasin molemmat, ja mitat samat. Sisa 45mm, ulko 85mm ja paksuus 19mm.
WTF??? 
No erona olikin etta Buellista otetussa laakerissa oli 10 kuulaa, ja Sportin laakerissa 9 kuulaa.
Paikalliseen laakerikauppaan laakereitten kanssa ja kaveri kattoi numeroita ja sanoi heti etta ompas erikoiset numerot. Ei sitten kertonut sen enenpaa etta mita erikoista niissa oli, enka alynnyt kysya pikaisen masennustilani johdosta. Mittojen mukaan kuitenkin loytyi laakerit hyllysta, seka veto- etta kytkin puolelle, eli ei tarvetta Prozakille, masennus poistui.

Mutta nyt alkaakin arpapeli: Kaiffari kysyy etta paljonko ne kiertaa? Vedin hatusta etta kone 6.5k, enska 2:1 ja 5 vaihde suora, eli n.3.5k. No, enskan arvio meni pikkusen mettaan, sen valitys on 1.6.
Samapa se, myyja sanoi etta loytyy normi laakeria ja suurkierros laakeria. Ja moisille kierroksille suositteli tota noppeempaa lakrua.
Erona laakereissa on se etta tossa nopeemmassa laakerissa on isompi valys, joten se kestaa isompaa lampoa ja kierroksia.
Mutta se mika pisti pappan puntariin oli se etta nythan olen vaihtamassa laakeria kun siina on valysta, ja laitan siihen laakeria missa on valysta enenpi kuin normaalisti ::)
Paadyin kuitenkin siihen korkeempi kierroksiseen, silla paatelmalla etta jos se alkaa taas holkkaamaan niin se ei nyt ainakaan riko mitaan, toisin kuin laakeri mika voisi pahimmassa tapauksessa jopa leikata kiinni.

Se, mita en hokannut myyjalta kysya oli se etta onko noi orkkis laakerit nopeita vai normaaleja kuulalaakereita.
Jos joku saisi jotenkin kaivettua noilla orkkis numeroilla jotain infoa niin vois olla aika hyodyllinen juttu. Voin toki menna ahdistelemaan udestaan sita myyjaa mutta se ei tuntunut olevan kauheen kiinnostunut viettamaan mun valysten kanssa liikaa aikaa kun lakrujen hinta oli yhteensa 50e. Pikkunen ero jos vertaa mita hintoja diilerilta ehdoteltiin.

Orkkis laakerien numerot on seuraavat:
-95 Spora  559197 
-98 Buell    559322 
Valmistajana noissa FAG Canada, josko silla mitaan merkitysta on.

Laakeri minka nyt asensin on numeroltaan 6209 C3
Toi C3 tarkottaa ymmartaakseni nopeus ''luokkaa''. Normilakrun voisi sitten olevan sama numero ilman tota C3sta???
No shit, Sherlock :o
Just trying to be different (like everyone else)

SOHVELI-76

 Muistaakseni C4 koneeseen ja C3 laatikkoon. Tämä siis enskapyörässä. Eli 4 olisi isommilla välyksillä...
0405691644

Lyytinen

Pari kertaa olen vaihtanut, ihan vaan sen takia kun on ollut sopivasti osat levällään. 6209 C3 on just passeli. Ei ole ollut ongelmia.

_Juha_

juu c3 on normaali välys. c4 suurempi välys..c2 pieni välyksinen

tottapuhuen en jaksa usko että tuolla on mitään käytännön väliä kumman laittaa.

uskon että toi c3 kestää aikavitusti kierroksia/lämpöä

mut toisaalta eikait siitä c4 haittaakaan ole

mnuistelen että jossain skf lakruissa ei tota ceekolmea oltu merkitty..just ku on vissiiin se normi.

mutta voin kyllä olla täysin väärässäkin.
too fast to live    too young to die

Natking

Kylla silla kaiffarilla oli normi laakeri ja C3 erikseen. Ja sanoi nimenomaan etta toi C3 on isommalla valyksella.
No, hyva etta osu lakru valinta oikeeseen.

Oliskos kellaan tietoa etta vastaako toi orkkis laakeri normaalia vai C3 laakeria?
Ja etta miks Bulussa ja Sporassa oli eri laakeri orkkiksena vaikka Loimaan mukaan molempiin myydaan samaa?
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

SKF:n kirja kertoo laakerivälyksistä seuraavaa:

C1 - Välys pienempi kuin C2
C2 - Välys normaalia pienempi
C3 - Välys normaalia suurempi
C4 - Välys suurempi kuin C3
C5 - Välys suurempi kuin C4

Tämän mukaan merkitsemätön laakeri on C2 ja C3 välissä. Sama kirja sanoo: "Laakereilla, joiden välys on muu kuin normaali, on lisämerkinnät C1...C5."

Natkingin laittamalle 6209 laakerin normaali välysversiolle annetaan seuraavat arvot:

- Kantavuusluku dynaaminen 25 500 N, staattinen 18 600 N
- Pyörimisnopeusraja (öljyvoitelu) 9000 r/min
- Mitat: sisä 45, ulko 85, paksuus 19 mm
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

#6
Tuollaista tietoa löytyi netistä, kaikki eri lähteistä::

- 8996 Clutch Gear Trapdoor Bearing 1991-to Present FAG 559197 (CANADA) or FAG 6209 C3

- 5th Gear*8996A   559322* (=6209 C3 ?) 85x45x19   Rille   FAG (Saksal. Buell sivu)

- Transmission Main Drive Gear Bearing
Replaces OEM# 8996A
Fits:
L1984-2006 Harley Big Twin 5-Speed
1991-2005 Harley Dyna
1993-2006 Harley FLT Tour Glide
1991-2005 Harley XL Sportster 5-Speed models


Tuo 8996 on sama kuin BT:ssä "8996 Viisi vaihteinen, pääakselin laakeri (vas.) Late 1984 to present FAG 559197 (CANADA) tai FA G 6209 C3".  Mut näköjaan myös korvattavissa A:lla, joka on uudempi versio.
On vissiin katottu, että tuo 10-kuulainen on parempi?


Edit: Saksan sivuilla on tuo *-merkki ja alaviitteenä seuraavaa “Die angegebene Nummer  559322 ist eine Zeichnungsnummer für Präzisionslager, die in der Luftfahrt(!) verwendet werden.“  Eli tuo FAG:n numero olisi tarkkuuslaakerin numero, jollaisia käytetään lentokoneissa.
Mut siellä pojat ovat jo testanneet 6209 laakeria ja onglmia ei ole ollut.
Pyöränä S1


"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

_Juha_

puhuin siis tyypilliseen tapaani pskaa ;D

..otan vaan takkini matkalla ulos :-X
too fast to live    too young to die

flhx

Lainaus käyttäjältä: _Juha_ - 09 toukokuu 11, 18:03:46
..otan vaan takkini matkalla ulos :-X
Heh, The Fast Show, "I´ll get me coat"...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Natking

Jotta saataisiin tama viela vahan sekotettua, niin tassa lisaa:
Kavin eilen Loimaassa, ja siella oli nyt hyllyssa tota 6209 laakeria. MUTTA, siina luki oli pelkka 6209, C3 merkintaa ei lakrussa ollut lainkaan. Paketti oli jostain amerikan osanvalitys firmasta.
Eikos sen pitais olla siihen lakruun merkittyna?
Kaynpa viela kattomassa tossa laakerikaupassa kun en hokannu kattoa asentamastani laakerista etta oliko se siihen merkittyna.
Just trying to be different (like everyone else)