Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

twincämin kolina *korjattu, kiertokangen laakeri oli sökö*

Aloittaja määjussi, 28 huhtikuu 11, 09:10:24

« edellinen - seuraava »

Eagle57

Muista katsoa, että kompensaattorin lähellä olevat prikat menee oikein. Minulla on 1999 dyna ja meinasin laittaa prikan väärään paikkaan. Minulla ei ollut kompensaattorin takana yhtään prikkaa ( mikä selvisi myöhemmin), mutta kampiakselin pään mutterin ja kompensaattorin välissä oli sitten sellainen 5mm paksuinen prikka. Se prikka meinas mennä kompensaattorin taakse.
Tuo kompensaattorin takana oleva prikka tietysti liittyy ketjun linjaukseen, eli se pitää tarkistaa. Itse katsoin ketjun linjauksen työntömitalla/apulinjarilla suhteessa enskan tiivistepintaan.
Sinulla saattaa olla hiukan erilainen kokoonpano noiden prikkojen suhteen muistaisin lukeneeni Clymeristä, mutta en ole varma.
Fxdwg 1999

FXD

No kun kompensaattorista haastellaan: mulla -01 Dynan kompensaattorin mutteri oli ravistellu itsensä irti tuossa jokin aika sitten, ja kiristin sen takaisin paikalleen ja varuiksi pari tippaa ruuvilukitetta kierteisiin. Kuvittelin että homma oli siinä kunnes moottorin etummainen kiinnikekumi alkoi antautua ja putki alkoi kolistamaan runkoon kiinni, ja tämä vika tuli miltei heti tuon kompensaattori-episodin jälkeen. Tähän yhdistin sitten pari muutakin vikaa, toisiohihnan ulinan ja tietyillä kierroksilla ilmenevän reippaan tärinän. No, kiinnikekumin vaihdoin, putki ei ota enää kiinni runkoon tai oikeastaan jalkatappiin, toisio ulisee edelleen, ja tietyillä kierroksilla pata täristää nyt mopoa aika reilusti. Varvikelloa ei ole, mutta nopeuden ollessa 80-90 hujakoilla värinä ilmenee, ja tietysti kiihdytettäessä tuolla samalla kierrosalueella. Äsken avasin enskan uudelleen ja kaikki siellä on kiinni ja kireällä. Olen avoin ehdotuksille mistä tärinä voisi tulla?
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

FXD

Problem solved  ;D. Tuolla HDCF foorumilla löytyi vastaava ongelma, ja ratkaisu. kiinikekumin shimmaaminen vei tärinät moposta, nyt värinä tuolla tietyllä kierrosalueella on hyvin vähäistä verrattuna aiempaan.
Toision ulina kuului yleensä 2 päällä ajettaessa, yksin on ihan hiljakseen, ja nyt en ole viel 2-päällä shimmaamisen jälkeen päässyt kuuntelemaan uliseeko vai nou. Informoin tuosta sitten kun tiedän.
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

määjussi

Lainaus käyttäjältä: Eagle57 - 06 kesäkuu 12, 14:26:31
Muista katsoa, että kompensaattorin lähellä olevat prikat menee oikein. Minulla ei ollut kompensaattorin takana yhtään prikkaa ( mikä selvisi myöhemmin), mutta kampiakselin pään mutterin ja kompensaattorin välissä oli sitten sellainen 5mm paksuinen prikka. Se prikka meinas mennä kompensaattorin taakse.

Prikat oli oikein ja mutteri tiukalla. Kuinkas paljon tuohon kompensaattorin jouseen tulee esijännitystä kiinnityspulttia kirittäessä,vai tuleeko ollenkaan? Kun mallailin käsissä tuota pakettia niin jousikulho tulee likimain (vajaa milli) kiinni siihen alusholkkiin,eli kiinni laitettaessa se jousi ei ainakaan esikiristy. Toivottavasti joku ymmärsi :-\

FXD

Mul olis toi Clymerin kirja tuos, eikä tuo Kotka ny niin kaukana ole, jos haluut kirjaa vilkasta ni eiköhän se saada järjestymää ;)
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

määjussi

Lainaus käyttäjältä: FXD - 09 kesäkuu 12, 18:49:34
Mul olis toi Clymerin kirja tuos, eikä tuo Kotka ny niin kaukana ole, jos haluut kirjaa vilkasta ni eiköhän se saada järjestymää ;)

Juu on mullaki clymeri,ei ole vaan tuo "esijännitys"juttu auennu siitä.

FXD

BS. Tärinä väheni vaan ei poistunut kokonaan, joten soitin erääseen huoltofirmaan ja kyselin sieltä vinkkejä. Kertoivat että mahdollisesti tärinä johtuu siitä että kompensaattorin alla on akselilla holkki josta voi lähteä helposti mutterin löystymisen johdosta tavaraa pois jolloin kompensaattorin mutterin saa kyllä kiristettyä mutta tavarat jäävät "hölskymään" siihen akselille ja aiheuttavat tärinää/kolinaa. Eli tuo holkki ilmeisesti antaa sen esijännityksen kompensaattorille.
Vein mopon tuolle pajalle, työt häiritsevät taas sen verran harrastamista etten pysty siihen nyt enempää keskittyä. Huomenna toivottavasti ehtivät avaamaan paikat ja soittelevat millaista palikkaa sinne uusitaan, ei kuulemma ole mitenkään ainutkertainen juttu. Sanoivat että näitä tulee joka toinen-kolmas viikko työn alle ::)
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

määjussi

Nyt kun on taas amerikan mopofoorumeita tullut lueskeltua, niin sanovat siellä että jos starttiratas hyppii pois päältä ja pitää "kiusata" pyörä starttaamaan (mitä tuo mun dyna on kanssa tehny ja starttiratas on päästään ihan ruvella) niin vika on useasti ollut löysässä kompensaattorin jousessa. Ja kun tuota jousipakettia on joku joskus jälkien perusteella "fiksannut",niin pistin uuden jousikulhon ja uuden vetorattaan kulahtaneen tilalle tilaukseen... to be continued..

FXD

#53
No nyt on mopo taas omassa tallissa. Enska avattu ja laitettu takaisin nippuun, ei löytynyt enskasta mitään vikaa ja tärinät/kilinät siis jatkuivat. Kävin sitten kotiin tullessa toisella pajalla kiroilemassa kilinöitä ja tärinää, ja yhdessä kun kuunneltiin niin kaveri heitti villin veikkauksen nokka-akselin laakerista. No, kun tuo jakopää piti kuitenkin ottaa auki sen laahaimen tarkistusta varten niin samalla sitten raottelin vähän enemmänkin, ja kappas, kakkosen nokan ulompi laakeri hölskyy reippaasti, nokka pääsee siis liikkumaan koneen leveys-suunnassa nyt tukilevyn irtiollessa niin paljon kuin ketju antaa myöten, ei liene normaalia? Sisemmät neulalaakerit näyttäis olevan kunnossa. Tuo nokkaketjun laahain on reilusti kulunut, mosalla siis 42tkm ajettu, ja jakopään takimmainen laahain, se jousikuormitteinen on myös jonkin verran kulunut, ja etummainen on kuin uusi, ei juuri mitään jälkeä havaittavissa.

Keinut ja akselit tuntuivat jämäkiltä eikä päittäsvälystäkään juuri ole, nostajien rullat pyörivät herkästi ja nokat ovat kuin uudet. Huomenna sitten uudet laakerit tilaukseen, kilinät koneesta varmasti häipyvät mutta johtuiskohan se moottorin tärinä tietyillä kierroksilla tuosta  :P

Edit: ei näköjään oo hinnan kiroissa nuo laakerit, meneeköhän noita sit useinkin.. http://purolachoppers.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=66019
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

Mauri H.

Kannattaa miettiä josko samalla vaihtaisi ne sisemmät laakerit hiukan kestävimpiin malleihin, kun kerran kone on auki.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

FXD

Jep, kyllä ne kaikki uusitaan ettei, toivon mukaan, tarvi ensi viikolla ottaa jumppaa uusiksi :-\

Tämän päivän aikana toivottavasti  löytyis/ sais tilattua roippeet.
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

FXD

Jaah, käynti huoltofirmassa camplaten, nokkien ja ö-pumpun kanssa selvensi tilannetta, ehkä ???  Huoltofirman mukaan nokkien laakerit ovat kunnossa eikä tarvitse uusia, kakkosen laakeri on ns avolaakeri ja sen nokan kuuluukin "hölskyä" siinä paikallaan ollessaa ::). No, on se uskottava ammattilaisia. Nokkaketjun laahain oli aika loppumetreillä ja sen ostin uuden, onneksi löytyi hyllystä. Jakopään laahain on hieman kulunut mutta ei mitenkään radikaalisti, siis sillä mennään. Tuota kilinää ja tärinää siinä pohdittiin pitkään, eilen kun olivat tarkastaneet enskan olivat mitanneet samalla kampuran heiton, joka oli satasen verran, sallittu on kuulemma vielä 7 satasta, eli sieltä ei pitäisi ääniä tulla. Kampuran asentotunnistin täytyy vielä tsekata, onko anturin päässä moskaa ja lukisi jotenkin väärin.
No, tämä ilta menee mopoa kasaillessa, vähän helpottaa kun on tuollainen sateinen ilma ;D
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

määjussi

Uusi kompensaattori ja uudet starttirattaat paikallaan (oli isostakin rattaasta hampi pois),ainakin hyvin starttaa ny. Tosin alkup kalinaan ei mitään vaikutusta. Nyt ajetaan kunnes joku jostain porsii!

FXD

Mopo taas nipussa ja lyhyen koeajo-lenkin perusteella jotakin muutosta tapahtui vaikkei mitään osia vaihdettu ??? paitsi nokkaketjun laahain.
Kilinä vaimeni aika paljon, liekö vaikutusta sitten nostajien puhdistuksella vai sillä että lisäsin sekaan 10-40w öljyä sen verran mitä koppaa avatessa nyt ulos tuli, ei ollut yhtään 20-50w ölkkää kotona. No, se selviää kun öljynvaihto on edessä kuitenkin kohtapuoliin kun noilla öljyillä on jo tyrkätty about 5tkm.
Ja ihan kun alavääntöä olis tullu hieman lisää. liittyykö sitten noihin nostajiin, emt.
Jos venttiilit aukeaa nyt enemmän kuin aiemmin ???
Täytyy seurata tuota kilinää, mutta jollei se siitä muuksi muutu niin kilisköön, kai se aikanaan porsii jos niikseen on.
Tärinäkin on vielä tallella, mutta ehkä lievempänä. Kunhan ehtis heittää pidemmän lenkin, kuulostelis helinöitä ja tärinöitä tarkemmin ;D
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella

ss454

Lainaus käyttäjältä: FXD - 20 kesäkuu 12, 23:37:01

Kilinä vaimeni aika paljon, liekö vaikutusta sitten nostajien puhdistuksella vai sillä että lisäsin sekaan 10-40w öljyä sen verran mitä koppaa avatessa nyt ulos tuli, ei ollut yhtään 20-50w ölkkää kotona. No, se selviää kun öljynvaihto on edessä kuitenkin kohtapuoliin kun noilla öljyillä on jo tyrkätty about 5tkm.
Ja ihan kun alavääntöä olis tullu hieman lisää. liittyykö sitten noihin nostajiin, emt.
Jos venttiilit aukeaa nyt enemmän kuin aiemmin ???


Ihan mielenkiinnosta mitä 20/50W öljyä käytät? Itselle kun pihistellessä vuosi pari sitten Motul 20/50w aiheutti kaikenlaista ylimääräistä kilkatusta vanhetessaan. Paluu Redlineen auttoi heti ainakin korvien välissä.