Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

twincämin kolina *korjattu, kiertokangen laakeri oli sökö*

Aloittaja määjussi, 28 huhtikuu 11, 09:10:24

« edellinen - seuraava »

määjussi

Mopedi kasassa ja ekat 1.5km ajettu korttelia ympäri naapurien kiusaksi. Jätin keinujen välykset ennalleen kun ei kukaan niistä mitään kommentoinut. Ainakaan pintakaasulla ajellessa ei enää mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut,moottori kuulosti jopa hiljaisemmalta kuin viime kesänä. ;D

määjussi

#31
Joo yksinpuhelu jatkukoon,sama vi.tun kalina sielt kuuluu yhä. Ei kellään ollut niihin keinujen päittäisvälyksiin mitään kikkakolmosta?

edittiä.. Riittää vissiin kun vaihtaa uudet puslat keinuvipuihin? Eipä tullut taas tuokaan mieleen..

ss454

Ettei ihan väärään analyysiin ammattilaisilla mene (en kuulu joukkoon), niin olisiko kännykamera aikana mahdollisuus ottaa motista videopätkää pariminsaa jossa tuo kilinä/kolina tulee esille. Vaikka startti ja sen verran käyntiä että kilinä tulee. Ja kun kameraa kuljettaa vielä ympäriinsä niin missä ääni tuntuu voimakkaimmalta. Tokihan ne perinteiset putkikuuntelut yms.. oli kai jo tehty. Itseä tämä asia kiinnostaa erityisesti moottorimallin ja oman motin kilometrien takia. Jos ja kun asia joka jossain vaiheessa vaatii huomiota. Vai onko kyse nyt 100% tuosta päittäisvälyksestä ja miten sen helpoiten/järkevimmin saa korjattua.

määjussi

No kun nyt on tälle linjalle lähdetty että sitämukaa kun jotain löytyy niin korjataan ;D, täytyy tällähetkellä keskittyä noihin keinuvipusiin.. Ja on kuunneltu,käännelty ja väännelty tuota moottoria viimekesänä/syksynä niin paljon että korvissa kohisee vieläkin. Ja kävin jopa yhdellä pajalla näyttämässä/ajattamassa josta tuli aikaisemmin postaamani tuomio takomännistä/puuttuvasta männänhelmasta, joka osoittautui (piip)puheeksi. Nyt tuli uudet männät-pytyt-kannet-nokat-öljypumppu-nokkalevy,eli ääni tulee jostakin vanhasta osasta mottia ja luultavimmin nyt tuolta keinuista..

määjussi

 :-\ Ööö,eikä vieläkään helpota. Eli mekkala jatkuu, eritoten pienillä vaihteilla (1-2) ääni erottuu selvimmin paikaltaan kiihdytettäessä ja loppuu varmaankin noin 3000 kierroksen kieppeillä. Isolla vaihteella maltillisilla kierroksilla ajaessa ja siitä kiihdytettäessä ei mielestäni kuulu mitään ylimääräistä. Paikallaan kierroksia pumpaten äänen saa hetkeksi kerrallaan kuuluviin. Mitäs sitten tehtäisiin? Alkaa jo ahistaa pahasti koko romu.

Milläs tuollaisen masiinan saisi käyntiin ilman ensiövetoa? Sais varmuuden että se on moottori mikä metelöi.

ss454

Lainaus käyttäjältä: määjussi - 25 toukokuu 12, 12:15:11


Milläs tuollaisen masiinan saisi käyntiin ilman ensiövetoa? Sais varmuuden että se on moottori mikä metelöi.

Ota hyvä ihminen mielummin stetoskooppi avuksi. Antaa yllättävän selkeästi sen äänen sieltä missä mahdollinen kolinan syy sijaitsee. Varsinkin kun kuulostelee koko kapistuksen ympäri. Ja mahdollisesti pukin päällä käynnissä vaihteita päälle jos sitten naksuttaa paremmin.

Ja riippuen kilinän laadusta tekisin ehkä sen aiemmin spekuloidun lamppuöljyhuuhtelun enskaan ja mahdollisesti vaihteistoon.

määjussi

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 25 toukokuu 12, 12:51:03
Ja riippuen kilinän laadusta tekisin ehkä sen aiemmin spekuloidun lamppuöljyhuuhtelun enskaan ja mahdollisesti vaihteistoon.

Misäs tätä on spekuloitu?

No kuitenkin kömmmin eilen naapureiden ihmettelevien katseiden alla ruuvari korvassa ja toinen käsi kaasukahvalla ympäri mopoa,enkä löytänyt oikein mitään äänekästä kohtaa. Kaasarin kupeesta ehkä vähän kolinoita,mutta ei ainakaan näkynyt luisti hyppivän.

ss454

Joo ei tässä ketjussa, mutta palsta sen verran pieni että vielä helposti näitä löytää.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4781.0

Ja tässä toinen case missä vaihteistoa kummastellaan

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4020.0

Hitto jos lähempänä asuisi niin saisit tuohon meikäläisen talliin (lukuohje pienehkö työtila) laitteen tuoda mikäli itselläsi ei ole nosturia. Sen kun tietää, että samalla asenteella olevat ihmiset ei halua/osaa pyytää apua niiltä lähikanssakulkijoilta. Ja tarjottua apua vastaanottaessaankin miettii että mikähän takaajatus tässä on. Mutta suosittelisin jonkun apukorvan mukaan tuloa tuohon analyysiin.

Edit: itsellä tosiaan paikkakunta tässä Lahen alueella jos ei profiilista näe. Niin hiukkasen Kotkaan matkaa.

määjussi

Juu,olinhan noi jo lukenutkin. Ja kyllä tuota kolinaa/naputusta/älämölöä on jo moni muukin kuunnellut.. Mutta pistänpä ss tuon lahden reissun korvan taa, jos vaik joku kaunis päivä ehtis lähteä kolistelemaan sinnepäin.

määjussi

Nyt loppui innostus,pitää ottaa toinen mopo liikenteeseen täksi kesäksi. Kuitenkin löysäsin vähän ensiöketjua, ja tuntui ääni kovenevan ja tulevan alemmilla kierroksilla esiin. Mit vit?

Kiiski

Jaksanut lukea koko ketjua, onko ollu kampuranpään ratas irti? Tiedä noista twincameista mitään, mutta voisko olla vetorattaan mutteri/ kompensaattori jousi/laturin roottori, löysällä,poikki tai boorit paksana.

Hemuli

Justiinsa oli kerhoveljellä kolinoita Saksanreissulla - kampuran mutterihan sieltä oli löystynyt. Liimaa kierteisiin ja kireälle, niin vaan loppui älämölö.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

määjussi

Oli mulla tuo enska jo viime kesänä auki saman äänen takia,ei ollu muuta vikaa kuin staattorin roottorissa (aina yhtä hauska ;D) boorissa klappia. Laitoin uuden roottorin ja kattelin muut paikat läpi,kompensaattorikin ainakin näytti ehjältä ja mutteri oli kiinni. Voiko kompensaattori äännellä esimerkiksi liian voimattoman jousen takia? 

Kiiski

Kyllä voi ja mutterikin voi olla kiinni ja roottori löysällä jos holkit/ shimmaus viturallaan. Mutta kuten sanottu ihan tarkkaan en tota twincämin rakennetta tunne, mutta jos yhtään muistuttaa pannarin,shovelin,evon vastaavaa niin silloin arvailuni saattavat olla aika lähellä.

määjussi

Ok,tattista. Otanpa taas jossain välissä enskan auki. Noiden uudempien tc mallien kompensaattoreista on juttua pitkin nettiä,mutta näissä vanhemmissa ei ole ilmeisesti ole ollut isompia murheita? (Eli etsinkö jo jostain uuden valmiiksi?)