Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen kytkin (-68)

Aloittaja hirvenjalka, 21 huhtikuu 11, 20:15:20

« edellinen - seuraava »

hirvenjalka

Viime syksynä hankitun rautiksen kytkin irroitti hieman huonosti ja oli prkeleen jäykkä.
No uutuuden viehätys oli niin suuri että ei se menoa haitannut. Nyt otin pyörän ulos ja kytkin toimi vielä huonommin. Parhaimmassakin tapauksessa kytkin pohjassa ja vaihe pykälässä hinautui eteenpäin. Kytkimen säätö ei auttanut, koska oli jo tapissaan. Aukasin enskakopan ja aloin tutkimaan asiaa. Levyt on suht uuden näköiset ja jouset myös. Jouset taitaa olla ns. heavy duty -mallia (punaiset jouset). Jousien vapaa pituus 52mm, kun ohje-arvoksi manuaali antaa 41,3mm - onko väärät jouset, vai onko tuo ero normaalin suuruinen? 
Kytkimiä kun ei ole tarvinnut vielä näin "syvältä" rassata niin onko vinkkiä miten jatkaa?
Jatkanko purkamista kyselee nim. "oishan tuo jo stana mukava ajellakin & miksei näitä hommia voi tehdä talvella.."

Kiiski

Rautiksen kytkimistä oikeesti mitään tiedä, mutta mitä tarkoittaa säädöt tapissa? Ei sen kytkimen tarvitse aueta montaa senttiä, kun kytkintä painaa. Riittää kun aukeaa vähän, jos aukeaa paljon levyt tavallaan kaatuu siellä rummussa ja alkaa vehje ryömii.

hirvenjalka

jep, tarkoitin että kytkinvaijerin säätövara oli loppu.

Piese

Se ja sama mitkä öljyt oli/on koneessa niin tahtoo kylmänä ryömiä etiäpäin, siinä mikään taida auttaa.

Se päälimmäinen jousilevy vaan taitaa olla jotenni kohtuullisen tarkka miten paljon se on irti, tais olla 3-5mm itellä irti ja silloin toimi parhaiten. Mutten kehtaa väittääkään että hyvin ja siinä vaijerissa pitää olla löysyytysvaraa, ettei sitten luistele lämpösenä.

Saattaa olla että toimis parhaiten niinkuin on tuon ikäiselle tarkoitettukin, siis kuivana mutta tiedä siitäkään, kokeilut tekemättä jos olis kuiva kytkin ja "marjapuurot" laatikossa.

Siis tuon kytkimen avautuminenhan katellaan sitten jo milleissä ;D

hirvenjalka

tuli rassattua taas kytkintä, ja uskoakseni sain sen hieman paremmin toimimaan - tosin jäykkä on(!)
Laitoin nyt reilut 5mm irti tuota "jousilevyä" - manuaali antaa 4,7mm. Mietin vain tota että jos jouset on mallia "heavy" ja hieman pitemmät(?), niin jäykkyys varmaan johtuu siitä - jos joku on omia tuon vuosimallin jousia mittaillut niin saa ilmoitella. Pitää varmaan alkaa treenamaan vas.käden puristusvoimaa että jaksaa kaupungissa ajella ;D
Uusi vaijeri pitää varmaan hommata, koska "tiukempaan" suuntaan ei tosiaan enää säätövaraa ole..

013

just asentelin -71 kytkintä, tässä mallissa tuntu kahva todella kevyeltä. 71ssa on kylläkin erillainen mekanismi kuin 68ssa. rasvasin kytkinvaijerinkin kunnolla, tietty.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

mielikuva

Moi, lainaan tätä keskustelua.

Kasailen -73 rautiksen kytkintä.

Kysymys kuuluu kun kuvassa näkyvästä kytkinlevystä puuttuu pala, onkohan mitään merkitystä? Tuo kytkinlevy on päälimmäinen, tai ensimmäinen kytkinrummussa kun kiinnitysrenkaan ottaa irti.

Kokkonen

Jos se tollasenaan pysyis niin ei varmaan haittais. Mutta kun ei teidä miksi pintaa on lähtenyt, niin jää epäillys, että loputkin saattaa irrota.
Yleisperiaatteena sanoisin,  kun osa on vioittunut niin korjataan tai vaihdetaan.
Mitä itse tuossa tilanteessa todellisuudessa tekisin, en voi sanoa, kun ei ole tuota osaa kädessä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Jos toi on se uloin levy jossa vain toisella puolella kitkapinta niin sen saa ostaa myös erikseen, ei maksa ainakaan Hotbikessa kuin vähän toista kymppiä. Eihän tuolla välttämättä ole käytön kannalta mitään merkitystä mutta vituttaahan se jos ajot keskeytyy kympin säästön takia.

Eipä se täysi levysettikään ihan maltaita maksa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mielikuva

Kiitoksia vastauksesta! Muut levyt näyttävät tosi hyviltä. Kymppiä ei aleta säästämään. Mä en tullut ajatelleeksi että tuon saa erikseen ostettua. Tilataan hotbikesta.

mista

Taitaa olla tuossa omassakin kytkimessä jotain vikaa.. Pyörää pystyy starttaamaan vaihde päällä ja toisiapuolen ratasta voi pyörittää käsin vaihde päällä.. nahkea se on, mutta pyörii kuitenkin. Kytkinkahvasta kun vääntää niin on hemmetin kireä, mutta muuten tuntuu ettei mitään tapahdu.. onkohan tuo nyt auki kokoajan jotenkin.. Vaijerikin on niin pohjassa kun olla ja voi (löysällä siis)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Säädin kytkimen tehtaan arvoihin ja nyt on kiinni kahvan ollessa normiasennossa, mutta kahvaa vaan ei normi kuolevainen jaksa vääntää..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

013

oisko käyny niin että se linkku siellä alapäässä on kääntynyt.
mulle siis kävi enskakoppaa asentaessa et söhläsin sen linkun siihen asentoon jossa sen kuuluu olla kahvaa puristaessa.
no eipä se kahva liikkunu mihkään vaikka säädöt teki ohjeen mukaan. purin enskakopan poijes niin huomasin et toi linkku oli ns irrotusasennossa.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

mista



Lainaus käyttäjältä: 013 - 10 toukokuu 11, 16:36:56
oisko käyny niin että se linkku siellä alapäässä on kääntynyt.
mulle siis kävi enskakoppaa asentaessa et söhläsin sen linkun siihen asentoon jossa sen kuuluu olla kahvaa puristaessa.
no eipä se kahva liikkunu mihkään vaikka säädöt teki ohjeen mukaan. purin enskakopan poijes niin huomasin et toi linkku oli ns irrotusasennossa.

Pakko olla jotain tuollaista, kun kerran ruuvista säätämällä toimii oikein.. Joko se menee koppaa asentaessa väärin tai sitten kun kiristän mutteria niin on mennyt silloin kiinni asentoon..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

013

juuri näin mullakin kävi, nääs olen ensikertaa ropaamassa koko hökötystä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.