Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

kb-männät

Aloittaja prätgäng, 16 huhtikuu 11, 08:38:53

« edellinen - seuraava »

prätgäng

voiko tukkia sylinterissä olevan öljyreijän joka tulee sylinterin sisään(ei ylös alas linjaa )kb mäntiä käytetttäessä ?öljyrengas menee puolittain reijän päälle!Tarviiko tehdä uutta reikää alemmas ollenkaan pääsehän öljy kannesta lohkoon suoraan ?

Kokkonen

Öljyreikä voi olla joissain Shovelin sylintereissä korkeammalla. Alunperin 81-82 vuosimalleissa. Mutta myös joissain tarvikesylitereissä. (Mullekin tuli sellainen, on nyt kukkapurkkina).

Kannattaa stekata, tarviiko reikää muuttaa. Mun mielestä se pitää muuttaa, ei vain tukkia, jos se valumareikä jää osin renkaiden yläpuolelle. Pelkkä tukkiminen ja öljyn ohjaus suoraan kampikammioon varmaan heikentää männän helman voitelua.

En ole itse muutosta tehnyt, mut joskus oli tapetilla. Hommasin toiset männät.

Väittävät, että KB:n männät voivat olla myös alkuperäisiä kevyemmät. Tasapainoitus????

Shovelhead.US foorumista:
LainaaMost of the cylinders that you have a problem with are 81-82 (not positive on the years) that featured oil drains from the cylinder to the lifter blocks. The way to lower the oil return is to buy some copper tubing just bigger than the return hole in the bottom of your cylinder. Select a drill bit that makes a press fit with that tubing. Counterbore the hole in the bottom of the cyliinder up past the return hole. Tap the line in for a tight fit. I then drill the top of the case down deep enough to clear a 4 3/4 stroke (the most you will likely encounter) drill an intersecting hole from inside the case. You can measure, mark, and drill the cylinder to match. These instructions can be found on the S&S web site as lowering the oil returns.

Ja laitan tuohon alas S&S ohjeen valumareiän muutoksesta vaikka se ei suoraan KB männille ole vaan heidän strokrilleen. Periaate lienee kumminkin sama.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

seppo

Jos se öljyrengas tosiaan menee paluureiän yli niin sitten tuo Kokkosen neuvoma reiän siirto pitää tehdä. Itse tuon tein kun käytin noita k&b hyper... mäntiä. Helppo homma tehdä, etenkin jos lohkot on levällään. Nuo k&b hypo männät soveliin on siinä omituinen setti että on ainoa mäntä jossa tuo männäntappi on .792 eli sama kuin evossa - muissa sovelin männissä tietääkseni on kaikissa käytössä .791.

Omaa alakertaa en tasapainottanut. Vaihdoin toissatalvena k&b takomännät (hypot siis lähti) jotka ovat selvästi painavammat kuin nuo hypot (hypomäntä n. 485g tapin kanssa, takomäntä 554g). Itse asiassa jälkikäteen selvisi että nuo takomännät ovat massaltaan oikeat - käytössä on s&s:n inkkariin käyttämä limppusatsi. Sen verran pitää todeta etten kyllä ole juurikaan huomannut käytännössä eroa noiden mäntien välillä tärinän suhteen. Tasapaintus % on taatusti melkoisen erilainen noin suurella mäntien massan erolla...




prätgäng

reikähän  voitelee vain toisenpuolen helmasta? tuntuu vähän oudolta,että pelkkä roiskevoitelu ei riittäis voitelemaan sylintereitä?roiskevoitelullahan melkein kaikki nelitahti koneet toimii ilman mitään ylimääräistä öljyreikää?

prätgäng

reijät tulpattu? katotaan miten käy??

JaV

Jäikös sulle reikää mistä paluu öljy menee lohkoon ollenkaan? Se pystyreikähän päättyy lohkon ylätasoon eikä öljy pääse minnekään jos sen sylinterin seinämässä olevan reiän tukkii.

Ton S&S:n ohjeen mukaan kannattaa tehdä ellei tee kokonaan ulkopuolista öljyn paluuta jossa on sit oma shownsa.







prätgäng

 S&S lohkossa valmiina kolo mistä öljy pääsee alas kampikammioon.



JaV

Eikös sylinteriputki kuitenkin mene niin alas että se tukkii sen kolon jos putkessa ei ole reikää sitten alempana, vai onko S&S:n lohkoissa se poraus koko dekkitason läpi asti?

prätgäng

putkessa pitää olla reikä tai lohkossa ura


JaV

Joo, niin pitää, sitä vaan että jos se ura ei ole tarpeeksi syvä niin putki tukkii sen eikä paluuta ole.
Omassa on orkkis lohkot ja ura tehty S&S:n ohjeen mukaan 5/8" syväksi, se ainakin tarttee sen reiän vielä putkeen muuten ei öljy kulje.
Sössön omissa lohkoissa on sitten varmaan tehty se ura sen verran syväksi että se ulottuu putken alapuolelle.

Ai niin, kysymykseen vielä, voi sen reiän tukkia, ei se mäntää voitele, on vaan öljyn paluulle, omassa on paluu kokonaan vedetty ulkopuolelta erikseen eikä oo leikannut kiinni, ainakaan siitä syystä  ;D.


prätgäng