Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kampiakselin tasapainotus

Aloittaja Lyytinen, 12 huhtikuu 11, 18:04:04

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Pitää tuo kampiakseli tasapainottaa kun nuo S&S kanget on vähän tuhdimmat kuin alkuperäiset. Rupesin tarvittavia työkaluja köhelöimään, sorvasin semmoisen puntin, 35 cm x 40 mm tangon johon 24 x 1.5 kierre päähän. Sitten tein adapterit, sellaiset holkit, joissa sisällä kierteet. Toinen pää ruuvataan tuohon tankoon ja toinen sitten pinion/vetoakselin kierteeseen. Toisen sorvasin jo valmiiksi ja tuli vähän väljäksi tehtyä ne kierteet niin nyt kun tuon kiertää kiinni ja sorvissa pyörittää toisesta päästä niin toinen pää lieppaa.

Pitää nyt vielä jäysteet joka kohdasta poistaa, että josko siitä saisi suoran tuosta pötkylästä. Laskeskelin kuitenkin, että jos tuollainen evo-XL:n 3-osaisen vauhtipyörä on tuohon pötkylään nähden 0.1 mm pois keskilinjasta, se on sama asia kuin toinen puolisko siitä limpusta olisi 4 grammaa painavampi kuin toinen.

Heräsikin kysymys, jos en saa tuosta mitään aikaiseksi, että eikö limppuja voisi tasapainottaa sorvissa kärkien välissä? Ideana olisi mahdollisimman liukas öljy kärkikuoppiin ja jättää vähän löysälle. Vai eikö se enää kymmenen gramman luokassa jaksaisi pyöriä?

Juhana H

Muinaisessa klassikko-opuksessa "Custom Chopper Cookbook" oli ohjeet sangen primitiiviseen tasapainotukseen, sorvissa. Joku kätevä vois koittaa skannata sen tänne?

JPP


Lyytinen

Kiitoksia, näemmä ei se ihan tuulesta temmattu idea ole. Arvelin itse kummankin limpun erikseen tasapainottaa, jos jaksaisi sorvailla tarpeellisen määrän painoja, niin näkisihän sen kokeilemalla mitenkä herkkä se on pyörimään.

Eilen menin verstaalle ja fundeerasin, että jospa sorvaamalla tuon vastapainon ja adapterin välisen liitoksen kartioksi se keskittäisi itsensä paremmin. Eipä silläkään ollut vaikutusta, edelleen heittää.

Hemuli

No, muista kuitenkin että veekoneen puntitus ei ikinä ole eksaktia tiedettä - niissähän käytetään aina hatusta tempaistua tasapainotuskerrointa. Tein itselleni myös nelivaihteisen sportin puntituskalut niin että kummankin veivin sai painotettua erikseen sorvin johteiden päällä. Tarpeeksi painava vastapaino vaan toiseen päähän että limppu ei kaadu.

Opettelin ton puntituksen S&S:n ohjeiden perusteella ja vähän pisti hymyilyttämään kun siellä puhuttiin gramman osista. Tärkeintä näissä pulttilingoissa taitaa kuitenkin olla tarkka rihtaus kun milligramman tarkkuudella (määrättyyn kertoimeen) tehty painotus.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Tottapa kyllä. Osoittautui, että ainakin yksittäistä limppua kärkien välissä saa lastata useita kymmeniä grammoja ennenkuin se lähtee pyörimään. Ehkä tuolla vanhalla reseptilläkin siitä tulee ihan OK, joku 5 % kahdesta kilosta on sentään 100 grammaa. Mutta vaikka nyt ei ihan viimeisen päälle tuosta kuvassa olevasta tasapainotustyökaluviritelmästä tullutkaan, sillä näemmä kuitenkin reippaasti alle 10 gramman erot näkyy. Jännä juttu muuten tuon ison puntin sorvaus. Ajattelin tehdä siitä tasan yhden kilon painoisen. Viimeisin mittaus vanhalla kaupan itsepalveluvaa'alla näytti jotain 1.2 kg. Ajattelin, että vetäisen karkean siivun pois ja sitten rupean hivuttamaan sitä tasalukua kohti. No sen karkean siivun jälkeen lukema vaappui 1000 ja 1001 gramman välissä. Kaikenlaista sitä sattuukin.


Lyytinen

Tähän hieman lisäinfoa, ettei kukaan tee yhtä päin helvettiä. Tosin en tiiä saako kukaan edes yhtä paskoja ideoita. Elikkä tämä tangon päässä oleva ruuvattava adapteri ei ole kirkkaimpia ideoita, ei se kierre keskitä tarpeeksi. Tein näet shovelin limpuille tuommoset adapterit:



Tajusin jälkeenpäin, että vetopuolen tappihan olikin 8-1/2 astetta eikä 6. Mutta se nyt ei ole pointti, vaan se, että kun tuo helahoito on niin sanotusti kiero kuin karjun kyrpä niin siinä muutaman kymmenen gramman sisällä tasapainosta kun ollaan niin se epäkeskeisyys aiheuttaa varsin jänniä efuja. Yhtään jos systeemiä täräyttää niin tuo päässä oleva nysä heilahtaa, ei silmällä havaittavasti, ja siinä johteitten päällä se limppu asettuu ihan eri asentoon. Yritä siinä sitten miettiä mihinkä kohti piti porata.

Eka versio oli semmoinen, että nuo ruuvattiin ihan yhteen, ei hyvä. Sitten sorvasin siihen kartiota ja vastineen toiseen puoleen, ideana että josko se keskittäisi parempi. No kai se jossain määrin sen tekeekin, mutta kartioliitoshan ei ota linjaukseen kantaa, niin kuin näistä kampiakselin kasaamisista tiedämme. Jos tälleesti irtopäillä olevan tasapainotussysteemin oikeesti haluaa tehdä, niin sitten pitäisi olla pitkä suora osuus, mielellään protsattu reikä ja siihen hiottu vastinkappale, kierteitten lisäksi. Tyypillisellä hölmön tuurilla se sitten nahistaisi kiinni koko paska, että enpä tiiä tointaako tämmönen pelleily.

Nyt sitten turasinkin viimesen päälle työkalun, 45 senttinen 40 millinen tanko, jonka päihin on sorvattu 6 ja 8-1/2 asteen kartiot ja tämä kärkien välissä, että varmasti on keskeinen:



Sitten kun kaikki muu on valmista niin kärkikuoppien tilalle tehdään M8 kierteet:



Kumma juttu, mutta suht hyvin sain sportsterin limput tasapainotettua tuollakin ekalla systeemillä. Tosin jos tarvii tehdä toisen kerran, niin pitää kyllä tehdä siihenkin parempi työkalu, hankalampi hieman 3-osaisen akselin takia.

Hessu

Melkosta sekoilua. Mulla on joka kartiolle oma tanko. Tai itseasiassa tangon molemmissa päissä on joku kartio. Ja tarpeen mukaan syntyy lisää. Tollanen adapterisysteemi ei oo kovinkaan valosa idea. Niinkuin itekin huomasit. Karsee duuni ja miks. Materiaalisäästön vai säilytystilan takia?

Lyytinen

Joo itekin mietin mikä ihme se tuommoiseen ajoi. Mutta nyt tuolla katellessa tajusin, että taisi olla kolmiosaisen akselin takia. Nimittäin:



Tämä on näkymä pinionpuolen adapterista. Siis koska kolmiosaisesta akselista ei niitä akseleita saa pois niin tämä kiinnittyy sillä pinionmutterin kierteellä, näkyy tuolla lähes toisessa päässä, jossain 10 cm hujakoilla. Kierre taisi olla 9/16" UNC ja minulla ei ollut eikä ole vieläkään semmoista kierreterää, joka yltää noin etäs ja mahtuu tuohon reikään, puhumattakaan siitä tekiskö semmosella mitään. Sen sijaan tuolta toisesta päästä, josta se siis ruuvattiin tankoon kiinni, matka on paljon lyhempi.

Tämmöseen päädyin kun en mistään löytänyt mitään vihjettä, miten kolmiosainen akseli tasapainotetaan. Nyt tajusin, että periaatteessa olisi voinut tehdä kierretapille semmosen varsin spesiaalin pitimen jonka yltää noin syvään reikään. Ainut vaan, että pitäisi ehtiä semmonen tappi, joka leikkaa erittäin naftit kierteet, välijllä ei tee mitään. Toinen vaihtoehto olisi viritellä aivan helvetin liukkaasti rullaavien kärkien väliin se helahoito. Ja sorvi ei ole semmonen, niin kuin tuolloin kaksi vuotta sitten jo kirjoitinkin. Paras konsti kyllä taitaisi kuitenkin olla pidättäytyä sen verran vanhassa kalustossa, ettei tarvii tämmösiä miettiä.