Etsaus...

Aloittaja Mr.Horsepower, 11 huhtikuu 11, 21:43:05

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

Onko harrastettu ???

Itte josku tehnä jottain piirilevyjä... Ajattelin että entäs ihan (mustan) teräkseen etsaaminen... Tai rosterin ???

rautakloridilla vaiko pitäskö olla jotain väähn tujumpaa happoa ? pitäskö olla eletrolyysiä apuna syövyttämsässä... JOS meinaa syviä kuvioita tyyliin 1mm>> kun jos ei ole kunnon jyrsintä käytettävissä niin toihan oliisi hyvä konsti tehä kuvioita metalliin koti oloissa ei ehkä ihan makuuhuoneen lattialla mutt... melkein ???
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

xlh82

tuolta Spöken projektista löytyy tankki merkkien tekoa ei kylläkään mustasta.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2776.msg21387#msg21387

Mr.Horsepower

juu kuparin syävyttäminen on ihan normi juttua...  mut Tekniikkananhan aivan lostavan yksin kertainen ja toimiva kun on vaan oikeeat aineet ja ajat  ::)

Spöke

Kyllä ferrikloriitti puree myös teräkseen, onhan se aikanaan korvannut typpihapon. Voit myös kokeilla sitruunahapon ja ferrikloriitin seosta, seossuhde eri metalleille oma. Omalla vastuulla. Milli on aika kova tavoite, syöpyminen tapahtuu maskin alle jo alle puolen millin syövytyksissäkin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Mr.Horsepower

niih ideana ei ois toistaa tarkkoja muotoja lähinnä vaan syövytää isomalta alalta korvaten jyrsimen...

tääsä tapausekssa noi taka akselin valukappaleet ois tarkotus tehä ja siinähän on akselin kiinitys kohalla pieni kohooma... joten sellaista ois suunteella...

joskus alumiiniä syövytelin putkimiehellä just vastaavasti koholleen onnistu muuten aika hyvin syövytys tyyliin 1mm verran käytin maskina maalia

mutt valoherkkä lakkahan lähtee puhtaalla putkimiehellä lipettiin

Vois tehä alumiinistäkiin kaikkea hienoa tätäen syövyttämällä esim jarruneste säiliöitten kansia esim

Spöke

Alsan syövyttäminen on helppoa, kuin pärekaton kulottaminen ;D Vaatii laimean liuoksen. Joo, valokopiolakka liukenee kodin putkimieheen, entä sitten? Tollasella 3% liuoksella taas sillä voi kehittää lakan. Tossa mun Panshovelin vaihdekaaviolätkä alsasta:

-Spöke-

Mr.Horsepower

Onkos tuokiin rautakloridilla syövytetty  tuo alsa ?

vaiko käytitkö muuta maskin... kun tuota valoherkkää lakkaa... ?

Hemuli

Tässä kuvalliset ohjeet etsaamiseen, messingille toki tämäkin. Hiukan yksinkertaisempi prosessi kuin Spökellä, tuossa on käytetty siirtokalvolle printattua kuvaa. Vähän samaan tyyliin kuin Lyytinen kertoi käyttäneensä valokuvapaperia.

http://www.chopcult.com/forum/showthread.php?t=7840
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Itse asiassa toi mun konsti on äärimmäisen yksinkertainen. Ammattini vaan antaa mahdollisuudet sekä UV-härvelin ja syövytysaltaan käyttöön. Ja Horsepower; vain valokopiolakkaa ja ferrikloriittia, alsan kanssa on vaan oltava tarkkana, muuten lähtee.......
-Spöke-

Mr.Horsepower

Lähtee tukka päästä...  ;D

Joo eihän tuo lakan valotus ole mitään raketti tiedettä... Kasvihuone lamppu (uv) matkaa palttia rallaa 15-20 cm ja valotus aikaa ainakiin 15 minuttia.... pikkusen laimettuna... Putkimiestä (natriumhydroksidi)

liuvoksella sitten ottoo poikee ja vedellä huuhtelu... siiten viell... ja eikun happoon... hapotus allas käy hyvin joku vaan muovinen / lasinen astia... ja sitten eikun jännitämään ja kurkkimaan ain välil ottoo vaan poikeeen miten äijän käy...

tekniikkahan on tuossa noin suunilleen...

Mut lähinnä liuvoksia millä sais syövytettyä tosissaan ruostumatonta... kun eikö ruostumatonkiin syövy hyvin siinä tapauksessa kun että ei pääse muodostamaan suojaavaa oksiidi kerrosta teräsken pintaan... ???

musta rauta ois syövytys listalla...

vai pitääkö hommata vetokaappi ja superhappoja esim kuningasvettä... tähän hommaan  ::)

erakko

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 15 huhtikuu 11, 22:38:05
Mut lähinnä liuvoksia millä sais syövytettyä tosissaan ruostumatonta... kun eikö ruostumatonkiin syövy hyvin siinä tapauksessa kun että ei pääse muodostamaan suojaavaa oksiidi kerrosta teräsken pintaan... ???

Tietämättä tarkemmin millainen ruostumaton kyseessä vaikea sanoa. Jos joku 316 ni typpihappo käy sen syövytykseen.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Mr.Horsepower

Mutta eikös 316 ole haponkestävä eli siinä on molybdeeniä (mo) lisänä ???
Eli varmankiin hapotusta silmällä pitäin ois parempaa siihen... 304l
Jos asmt standareilla puhutaan.... Eikös ?

erakko

Se millä syövytetään vaihtelee materiaalin mukaan mukaan. austeniittisille hno3,oksaalihappo ferriittisille. Väkevyys,lämpö ja virta sen mukaan mitä halutaan.

Miksihän teollisuudessa ja kuljetuksissa väkeviä happoja (esim 70% rikkihappo) kuljetetaan,säilytetään ja siirretään muovisissa tai kumitetuissa säiliöissä ja putkissa yms?

- itse itselleni vastaten: hst syöpyy.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Mr.Horsepower

niin sähköllähän kiilottuu kyllä rosteri ja hapokas ja eletrolyysillä kyll varmaankiin saa syöpymään minkä tahansa metallin mutta ei se johdu siitä taaseeen että se ois niin hapanta eikös ? se liukiiminen eletrolyysissä ?

Okei Oksaalihapoo sitähän saa ostaa apteekista on muuten hyvää kuulema venen kyljestä otamaan värjäymiä.....

Mitäs viellä pitä laitaa ostos listalle rikkihappoo ??  ;D