Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Klonks kilin kalin, Shovelin kompensaattori asetelma

Aloittaja KvL, 09 huhtikuu 11, 19:41:07

« edellinen - seuraava »

KvL

No niin, olin erilainen nuori ja otin ja laitoin vakioenskavehkeet soveliin avoremmin tilalle.

Muuten toimii mukavasti mutta kauhea kolina ja kalkatus jäi, sehän on luultavasti kompensaattorin suojakuppi. On meinaan aikasta löysällä vaikka pulttipyssyllä on mutteri vedetty pohjaan asti. Ei kait sen kuulu siinä vapaasti pyöriä vaiko eikö? Mulla siis pyörii.

Kyllä mä sen olen mielestäni ihan oikein kasannut, oikein kuvasta katsoin.
Mikäs mahtais olla vikana?


(Edit Kokkonen, lisäsin otsikkoon tekstin "Shovelin kompensaattori asetelma")

Kiiski

Sulta puuttuu sata varmasti  holkki tai joku muuu! Älä käytä sitä konetta ennen kuin vika tai puute selviää, kampiakselin vetopuolen laakerit porsii!

Kokkonen

Laitampas tuohon alas kuvan siitä mitä sieltä pitäs löytyä.
Homman tekeen hieman kimurantimmaksi se, että noita jousia (6), liukunokkia (3) ja rattaita (2) on erilaisia. Shoveliinkin ainaksin kahta mallia. Sopineeko Sohviin Evonkin osat?

Muttereitakin (7) on tarjolla eri mittaisia.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Samaa mieltä Kokkosen ja Kiisken kanssa - ei missään tapauksessa saa pyöriä vapaasti. Kompensaattorin pitää olla tiukasti puristuksissa sen päällä olevan kupin sisällä olevan jousen voimalla. Koneen käydessä pahimmat nykäykset sitten häviää siihen jouseen kun ne kaksi hammastettua holkkia pääsee vähän liukumaan toisiaan vasten.

Toisaalta Kiiski on siinä väärässä että kampuran laakerit ei tosta kärsi. Nimittäin nythän tilanne on se että kampura on tiukasti paketissa mutta kompensaattorin kalikat ei ole jousikuormituksen alla. Nehän liikkuu vetoakselille tulevan rihloitetun holkin päällä vapaasti mutta tuo holkki on tiukasti kiinni laakerin sisäskoolissa akselin mutterilla. Ainoa mikä tossa kärsii on ne kompensaattoriholkkien hampaat.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 huhtikuu 11, 22:13:10
Toisaalta Kiiski on siinä väärässä että kampuran laakerit ei tosta kärsi. Nimittäin nythän tilanne on se että kampura on tiukasti paketissa mutta kompensaattorin kalikat ei ole jousikuormituksen alla. Nehän liikkuu vetoakselille tulevan rihloitetun holkin päällä vapaasti mutta tuo holkki on tiukasti kiinni laakerin sisäskoolissa akselin mutterilla. Ainoa mikä tossa kärsii on ne kompensaattoriholkkien hampaat.
Niin olettaen että kaikki holkit ja speicerit on kohillaan roottorin molemmin puolin ja että holkkimutteri pohjaa tohon spoori holkkiin eikä akselissa olevaan olakkeeseen.

KvL

Kyllähän nuo vermeet kuvan mukaisesti on. Mutta mikäs tuo nro. 5 on? Ei oikein näytä tutulta.
Mutteri on ilmeisestikin liian pitkä, voisko tuohon laittaa sopivaa spaceria alle?

Kiiski

Mites ketjulinja? Jos holkkimutteri liian pitkä, voisko johtua että spooriholkki nro1 alta puuttuu jotain? Ketjulinja hyvä indikaattori jos ketjut just eikä melkein silloin mutteri selkeesti liian pitkä??? jos taas ketjulinja ihan päin helvettiä niin silloin puuttuu speiceriä. Laturin roottorien paksuudet mitä sattuu riippuen valmistajasta mikä voi myös aiheuttaa tota ongelmaa. Aika hankalaa kun ei näe tapausta ja varmaan ihan yhtä hankalaa vaikka näkiskin?

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: KvL - 10 huhtikuu 11, 22:38:24
Kyllähän nuo vermeet kuvan mukaisesti on. Mutta mikäs tuo nro. 5 on? Ei oikein näytä tutulta.

Tuo osa 5. lienee ollut käytössä Pannussa ja Early Shovelissa jousen kera  :-\.

Mun tiedon mukaan tuo muu kuvan mukainen systeemi on ollut Shoveleissa 1970 alkaen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Clymeri manuskassa tuon nro 1:n vasemmalla puolella on vielä Spacer
FXEF-81

KvL

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 11 huhtikuu 11, 00:18:14
Mites ketjulinja? Jos holkkimutteri liian pitkä, voisko johtua että spooriholkki nro1 alta puuttuu jotain? Ketjulinja hyvä indikaattori jos ketjut just eikä melkein silloin mutteri selkeesti liian pitkä??? jos taas ketjulinja ihan päin helvettiä niin silloin puuttuu speiceriä. Laturin roottorien paksuudet mitä sattuu riippuen valmistajasta mikä voi myös aiheuttaa tota ongelmaa. Aika hankalaa kun ei näe tapausta ja varmaan ihan yhtä hankalaa vaikka näkiskin?

Ketjulinja on silmämääräisesti kohillaan, siellä on joku n. 3mm prikka ottamassa ketjuja roottorin kyljestä irti.

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 11 huhtikuu 11, 11:00:45
Clymeri manuskassa tuon nro 1:n vasemmalla puolella on vielä Spacer

Juu tähän tulokseen sitä pitää päätyä, sehän sieltä uupuu.

Kokkonen

Löysin paremman kuvan, siinä näkyy nuo spaceritkin. Niitä on eri vahvuuksilla.  Kuvasta näkyy myös kansien ja nokkien kokoerot. Eikä uudemassa ole tuota kuppia.
Vuosimallit on kuvassa.

Kyllä, tahrat ovat sormenjälkiä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

KvL

Ja päivitys, amiksen poijjaat sorvas mulle passelin speisserin ja taas pelaa.

Kapteeni sika

Onkos tietoo sopiiko sama speiseri mikä on kompensaattorin takana myös kiinteän rattaan taakse? Mittaamallahan se selviää mutta en viittis shimmejä etukäteen hommata jos ei tarvi. Nimimerkillä ratas/mutteripaketti tilattu.

Kapteeni sika

No tietääkös joku momentit kuinka tiukkaan ensiön eturatas kiristetään? Mun opukset ei kerro enkä löytänyt netistä. Mahtaako olla sama kun kompensaattorille.

Jack

mä vedin oman orkkis remmin etupyörän 90lbs/ft.

Aikoinaan pannussa, kireelle  ;D
Flatheads!!!