Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Millaisella kalustolla porukat kuljettaa pyöriään?

Aloittaja Jensen, 08 huhtikuu 11, 23:12:58

« edellinen - seuraava »

Jensen

Mie olen aatellut tehdä vasitun pyöränkuljetusauton. Mulla yksi Opel farmari diesel romu jossa hyvä kone ja 5 vaihteinen loova. Meinaan siitä katon korottaa että saan pyörän sisään. Mulla on tuo Vulcan aika pitkä kun pitäis tilaa olla 260cm ja korkeutta 140cm.
           Ajorampin teen ja sitten jos talvella kuljettaa pyörää niin väliseinä jonka saa tiiviisti pultattua kiinni että ei palellu.
           Minun tietääkseni katon korottaminen ei vaadi lupaa ja lueskentelin pykäliä että kunhan ei tolppia jatka tai ikkunan reikiä muuta niin ok. Mulla on tuo auto 2+3 ja lituska takapenkki jossa saa tilapäisesti kuljettaa 3 henkilöä ja haluan tämän säilyttää.
              Ensi viikolla alkaa tapahtua.  002
     

Hemuli

Ajamalla ;D?

Ei vaine, aina silloin tällöin on tarve viedä fillaria minne sattuu keskellä talveakin ja silloin pitää saada kuljetuskalusto kohdalleen. Huimimpiin kokemuksiin kuuluu VW Syncro doppeli jossa sellainen puoltoista metriä pitkä lava. Lavakorkeus oli vähän toista metriä kun moottori on vielä samassa paikassa kuin kuplavolkkarissa, siinä oli vähän tähtäämistä kun Buellia siihen ajoin...

Onneksi saa yleensä lainaan ihan umpiauton, siinä riittää kun työntää eturenkaan tavaratilan oikeaan etukulmaan ja hirttää pyörän yhdellä liinalla jalkaa vasten. Kerran tosin kävi ohraisesti kun vietiin kahta pyörää Tampereen näyttelyyn - yksi liinoista pääsi katetun peräkärryn kuomun alta karkuun ja nappasi renkaan alle. Seurauksena niin paha nykäisy että oikeanpuoleisen pyörän seisontatuki petti alta ja kiskaisi pyörän viereisen fillarin päälle. Meinas jo sydän pysähtyä kun kahta näyttelypyörää nostettiin pystyyn, onneksi selvittiin hyvin pienillä vaurioilla.

Sitten taas kun ollaan reissussa ja pitää fillari laittaa kiinni laivassa - moni vetää liinan jos toisenkin kun oikeasti riittää että pistää ykkösen tupaan ja potkaisee yhden sellaisen rekkakiilan rungon alle niin että pyörä on sen ja seisontatuen varassa. Hifistit vetää etujarrun päälle nippusiteellä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Hevoskuljetus traileri. pituus 3 metriä, leveys 1,45 metriä ja korkeutta 2,2 (ainakin) metriä. Takalaita toimii ramppina.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

rampo63


Antti S.

Eräs Pirkanmaalainen herrasmies joka oli matkassa viime vuoden Joutsan chopper show-reissulla,kärsi rengasrikosta.Mutta eipä tuo isommin haitannut,kun ko.herrasmiehen emäntä ajoi "huoltoautoa" ;D




flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 huhtikuu 11, 23:24:09
Sitten taas kun ollaan reissussa ja pitää fillari laittaa kiinni laivassa - moni vetää liinan jos toisenkin kun oikeasti riittää että pistää ykkösen tupaan ja potkaisee yhden sellaisen rekkakiilan rungon alle niin että pyörä on sen ja seisontatuen varassa. Hifistit vetää etujarrun päälle nippusiteellä.

Juu,varmasti riittää vaihde päällä ja yksi rekkakiila pitämään pyörän paikallaan. Ainakin tyynellä säällä. Se on vaan sillätavalla että joillakin lautoilla sitten tuollaiset viritykset "korjataan" laivan henkilökunnan toimesta jollain rekkojen sitomisiin tarkoitetuilla kuormahihnoilla. Päämääränä vain se että pyörä on tukevasti kiinni, se miten pyörän käy saattaa olla toissijaista. Jälki ei pyörän maalipinnalle ym ole välttämättä kovin kaunista. Sitten kun omistaja menee itkemään asiasta niin todennäköisesti saa vastauksen että laivan henkilökunta on vastuussa siitä että lasti on sidottu kiinni. Noh, vauriot varmaan saa korjattua jonkun piikkiin, mutta siinä vaiheessa saattaa vituttaa.(olen kerran päässyt todistamaan tuollaista henkilökunnan toimesta tehtyä pyörän kiinnitystä tuttujen ajopeleille, se oli tosin asiallisesti tehty eikä pyörät kärsineet vaurioita, paikkana oli Ruotsin ja Saksan väliä kulkenut lautta)

Lisäksi olen aikoinaan pari kertaa ollut autolautalla sekä Suomi-Ruotsi että Ruotsi-Tanska välillä sellaisissa myräköissä että aivan varmasti autokannella ilman hihnoja olleet mopot olisivat lennelleet pitkin rekkojen kylkiä.Toisella kerralla vielä yritimme nukkua asuntoautossa (autokannella siis matkan aikana, hyi hyi)matkan ajan, mutta kun tuntui että auto meinaa kaatua niin poistuimme takaisin yläkansille. Tämä siis Ruotsi-Tanska väli, joskus kasarilla joten en muista reittiä, oli kuitenkin reilu parin-kolmen tunnin matka.

Siksi ainakin allekirjoittanut on ihan suosiolla pitänyt Gliden mukana kahta kevyttä kuormahihnaa, vaihde päälle ja hihnat rungosta/kaatumaraudasta laivan kanteen kiinni. Eikä mene kuin viisi minuuttia tuossa operaatiossa, ei mulla sinne laivan baariin niin kiire oo,ehtii siellä istumaan muutenkin ihan kyllästymiseen asti.


Omia pyöriä ajan, en kuskaa autolla. Heh heh...No,kuten Hemuli totesi niin joskus on vaan pakko ottaa mopo kyytiin, itellä ne on tainnu olla kalustovaurioita, en oo talvisin joutunu kuskailemaan mihinkään(mulla mitää näyttelytason pyöriä oo...Eiku ohan yks, mutta ei oo ite rakennettu niin emmä sitä kehtaa viedä...). Kalustona ollu joko lainassa ollut paku tai sitten peräkärry. Aikoinaan isällä oli pyörän kuskauksiin aivan saatanallisen hyvin soveltuva paku(tosin silloin ei mulla vielä ollut pyöriä..), jostain kasarilta ollut Peugeot J9. etuvetoinen pitkä ja korkea paku jossa tavaratilan lattia oli ihan helkkarin matalalla ja takana isot pari ovet. Ja tilaa han vitusti,olis melkein voinu rakentaa nostopöydän ja työkaluhyllyt joka seinälle tavaratilaan. Harmi vaan että tuotos oli ranskalainen, lisäksi nuo laitteet on jo varmaan aikaa sitten paalattu. Mutta enpä ole sen jälkeen nähnyt yhtäkään vakiopakua joka olisi ollut yhtä ideaali mopojen kuskaukseen.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Rautahauli

Peräkärry jossa motonetin pyöräteline. Liinoilla vaan pyörä kärryyn kiinni. Ramppina omavalmiste; 3kpl kakkosnelosia pultattu rinnakkain lattarautoihin päistä ja keskeltä, yläpäähän pultattu 4mm:n levystä rampin levyinen levy joka on keskeltä mutkalla. Toivottavasti en tarvi enää ikuna. :D
FXEF-81

Tuusulan T-Bone

Chopperimiehillä on tämmönen:



Toi vehe ei mahtunu Hiaseen... ;D
Long John Stroker

Jack

OT, ja modet voi poistaa jos on sopimatonta.

Mulla olis kuljetusvehje myynnissä. Tosin ei käy choppermiehille...(kts. myydään palsta)
Flatheads!!!

Hemuli

Jack, mä oon nähny ku sun "kuljetusvehkeen" kyytiin on laitettu pyörä. Siinä tarvittiin Roclan haarukkatrukki ja FIN-lava.  ;D ;D ;D

No joo, parempi sekin kun toi mun edesmennyt volkkari...

Tuossa mainittiin lastausrampit - jonkun verran on tyrkyllä sellaista keskeltä taittuvaa halpismallia jossa on aavistuksenomainen kaarre mikä helpottaa matalan pyörän lastausta. Mutta onko missään näkyny sellaista ramppia jossa se kaarre olisi vähän isompi kun meinaa noi jäykät vehkeet raapia aina mahastaan kiinni?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Onks pakko olla Rocla, eiks BT kelpaa...No niin, asiaan...Kertaalleen tuli tota pyöränkuljetuskärryä funtsittua(juovuksissa, tottakai), lähinnä siks että mietin minkälainen helvetti tulis olemaan ton Gliden kuskaaminen tien päältä. Päädyin mietiskelyissäni sellaseen yhdistelmään että olis kippaava kärry, matalalla lattialla(tai tietty mieluusti matalalattiainen vani) tai sitten sellanen siirtolavatyyppinen jossa sais koko huussin maahan pois kärryn rungon päältä. Etufillarille olis se itestään lukittuva"pyöräteline", kuka sitä nyt valmistikaan, tiedätte se mihin voi vaan tönästä etufillarin ja se lukittuu automaattisesti ja pyörä jää pystyyn. Sitten rungon alle minilift tai vast jolla saadaan fillari pysymään varmasti pystyssä. Sitten ei  muuta kun hihnat vaikka rungosta lattian kiinnityslenkkeihin. Riittävän korkea kuomu niin pyörä säästyy talvella suolakylvyiltä jne.

Mietin vielä että tostahan vois tehdä vaikka irrotettavan systeemin,mittojen mukaan tehdyn kehikon omaan peräkärryyn jolloin ei haittaisi kärryn normikäyttöä.

Haittapuolenahan tuossa olisi se että mukaan saisi vain yhden fillarin (ellei helvetin leveä kärry,tai kapeat fillarit)ja kärryllä tarvis olla riittävästi pituutta jos meinaa kopterin saada kyytiin.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

jesse

econoline vani irroitettavalla väliseinän keskiosalla
mutta tällä hetkellä "lepäilee" ja odottelee että saisi huomiota ja pientä fiksausta

pikku peräkärrykin on mutta kovin pitkiä mopoja siihen ei mahdu...

pihassa kaikkien muiden keskeneräisten projektien välissä odottelee jarrullinen yksiakselinen solifer asuntovaunun alusta... purin viimekeväänä kosteusvaurio korin siitä pois... on kuitenkin edelleen rekisterissä ja vakuutuskin on vaikkakin katsastamaton
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Make

Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

....sekä useiden kymppitonnien arvoinen n.5 cm pidennys lavaan jotta suomistoliitossa kapine saatiin leimattua pakettiautoksi ja vältyttiin henkilöauton veroilta....
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.