Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Painosorvaus... ???

Aloittaja Mr.Horsepower, 31 maaliskuu 11, 20:20:44

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

26 kierettähän saahaan vaikka jalalle...

Kaks askel/ servo mootoria noiten käsvipujen tilalle ja yks pc... + esim mach3 niin ei noi nousut ei oo vaikeita... Tai aijaa vaikka muotoja...

Tarvii tosin tajuusmuutajan ja pulssi anturin... tietämyskonelle... ett se osoo laskee yks pulssi ykskieros ;)

Helppoa ?
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Natking

Herra siunaa tota ajatuksen juoksua. Varmaan kannatas savolaisen supersankarin kattella, ja koittaa sisaistaa noita Hessun mainitsemia juttuja sita sorvia ostellessa, eika suunnitella ihan noin suuria.
Long story short, kuten amerikan mies sanoo, ostaa sopevan sorvin (mikali siita jotain ymmartaa) niin ei tarttee ostella erikseen muutaman tonnin lisavarusteita.  ::)
Just trying to be different (like everyone else)

Mr.Horsepower

Jep... Mutt eipä tuo oo ajatus leikki kielettyä... Jos ei kukaa leikkis millä mulla kun omilla kikkeleillä... Eipä oois hienoja Mootori pyöriä keksityy esim mieijän mielen harmiks... Sorveista puhmattakaa... ;)

Niiih.... Imekööt vaikka keilapallon sieraimeensa... Suatana....

Smokie

Mä en oikein tiedä mitään, siksi mun onkin niin mahtava väitellä kun voin luottaa kokemattomuuden suomaan itsevarmuuteen. Hevos miehelle tervyysiä notta osta saman näköinen härveli mitä mulla, tuolla on tehty muutama kampiakselikin, tupakkaa siinä kyllä kuluu saatanasti mutta saa tehtyä kumminkin. Valovirtavehkeistä en tiedä, mutta tuo hökötin jaksaa niukin naukin kuljettaa 53 millistä poran terää, 76 milliselle jo pitää tehdä vähän reikää etukäteen. Kerran myös porasin 3 millin tankoon 40mm (vai oliko se nyt 50mm) pitkän 1,5mm reiän, sekin onnistui. Muutenhan toi eriskummallisuus on mukavaa mutta noi alle millin terät tuppaa menemään hukkaan ja yli 50mm terät on jo vähän raskaita, vittu mä jaksa.

Motomatti

Painosorvailin kiinalaisella pienoissorvilla 1,25 mm rostelipeltiä. Tein laakereille suojia.
Eka kerta eläissä. Sivusta olen kyllä katsellut.

Yllättävän helposti syntyi muotoa öljyn ja tylpän metallitangon avulla. Laitoin tangon kiinni sorvin terän tilalle ja aloin painelemaan peltiä alumiinisen vasteen päälle. Painoin aihiota pyörivän kärjen ja alumiinilapun avulla vasten vastinta. Peltilappu siis pyöri pelkän kitkan voimalla.

Laakerisuojilla halkaisija n. 65 mm. Reikä tasan 20 mm.

Mr.Horsepower

pitäkö tuo mallinne olla metallinen että siinä on tarpeeksi kitkaa... nimitäin kokeilin huviskeen etuvalon tekemistä koivu mallinnella niin en ainakaan itse saanut tarpeeksi kitkaa aikaan että oisi pysynyt tuo... pelti pyörinnässä.... vaan tuppas aina lopettaa pyörimisen... :(

Motomatti

Pelkällä kitkalla koska aihion halkaisija oli vain n. 70 mm ja sisähalkaisija n. 60 mm. Vastakappale, jonka alla levyn pala oli vastetta vasten, oli siis luokkaa 55 mm eli pinta-ala/voiman siirtyminen vastineesta tapahtui suhteellisen suurella halkaisijalla.

Tuommoiseen, arvatenkin valmiina munanpuolikkaan muotoiseen, kappaleeseen joutunee joko hitsaamaan keskelle ulokkeen josta voima siirtyy itse levyyn tai tehdä reikä joka keskittää kappaleen ja viereen toinen jonka kautta kulkee pyörittävä voima.

Mulla noin pienessä urakassa oli vastimena alumiinista haluttuun muotoon sorvattu palikka. Madollisimman lyhyt tietysti että ei irtoa leuoista. Jos on pitempi vastin niin kannattanee hankkia kierretankoa ja vetää sillä sorvin karan läpi palikka kiinni leukoihin. Ja samalla työstettävä osa.

Uskoisin että ruuvit pitää puupalikassa riittävästi kunnes olet saanut niiden ympäristön alkavaan muotoon. Sitten laitat keskiökärjen painamaan kuppimaiseksi sorvatulla vastineella jo muodoltaan valmiilta alueelta. Suosittelen rullapaininta niin kitka ei tule kovin suureksi ja kappale pyörii pienemmällä voimalla.

Mulla seuraava rupeama olisi tehdä ajovalon kehys rosterista. Se vaatii hieman miettimistä. Teenkö sen alkaen suorasta levystä vai teräsnauhasta joka on jo hitsattu päikseen kehäksi.
Ilmeisesti vastin pitänee olla purettava koska kehykseen tulee taivutukset sisäänpäin molempiin reunoihin.

Tuli vielä mieleen että saahan se "umpipäisenkin" raamin irti sorvausvastineesta kun sen katkaisee. Tietää vain hitsausta jälkeenpäin.

Mr.Horsepower

Itsehän mitetin että jos tekisin ajovalon kehysken Prässillä.
sorvaisin vasteet ja pelti väliin ja puristus ja valmis aihio.
sitten sorviin kiiloitus ja leikkaus siiten olisi valmista...

pitäänee tehä puu malliin siiten reikä ja laittaa kiere tangosta siihen pätkä johonka hitsaa tuon peltilevyn kiinni ja eikun pyörimään :D