Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pinnavanteesta tubeless kotikonstein

Aloittaja Hemuli, 26 tammikuu 09, 15:57:32

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Joku vuosi sitten päätin joutessani kokeilla vanteen tiivistämistä mamman sporttiin tulevaan 18x3,5 pinnakehään.

Duunin kemikaalipomo suositteli käyttämään Sikaflex-227 koriliimaa/tiivistysainetta. Kama olikin erittäin käyttäjäystävällistä ja levittyi helposti - lisäksi yksi purkki riitti juuri sopivasti yhteen vanteeseen. Nykyään tuota samaa tatinaa ei enää ainakaan meiltä saa mutta Sika-221 ajaa saman asian ja on vielä halvempaakin.

Ohessa muutama kuva sinänsä hyvin yksinkertaisesta ja siististä operaatiosta - itse tein sen olohuoneessani 8) .

Tarvittavat välineet: Laite jossa pystyy pyörittämään vannetta - itse käytin rihtauspukkia mutta voihan tämän tehdä vaikka pyörässä kiinni - ja lisäksi vanteen muotoon leikattu lasta ja tiivistysaine.



Itse työ on helppoa, levitä tiivistysaine kittipistoolilla hyvin puhdistettuun vanteen kehän upotukseen ja aseta lasta sopivassa kulmassa kiinni vanteeseen - pyöritä vannetta hissuksiin samalla massan määrää tarkkaillen. Lisää niihin kohtiin missä näkyy vajaata.



Lopputulos on siistin näköinen - varsinkin sitten kun ulkoreunoilla olevat roiskeet rapsutellaan pois. Käyttämäni koriliima on niin tuhtia tavaraa että se ei edes valunut kuivuessaan alaspäin.



Ensimmäisissä versioissa asensin mutterilla kiristettävän tubeless-venttiilin vasta massauksen jälkeen mutta kokemus on osoittanut että se kannattaa kiinnittää vanteeseen jo etukäteen ja sitten vaan puhdistaa venttiilin pää massasta sen kuivuttua.

Vuosien varrella kun on tullut useampikin vanne tiivistettyä niin samalla saa tehtyä karkean tasapainotuksen vanteeseen - jos vanne pyrkii aina pysähtymään samaan kohtaan niin sitten ei muuta kuin kaavitaan siltä suunnalta massakerrosta ohuemmaksi ja lisätään toiselle puolelle vannetta. Tämä on toiminut niin loistavasti että ei ole juurikaan ollut tarvetta lisäpainoille.

Tämä tiivistysmenetelmä on osoittautunut erittäin luotettavaksi, tuo kuvissa esiintyvä vanne on pyörinyt nyt käytössä kaksi kesää eikä siihen ole sinä aikana tarvinnut lisätä kertaakaan ilmaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

vanhoja juttuja lueskelin...
jäin vaan miettimään että kuinka hyvin tuo mömmö irtoaa sitten myöhemmin?
toinen mitä mietin että jos/kun tulee tarvetta pinnoja kiristellä
tarttuuko tuo kovaa nippojen päihin ja pitääkö vielä nippojen pyörittelyn jälkeen...
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

No molemmista on kokemusta - kerran jouduin yhtä vannetta rihtaamaan hiukan sivuun sen jälkeen kun olin sen tiivistänyt, tuollainen liimamassa lähtee puukolla vuolemalla pois. Vartin homma.

Sitten kerran oli vastaava keissi jossa vannetta piti saada pari milliä sivuun navasta, silloin otin riskin ja tein sen ottamatta rengasta pois päältä. Hyvin on pitänyt senkin jälkeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

ok hyvä tietää:)
taidanpa sitten kokeilla samaa ;D
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Jake

Ajattelin nyt tän homman tehdä, kun tuli uudet kummit.

Kuinka tarkkaan poistit ruosteen sisäkehältä? 97 etuvanne ainakin on kohtuullisen ruskea.. 

Onko mömmön suhteen tullut päivityksiä?

jyrggä

Teräsharjalaikalla ruosteet pois nii hyvin ku saat. Polymeeri-massa tuntuu toimivan myös hyvin tuon sian ohella..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Jake

Sillai mä aattelin, että helpolla irtoava möhnä pois, pesu liuottimella ja sika(tms.) tukkii huokoset.

Olis tossa kyllä puhalluskaappikin..

Hemuli

Ihan sama kuin jos maalaisit vanteet - mitä puhtaammaksi ne saat sitä parempi tartunta. Just ostin taas yhden purkin Sika 221:stä, tänään ois tarkoitus laapia se vanteelle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake


Hemuli

Muistaakseni Motorcyclestorehousen katalogista. Kikkahan on siinä että venttiilin pitää olla 8 mm rungolla - suurin osa autoventtiileistä on isompia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jake

Jeh. Huomasin. Tosin kevariin joskus tuli kairattua isompi reikä vanteeseen, mutta ehkä jätän tällä kertaa tekemättä.

Hemuli

Kyllä mäkin yhteen pulveroitavaan vanteeseen tein isomman reiän kun löysin duunista hienoja raskaan kaluston messinkiventtiileitä. Mutta noi MCS:n venttiilit on ollu ihan hyviä, ostin niitä aikoinaan pussillisen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

wide

tämä sikamassa toimii hienosti.piti pulveroida niin rapsuttelin vulkanoinnit pois,puhallus kevyesti kun ei toi china kromi kovassa tunnu olevan,(maalasinkin polyuretaanimaalilla).maalisudista leikkasin harjasta lyhyemmäksi ja 1.päivänä täppäsin vaan pinnojen kolot ja seuraavana n.1mm kerroksen ja seuraavana toisen jne.oisko joku 5 mm satsi ja hienosti on ilmat pysynnyt

Hemuli

Aika hifistelyä - mä oon aina vetäny koko tuubin kerralla siihen vanteen keskiuraan paksuna kerroksena. Annan kuivua vuorokauden ja väännän kumin päälle. Vielä ei oo epäonnistunu - tuossa alkuperäisen esimerkin vanteessa on ilmat pysyneet hyvin nyt kuutisen vuotta. Tai no, kerran ne karkas kun vaihdoin renkaan ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Roadrunner

Norrtäljessä -07 sisärengas räjähti sunnuntaipäivän helteessä itsekseen. Pikainen korjaus Twin clubin tallilla silloisen työnantajani pakkausteipillä. Muutama kierros pinnojen kohdalle ja vähän ylikin ja ei muuta kuin rengas paikalle ilman sisärengasta. Pari kiloa ilmaa ja hyvin piti.