Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Imuvuoto?

Aloittaja Sammy, 20 maaliskuu 11, 20:26:57

« edellinen - seuraava »

ma^ko

180°F = 82°C ja eipä HooRee ole öljyjäähy, vaan kyllä ne aika nopeasti lämpiää yli sen käden lämmön kuitenkin ja jos kone hehkuu kekäleenä ni ei se öljy ainakaan viilene.

Vaikkakin mäntäkalke on erittäinkin todennäköinen ko kalkkeen syy, kokeilisin kuitenkin öljynvaihtoa toiseen, vaikka Kiiski mokomaa vääränä näkemyksenä selkeästi pitääkin. Mäntäkalkettakin kun saattaa ehjä öljykalvo sylinterissä vaimentaa, liuru ei oikeen kalvoa pidä, mäntäkalkkeessa kun kalkattajat on kuitenkin helmat, yläpää kun on männänrikuloilla keskitettynä ja öljyrenkaan alapuolella olis suotavaa olla öljykalvoakin, HooReenkin koneessa. Joka tapauksessa ehjä öljykalvo pitää kalkatustuhot pienempina.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

En mä sitä sano etteikö siellä vois olla väärät öljytkin, mutta jos jonkun merkkifirman 20-50w öljyt niin vika on jossain muualla kuin öljyissä. Jos noilla nesteillä haluu kikkailla niin X1-R (vai mikä se oli) vois olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu, ite pari purkkia käyttänyt ja olen ollut huomaavani jonkinlaista parannusta väsyneessä vanhassa moottorissa. Mitään todistettavaa tietoa mulla ei siitä ole silkkaa mutua.

72shovel

öljyinä mulla oli aiemmin belray 20w50 ja kalkattaa, vaihdoin motor factory sae 50 öljyt, kalkattaa, tästä motor factoryn tavarasta en tiedä muuta kun että oli halpaa ja ainoana saatavissa sinä päivänä kun öljyjä vaihdoin, muuta suoraa 50 ei auki olevista kaupoista löytynyt.

linkki nyt koneessa olevaan öljyyn: http://www.retrocycle.com/CustomChromeSku/500370/Motor_Factory_Motorcycle_Oil.html

kaverilla olis tuossa sopivasti nyt pennzoilin sae 50 öljyä, pitäskö kokeilla?

ma^ko

Jollei öljylaadun vaihto tuonut mainittavaa/havaittavaa muutosta kalkatukseen, niin tuskin hyötyä vaihdosta. Jos vielä kuitankin haluaa kokeilla lievenisikö kalkatus öljyillä, niin joku sae60(=15W-60/20W-60 tms) kuumaviskositeetin öljy tai tai kalvoa vahvistava lisäaine öljyyn.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

72shovel

Mikä noista x1-r tuotteista on nimenomaan se oikea ja saako motonetistä vastaavaa?

Kiiski

Metallinhoitoaine X1-R on se mitä mä olen joskus käyttänyt. Enkä tiedä saako motonetistä,luulis.

72shovel

kävin äsken tutkiskelemassa josko ääni kuuluisi keinuvivuista, noh, tönäriputket auki ja nostaja alhaalla keinuvipuakselin suuntaisesti tönäreitä liikuttelin vuoron perään yläpäästä, kaikissa oli klappia.

otin keinuvipuakselit pois ja tutkin lampulla josko jotain jousiprikkatyyppistä näkyisi, mutta ei siellä missään mitään ylimääräistä näkynyt, ainoastaan keinuvipu sekä spaceri ei mitään ylimääräistä. liikuttelin vielä rukarilla enskan puolelta spaceria pois linjastaan eikä valon tielle mitään viritystä onneksi sattunut.

tein pikaisen shimmauksen kevyesti kaikkiin patenttityylillä, eli akselin paksuun päähän shimmit ja akselit takaisin, välystä varmasti oli vielä kaikissa en niin tiukaksi laittanut, mutta todella pieni tuntuma vain. koeajoa ja sama kalkatus siellä taas oli, keinuvivut siis eivät ole ilmeisesti tähän syyllisiä. lähempi tarkastelu kannet pöydällä pitää vielä suorittaa, mutta kolina ei muuttunut miksikään.

72shovel

Otin äsken pitkän ajolenkin jälkeen tulpat pois ja pyöritin konetta enskan pyöristä käsin. joka kerta seka etu että takapytyn ohittaessa tdc.n kolahtaa. etupytyssä kovemmin kuin takapytyssä mutta molemmissa kuitenkin. otin vuoronperään pytyt lähelle tdc.tä ja käänsin yli ja sitten myös pyöritin väärinpäin takaisin tuon kohdan ohi. eli veivasin edestakas ja sain sen kilinän paikallistettua aina yläkuolokohdassa oleva pytty kilkattaa. mitä kovemmalla voimalla pyörähtää tdc.n ohi sitä voimakkaampi on kolaus tulpanreiästä kuunneltuna

jyrggä

Männäntapissa väljää?
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

72shovel

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 11 heinäkuu 12, 02:32:36
Männäntapissa väljää?

tuota epäilen myös. onko männäntappi kullan värinen? öljyt vaihtaessa näyttää lievästi kuin olis jotain sävyä joukossa niinku efektimaalissa

Hemuli

Männäntappi on kyllä ihan terästä mutta veivin yläpäässä oleva laakeri sitten kellertävämpää materiaalia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Aika epäortodoksisia testaus tapoja vallalla tässä säikeessä, ei ihan heti olis ittelle tullu mieleen nykiä keinujen akseleita irti kasassa olevasta koneesta, hyvä jos onnistu. Täytyy olla todella väljät niiden veivien yläpäät jos pitää ääntä käsin pyöritellessä, melkein mieluummin veikkaisin keskitappia äänen lähteeksi vaikka sekin kuulostaa kyllä erittäin epätodennäköiseltä äänenlähteeltä. Mun valistunut arvaus on että männät on leiponut huolella kiinni ja ovat pari ylikokoa liian väljät tällä hetkellä. Meinaan jos se vesikastelu hiljensi sen äänen niin ainoa mihin se tehoaa on männän ja sylinterin välinen välys.
Jotenkin musta tuntuu että tässä kohtaa toi tutkiminen käy jo työstä ja helpompi olis laittaa lenkit heilumaan ja ihan oikeesti kattoo mikä mättää.
Testaa nyt vielä ottaako siihen fleikkiin magneetti.

72shovel

tänään otin hydraulit veke, siftonin kovat nostajat tilalle (mallia hydrauliyksikön tilalle pudotettavat säädöillä ja kiinteät tönärit) säädöt kohdilleen nokan loivimmassa kohtaa per nostaja, tulille laakista ja ongelma oli tiessään. ajoin pari tuntia eikä kilkattanut. venttiilikoneisto piti snadia ääntä, vaimeaa tikitystä mutta alkuperäinen hermoja raastava rallatus oli tipotiessään.

kysymys säädöistä: olen lukenut kahta eri versiota miten nuo tulisi säätää kylmässä (yön yli seisseessä) koneessa. säädin itse siten, että loivimmassa kohtaa per tönäri en saanut pyöritettyä öljyisillä sormilla, mutta ohuet asentajan hanskat kädessä pyöri helposti kun sai pitoa. vähän laahaten.

kun nyt lämpölaajeneminen tapahtuu niin tuleeko näihin enemmän välystä (eritoten pakotönärit) vai toisinpäin. jotkut säätää siten että pyörii helposti kylmänä kahdella öljysellä sormella. lähinnä ettei vaan jää venttiili tippaakaan kantamaan tällä mun ratkaisulla. huomasin ajossa sen, että jouduin tiputtaa vähän tyhjäkäyntiä oli korkeammalla enkä tiedä miksi, toisekseen ei palautunut niin nopeasti tyhjäkäynnille liikennevaloissa yms. kuin eilen vaan monen sekan viiveellä. moottorijarrutuksessa ei enää paukkunut vaan oli pehmeää matalaa "suhinaa ja pörinää" vähän niinku jollain putkiviritteisellä katupyörällä olis ollu liikkeellä :D
muuten kävi tosi hyvin, ja tuntu olevan menoa ja vauhtia ihan eritavalla

72shovel

testasin tänään parin tunnin lenkin päätteeksi tönärien säädöt kuumana heti ajon jälkeen. kaikki pyörivät todella helposti nokan loivimmassa kohtaa eli ei huolta että olis liian tiukat lämpimänä. mutta kummallista kyllä niin takapytyn pakotönärissä oli pystysuuntaista klappia vaikka senkin säädin muiden tavoin tosi nihkeäks kylmänä... kiristysmutteri on kaikissa takuuvarmasti tiukalla

Rautahauli

Hydraulivikaa minunkin pyörässä ensin epäiltiin, kovia konversioita asentaessa tsekattiin (tai myönnetään että olin itse vieressä Joo-miehenä  ;) ) nostajien kunto ja kalkatuksen syy löytyikin sieltä; kaikki 4 rullaa väljiä. Konversiot jäi hyllyyn vastaisen varalle.

Tässäkin tapauksessa venakoneisto naksahteli kun konetta pyöritteli, muistaakseni aina kun etupako alkoi sulkeutua...

Eli tsekkaa nostajat.

FXEF-81