Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Imuvuoto?

Aloittaja Sammy, 20 maaliskuu 11, 20:26:57

« edellinen - seuraava »

72shovel

avasin käydessä etupytyn pakorokkerin tulpan ja öljyä tuli iloisesti. taitaapi vika nyt kohdistua nostajiin sit vaan.

72shovel

Uusiks meni kaikki nostajat hiluineen, sekä öljypumppu joka tähän skenaarioon oli syypää. onneksi mitään isompaa ei kerinnyt sattumaan

Jarde1

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 maaliskuu 11, 21:54:42
Kohdistitko imusarjan kansiin ennen niiden kiristämistä? Shovelissa pitäisi katsoa että imusarja on mahdollisimman kohtisuorassa imukanaviin nähden ennen kansien kirimistä, muuten on suuri imuvuotojen riski.
Omassa Shovelissa oli jonkun verran imuvuotoa etupytyn puolella, joten imusarja pois ja vanhat kumipannat olivatkin aivan pehmoiset ja löytyi sieltä myös murtumaa. Ennenkuin laitoin uudet pannat, mittailin imusarjaa kohdalleen ja huomasin sen, että kun kaasarin puolelta edestä imusarja ottaa kiinni, niin takaa sinne jää ainakin parin millin rako. Laitoin kuitenkin uudet pannat kiinni ja koneen käyntiin, mutta nyt ei ole enään kunnon tyhjäkäyntiä. Kiristin aluksi vain vähän kun siitä ylikiristämisestä jossain varoiteltiin, joten kiristin taas lisää mutta siitä ei ollut apua. Kone ei käy muuten kuin ryypyllä.
Mitä tuon kanssa oikein voi tehdä? Joutuuko tuossa avaamaan kansia ja kohdistamaan imusarjaa? Ja jos sen tekee niin eikö tiivisteet ota itseensä? Kuitenki ne on ollut jo vuosia kiinni.
Kävi jo mielessä että laitan jotain moottorisilikonia imusarjan ja imukanavan väliin, mutta se ei taida olla oikea ratkaisu.
Shovelhead FLH80 -80

Jack

koita keskittää se kaasari niin, että kummallakin puolella on yhtä vähän/paljon rakoa ja kiinni. Sitten kaasarin tuki, ja katso, ettei se väännä kaasaria mihinkään.

Joskus noita joutuu vähän jumppaamaan.

Ja joo, et voi löysätä kansia ja kiriä uudelleen.

Flatheads!!!

Jarde1

Muutaman kerran jo koitin keskittää imusarjaa, mutta vielä ei imuvuodosta päässy eroon. Eilen meni sitten selkä, joten nyt ei pysty istumaan, makaamaan eikä seisomaan muutamaa minuuttia kauempaa. Joutuu pitämään pienen tauon korjauksista.
Shovelhead FLH80 -80

Jarde1

#65
Selkä toimii taas, joten nyt on taas saanut tuota imusarjaa kohdistella.
Imuvuotoa siellä ei enää ole, mutta siitä huolimatta käynti oli vielä huonompaa kuin ennen remonttia. En itse tullut edes ajatelleeksi, mutta onneksi viisaammat neuvoivat, että kannattaa säätää uudestaan kaasarin seosta. Siitähän tuo lopullinen häiriö oli kiinni.
Alunperin tuota imuvuotoa on varmaan korjattu kaasaria säätämällä ja nyt kun imuvuotoa ei enään ollut, säädöt oli ihan pielessä.
Joten nyt pyörä toimii taas ja elämä hymyilee.  :)

Pientä muokkausta vielä, mitkähän suuttimet pitäis olla vakio shovelissa? Tuolla oli välialueen suuttimena 72 ja pääsuuttimena 175, kävi vain mielessä onkohan välialueen suutinta myös suurennettu. Ja kyseessä siis läppä keihin.
Shovelhead FLH80 -80

72shovel

sain pyörän huollosta, siellä tosiaan vaihdettiin öljypumppu, nostajat hilppeineen sekä pesät. olen tässä päästellyt menemään ja aina lämmetessä alkaa kuulua ääni, joka voisi mielestäni olla tuota detonointia, eli ei ainakaan enää samanlainen kun ennen hydraulien vaihtoa, helistää kun nostaa kierroksia, ja isommasta vauhdista moottorijarrutus (100kmh -->60kmh) niin siinä 80kmh kohdalla sama ääni alkaa taas, tätä ei esiinny kylmällä koneella millään nopeudella, vasta noin puolentunnin ajon jälkeen.

äsken silmäilin sytkää, sytkälevy samassa merkissä kuin ennemmin, ja kaikki kunnossa. otin tulpan pois ja katsoin mäntiä lampun avulla tulpanreiästä, niiden päällä oli perhanasti niinkuin kiinni palanutta tuhkaa, tulpassakin vähän kauttaaltaan ja ja sivuelektrodissa sitten mustaa karstaa/röpelöä.

viimeksi kun kurkkasin niin männät olivat kauttaaltaan nokiset päältä, samoin tulpat. olen nyt aivan pihalla joten kai tämä huoltoralli saa jatkua  ;D




72shovel

säätelin sytkän uusiks, samaan kohtaan meni kuin olikin, säädin myöhäsemmälle, ei toiminut koko pyörä oikein mitenkään senjälkeen vaikka säädin kaasarin. ei vastannut kaasuun eikä pysynyt tyhjäkäynnillä vaikkakin oli korkealla. säädin takaisin ja huomautuksena vielä että tämä kilkatus kuuluu siis tyhjäkäynnilläkin, tosin hitaammin tietty mutta selkeesti kuulee metrienkin päähän... sitten kun antaa jäähtyä ja aamulla uusiksi, niin toimii kun unelma siihen asti kun öljyt on 100(f) ja sama konsertti alkaa.

voisiko yksi tai useampi uusista hydrauleista ollut ja antautunut samantien? koitin teräspuikko korvassa paikallistaa alkuperää, kuuluu pesissä sekä rockereissa mutta kaikesta koviten kannessa imu ja pakoaukkojen vieressä mikä alkoi huolestuttaa.

72shovel

Hydraulit tarkistettiin ja kaikki toimii kuten pitääkin. tönärit oli oikein säädetty ja se puoli kunnossa.  sitten annettiin käydä tyhjää ja öljyt säiliössä mittarin mukaan 180f kun kalke kovimmillaan. alkoi suihkia vähän öljyä kampikammion huohotusletkusta ja pakokaasu valkoista. sit tehtiin testi ja vesiletkusta vettä pytyille. ääni kaikkosi samantien hetkeksi kunnes taas lämpeni. myös tyhjäkäynti laski suht normaaöiksi suihkun aikana. asentaja sanoi että mäntä männänrengas tai sylinterivaurio. mutta niin vaan sanoi että aja jos ääni ei muutu pahemmaksi ja syksyllä kone auki sit

Hemuli

Vaikee tietty sanoo kun ei ole savua nähnyt tai kalkatusta kuullut mutta jos metelin yhteydessä tulee savua niin luulis ettei se ajamalla ainakaan paremmaksi muutu. Pienestä harmista voi tulla vielä iso ja kallis paukku.

Toisaalta, mikä mä oon tässä sanomaan mitään kun oon levitelly rautapään pakoputkien kautta varmaan toistakymmentä litraa öljyä eteläsuomen ilmakehään ja aion jatkaa valitsemallani tiellä ainakin syksyyn asti ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 05 heinäkuu 12, 15:55:32
Hydraulit tarkistettiin ja kaikki toimii kuten pitääkin. tönärit oli oikein säädetty ja se puoli kunnossa.  sitten annettiin käydä tyhjää ja öljyt säiliössä mittarin mukaan 180f kun kalke kovimmillaan. alkoi suihkia vähän öljyä kampikammion huohotusletkusta ja pakokaasu valkoista. sit tehtiin testi ja vesiletkusta vettä pytyille. ääni kaikkosi samantien hetkeksi kunnes taas lämpeni. myös tyhjäkäynti laski suht normaaöiksi suihkun aikana. asentaja sanoi että mäntä männänrengas tai sylinterivaurio. mutta niin vaan sanoi että aja jos ääni ei muutu pahemmaksi ja syksyllä kone auki sit
Mikä tän testin tarkotus oli? Kauanko jauhatitte tyhjää paikallaan? Mikä idea sitä konetta oli kastella kun se oli tulikuuma? Oliko kyseessä valtuutettu V-rod huolto.
Kaikki noi savutus ja huohotus oireet tässä tapauksessa ja testissä johtu mun mielestä siitä että pata aivan tulikuuma ja viittä vaille valmis testin takia.  Shovel on ilmajäähdytetty kone ja niinku kaikissa koneissa jäähdytyksestä tulee huolehtia.

72shovel

testasi tuolla kastelulla että ääni kaikkoaa kun pyttyjä viilentää ja näin myös tapahtui, sit höpisi mäntä/rengas/sylinterivauriosta että oireet jne jne. ite kattelin vierestä ja polttelin tupakkia kun en enää tajunnut mitä tapahtuu. kyseessä valtuutettu HD huolto.

saanko rockerboxit irti helpommin konetta irrottamalla rungosta ja kääntämällä ulospäin ja rockerit pois, vai kannet irti? kummin päin ootte tehny?

Hemuli

Rockereita ei saa pois kone rungossa. Mutta sähän joudut joka tapauksessa ottamaan kannet pois joten siinä ne tulee samalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Konsertti alkaa kun öljyt on 100°F?

Sata fahrenhaittia on 37° tutummalla Celsius asteikolla joten eihän ne öljyt ole kuin kädenlämpöiset silloin.

Toi ilmajäähykoneen ulkoinen vesijäähdytys kuulostaa hieman brutaalilta toiminnalta.

Mitkä öljyt koneessa on? Koska jos alkaa älämölö jo kädenlämpöisillä öljyillä ja sitä ei kylmemmillä ole, on öljyn lämpötoimivuus mun mielest vähintäinkin kysymysmerkin arvoinen juttu.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kiiski

Tiedä siitä kolinasta mitään kun en ole kuullut, mutta takomäntä pitää melkosta lotkotusta jos vähän väljä ja jos hiljeni sillä vesikastelulla niin mäntävälyshän siellä pieneni eikä mikään muu. Todennäkösesti ihan ajettavassa kunnossa ellei toi testisessio muuttanut tilannetta. Muutenhan pata on ihan timantti kun hydraulit ei polvistunut, merkki siitä että öljypumppu pelaa hyvin ja välykset on kohillaan. Toi öljynlämpötila ei ole mikään mittari varsinkaan tyhjäkäynnillä paikallaan, H-D ei ole öljyjäähdytetty kone ja kierto aivan olematonta tyhjäkäynnillä. Eli kannet on testissä ollut varmaan kevyesti sen 250°C ja öljy sen 180° F eli (70°C ?). Eli jos venaa sitä että öljyt lämpenis 100-120° mikä on öljylle ihan ok, niin pata on ollut morjens jo pitkään.