Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Imuvuoto?

Aloittaja Sammy, 20 maaliskuu 11, 20:26:57

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Jos se nyt on hyvä, niin ei kai se siitä säätämällä parane. Mutta ns. akateemisen kuriositeetin vuoksi voithan ottaa vaan tulpan ajoitusreiästä pois ja hitaasti pyörittää moottoria ja katsoa tuleeko etupytyn puristustahdilla ensiksi täplä vai viiva. Noissa uudemmissa '81-> muuten sen viivan jälkeen taitaa tulla toisellekin pytylle ajoitusmerkki eli täplä.

72shovel

kyllä mua itseänikin niin paljon tuo kiinnostaa, että käyn tsekkaan, ja ennenkaikkea vertaan sitä siihen piirtämääni viivaan että onko ihan kohdallaan. pitää postailla sitten ratkaisu  :)

jyrggä

Mittaa etupytyn tulpanreiästä kohta 11mm ennen ykk:ta. Niin saat varmistuksen että on oikea kohta varmasti. Niin teinitekki viime talvena, ku magneettoja asettelin, ja ei ollu tietoa mitkä limput siellä vielä sillon pyöri, ja merkitkin oli vähän mitä oli.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

72shovel

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 08 helmikuu 12, 12:43:33
Mittaa etupytyn tulpanreiästä kohta 11mm ennen ykk:ta. Niin saat varmistuksen että on oikea kohta varmasti. Niin teinitekki viime talvena, ku magneettoja asettelin, ja ei ollu tietoa mitkä limput siellä vielä sillon pyöri, ja merkitkin oli vähän mitä oli.

tähän voi varmaan käyttää normaalia kapeaa rullamittaa? Kierteen lopusta mäntään

jyrggä

Esimerkiks noin.. Tai tönärillä. Ite tein sellasen "kiinteen" tikun joka ruuvataan tulpanreikään, ja johon mäntä tökkää kun se saavuttaa maksimiennakkokohdan.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

72shovel

Alkoi pari päivää sitten rallatus kuulua etupytystä, aina kun rallattaa niin naputuksen tuntee etupytyn tönäriputkista koittamalla, sekä "stetoskoopilla" kuuntelin keinuvipuakseleiden kohdalta rockerboxeista, tiheä naputus. tätä ääntä ei esiinny kiihdyttäessä missään nopeudessa eikä kiihdyttäessä tönäriputkesta kiinni pitämällä tunne näpeille naputusta, ainoastaan kun kaasusta laskee irti ja tyhjäkäynnillä.

Nyt sitten tänä aamuna etupytty hiljeni ja takapytty alkoi tekemään samaa, täysin samat oireet.

voiko nuo löysemmät limppujen jouset (vakiot mustat) aiheuttaa tuon että olis jotain detonointijuttua, vai lähdenkö etsimään vikaa tönäreistä/nostajista/keinuvivuista?

tuo ääni ei ole tosiaankaan kova, mutta koska sitä ei aikaisemmin ollut niin onko syytä alkaa purkuhommiin? kokeilla niillä medium jousilla? jotain mutta mitä...

katselin youtubesta videoo missä shoveli käy kovilla nostajilla ja naputus on samankaltainen mutta vaimeampi. mulla hydrauliset itsellä

Kiiski

No detonointia se tuskin on.
Voisko olla että hydrauli polvistuu kun kone tyhjäkäynnillä( heikot öljyn paineet) tai tönäri hiertää suojaputkeen tai keinuvipujen päittäisvälys pitää ääntä. Tietty väljät nostajat pesiinsä nähden on yksi mikä liittyy tohon hydraulin polvistumiseenkin.

72shovel

miten pystyn tarkistamaan öljynpaineen onko riittävä? nuo loput vaihtoehdot saa katsoa huoltoliike ja varasinkin jo ajan maanantaille, antoi samat vaihtoehdot juuri kuin jäsen Kiiski, äsken puhelimessa, kun huoltoliikkeeseen soitin. nyt tuhannen taalan kysymys: ajaisitko tuolla vai kärryllä huoltoon? oon nyt tuota rallatusta kuunnellu n. 300-400 km eikä se siitä ole koventunut.

toinen mikä tuli mieleen, niin kirin ne rokkereiden pultit ja mutterit just viimeviikolla kun olivat löysällä, hylsy vetopuolelle ja kuusioavaimella nokkakopan puolelta rannetiukkuuteen... liekö tällä merkitystä kunhan mietin..

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 22 toukokuu 12, 15:36:23

toinen mikä tuli mieleen, niin kirin ne rokkereiden pultit ja mutterit just viimeviikolla kun olivat löysällä, hylsy vetopuolelle ja kuusioavaimella nokkakopan puolelta rannetiukkuuteen... liekö tällä merkitystä kunhan mietin..

Se kuuluu tehdä niin että ensiovedon puolelta ne mutterit 18 ft lb kiinni ja sen jälkeen ne jakopään puoleiset 12 ft lb kiinni.Momentit heitetty ulkomuistista, voi olla sanomista muistissa.  Shovelin keinuvipujen rakenne on vähän kummallinen ne on kiinni sillä mutterilla pelkästään ja se jakopään puoleinen mutteri on vaan korkki öljytiiveyden takia.

Tohon ajamiseen en ota kantaa, kun en ole kuullut miten se vehe ääntelee.

Spöke

Ettei vaan ois rokkereiden akseleita shimmailtu semmosilla jousiprikkatyyppisillä? Niillä ei tee hevon vittua ja niillä on paha taipumus antautua nopeastikin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

72shovel

Ok. myös yksi mikä tuli mieleen on että vaihdoin juuri öljyt läpi kierrättämällä belray vtwin 20w-50 mineraaleihin. samat oli viimekesänäkin mutta vain säiliön tyhjennyksellä. nyt kauttaaltaan koko järjestelmä läpi. pitäskö koittaa suoralla 50w ennen jos siitä olis hyötyä? ajoin viimekesänä n.7000 ongelmitta.

Kiiski

Mä en vaihtais suoraan 50:seen, noi Belrayt varmaan ihan jees.

72shovel

Vaihdoin nyt kuitenkin kokeilumielessä öljyt SAE 50 mineraaliin, tällä tuo oire parani puolella, naputus ei enää niin vahvaa, mutta silti havaittavissa. ajovauhdissa 4-vaihteella 100-120kmh ei mitään ongelmaa, käy ja kukkuu eikä naputa sormille kun koittaa tönäriputkista.

etupytty ei ole oireillut enää yhtään, naputus rajoittuu suurimmalta osin takapytyn pakotönäriin, ja hivenen imutönäriin. joutuu varmaan avaamaan nostajat ja vaihtohommiin.

Öljyt vaihdoin kierrättämällä ja pumppu imee säiliöstä iloisesti, paluu toimii myös hyvää tahtia joten ei kai pumpussa mitään vikaa ole.

Tsekkaanko yläkerran öljynkierron avaamalla yksitellen ne tulpat rokkereiden päästä koneen käydessä?

Rautahauli

Voidaanko olettaa että jos avaa etummaisen ja sieltä tulee öljyä niin kierto pelaa kansissa.
FXEF-81

jyrggä

Ei nyt jaksa lukea taakse päin, mutta oletettavasti sulla ei oo kansien voitelu tönäreitä pitkin, joten voihan sen kansien öljynkierron tsekata vaikka siitä yhdysputkesta joka menee rokkerista toiseen..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!