Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Imuvuoto?

Aloittaja Sammy, 20 maaliskuu 11, 20:26:57

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 20 tammikuu 12, 08:34:21...pitäiskö laittaa ne hopeiset vanhat uuteen säätimeen, vai nuo mustat löysät...

Onko limpuissa eroja? Kevyemmät limput pärjäis heppoisemmilla jousilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 tammikuu 12, 08:42:11
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 20 tammikuu 12, 08:34:21...pitäiskö laittaa ne hopeiset vanhat uuteen säätimeen, vai nuo mustat löysät...

Onko limpuissa eroja? Kevyemmät limput pärjäis heppoisemmilla jousilla.

uudet limput on isommat mutta painosta en osaa sanoa kun en punninnut. pitäiskö varuilta purkaa ja punnita limput?

Hemuli

Niin tai sitten vaan lyödä nippuun ja kokeilla miten toimii?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

Tää onkin monimutkaisempaa kuin vois kuvitella. Isompi limppu, suurempi kehä = isompi keskipakoisvoima. Jäykkä jousi jakaa myöhemmin täydet ennakot pahimmassa tapauksessa pitää sytytyksen liian kauan myöhäisellä = liikaa lämpöä. Eli jäykät jouset keskipakolimpuissa ei ole ainakaan mikään virityskikka päinvastoin. Kandee varmaan kokeilla miten toimii jos detonoi niin sitten säätää koko pakettia myöhäisemmälle ja sitten vasta alkaa leikkii noilla jousilla.

72shovel

mistä tiedän "detonoiko" se? mistä sen huomaa? jotain hajoaa :) ?

eeko

Siis suomeksi sanottuna nakuttaa,
kyllä sen pyörän päällä pitäisi huomata.
-eeko

seppo

Jos verrata pitäisi johonkin tuota "nakutusta" niin ääni on hyvin lähelle sama kuin joku ottaisi jonkun metalliesineen ja vetelisi sillä pitkin sylinterin jäähdytysripoja.

Kiiski

Tota detonointia on kahta laatua hehkusytytystä mikä johtuu lämmöstä, joku paikka hehkuu tulppa, männässä oleva karsta tai joku muu särmä,kaasari liian laihalla tai liian myöhäinen sytytys eli seos palaa ennen kuin kipinä tulee vähän niinku diisselissä ainoo vaan ettei ole hallittuaa/ oikea aikaista. Toinen tapa on se että ennakkoa tulee liian paljon liian nopeasti eli lähdet valoista normaalisti ja kone helistää kun nostat kierroksia. Vähän niin kuin lähtisit valoista autolla 3 pesässä tai 2:nen riippuu vähän autosta, ääni on sama tilanne ei niinkään. Tota detonointia on syytä varoa kuin ruttoa se nimittäin hajottaa kaiken mahdollisen veivien laakerit, katkoo pyttyjä, rikkoo männät ja jne... ainakin jos ihan tunnottomana urpona antaa helistää. Sen kyllä huomaa ajossa jos on yhtään kartalla, vähän kuin yrittäs pyörittää konetta väärin päin.

72shovel

#38
kävin äsken laittamassa limput ja uudet kärjet paikalleen. hain tarkistusmerkin keskelle reikää etupytyn puristustahdilla, sytkävermeet kiinni ja kärjet aukeamaan jousia vastaan .018 kärkivälillä, ja ei muutakun tulille.

vartti potkimista ja sit käynnisty, käytin lämpimäksi ja kävi ihan päin persettä, rallatus alkoi kuulua hetken päästä etupytystä ja sit kone seis. uus potku ja anto kunnolla takapotkun, kaasarissa mosahti ja savun hälvennyttyä ihmettelemään. viimevuonna sytkälevyyn piirtämäni merkki oli täysin eri kohdassa verrattuna tähän säätööni, ja tällä levyllä tuo manuaalin "oikea" kohta oli käännettävä kaikki myötäpäivään mitä levy antoi myöten.

säädin sytkälevyä takas vastapäivään piirtämiini merkkeihin .020 kärkivälillä, levyn kiinnityspultit puolivälissä, kärjet ei lähellekään tulossa small lobelle ja lähti ekalla, kävi kun unelma, tasaisesti hyvää tyhjäkäyntiä eikä mitään ylimääräistä nikottelua.

eli siis: mitä tein väärin? mitä koneessa on vikana? onko nämä kaikki yksilöitä tässäkin kohtaa, ettei edes tuo ajoitus-ohjekaan päde?

Lyytinen

Ettet vain kirjoittanut itse sitä vastausta tuohon? Ekasta kappaleesta saisi käsityksen, että väänsit ennakot maksimiin käsin ja kolmannessa et vääntänyt? Sen hommanhan voi tehdä limppupakettia vääntämättä siitä TDC merkistä (sihtaa sen viivan just ilmestymään reiän reunaan) tai sitten ennakkomerkistä kun kääntää ne limput maksimiennakolle, miten vaan. Oma haasteensa on se kun ne merkit on vähän erilaiset eri aikakausina ja sitten kun näitä vehkeitä on sittemmin kasattu sekuliosista.

72shovel

kun alotin homman, niin laitoin viivan keskelle tarkistusreikää ja kärkipihdeillä pidin sitten limppuja vastapäivään auki kun hain sytkälevylle paikkaa. tämä siis sillon kun meni pieleen. lopuksi en vääntänyt limppuja mihinkään vaan siirsin sytkälevyn vanhan viivan kohdalle, tarkastin siitä sitten kääntämällä "points cam"ia täydet vastapäivään eikä ollut kärjet tulossa lähellekään tuossa kohtaa vielä kapealle nokalle. silti kävi tyhjää pirun hyvin.

Hemuli

Mikähän merkki sulla oli siellä reiässä? Maksimiennakon vai yläkuolokohdan? Jos olet yrittänyt säätää yläkuolokohdan merkille ennakot käännettynä täysille niin varmasti on pielessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 helmikuu 12, 09:57:47
Mikähän merkki sulla oli siellä reiässä? Maksimiennakon vai yläkuolokohdan? Jos olet yrittänyt säätää yläkuolokohdan merkille ennakot käännettynä täysille niin varmasti on pielessä.

minulla on VASEMMAN kuvan merkki reiässä etupytyn puristustahdissa. siitä sitten joutu kääntään sytkälevystä kaikki että ennakot käännettynä osui small lobelle aukeamaan.


Lyytinen

Tiedätkö tarkalleen, mitkä rojut siellä koneessa on? Jos en nyt ihan väärässä ole, niin '81 kun vaihtoivat niitä limppujen kartioita niin silloin tuo viiva siirtyi tarkoittamaan etupytyn TDC:tä ja ajoitusmerkit oli pisteitä.

72shovel

ei ole mitään käsitystä, mitkä rojut koneessa on kun sen tuollaisena toin jenkeistä vuosi sitten. löysin tällaisen kuvan:

eli olisko mulla sitten tuo late style?

toisaalta: kun se käy niin pirun hyvin nyt siinä piirtämäni viivan kohdalla (sytkälevy+nokkakoppa) niin annanko mennä vaan vai koitanko säätää tuo late-style pallukka tuossa reiässä