Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Hydraulien säätö

Aloittaja Spöke, 18 maaliskuu 11, 22:00:25

« edellinen - seuraava »

Spöke

Originel 74" -78 soveli, pytyt ja kannet kävi pois, hydraulit pitäis säätää...
Mä kun on niitä miehiä, joilla on aina ollut vaan jäykkää ;D, niin mitenkäs noi öljyä täynnä olevat hydrot säätyy? Löysät pois ja neljä kierrosta??? Kokeilin niillä ohjeilla ja venat jää seljälleen...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Mäkään en ole kuin seurannu sivusta shovelin hydrojen säätöä mutta ilman kirjaa sanoisin että se meni niin että ensin hydrauli pohjaan ja siitä vähäsen takasin. Kuinka vähäsen pitää sitten tarkistaa tehtaan datasta joka on tietysti pajalla...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

1970-early 1978 => 1 3/4kierrosta.
late 1978 etiäpäin 1½ kierrosta.

Eli ensin kierretään hydrauli pohjaan ja avataan tuon verran.

"turn the adjustin screw down until the tapped iss completely compressed, mark the position, then turn the adjuster up exactly 1 3/4 turns on models up to early '78 and exactly 1 ½ turns on late '78 to 83 models."

Noin ohjeistaa Haynesi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Juu, niin toi varmaan menee, jos hydro on kuiva. Entäs kun siellä on ölppää, vai pitääks ne bliidata kuiviks?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Haynesi on sitä mieltä että hiljattain ajettu, kylmä moottori niin tuo tuntuma ja neljä kierrosta lisää, tai sitten auki ollut moottori ja noin, muuta tapoja ei tarjoile. Mul ei itellä ole koskaan ollut hydrauleja ennen nykyist evolaa ja se ei ole ollut auki.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Ajetulla koneella niin että väännetään yksi venttiili väkisin auki ja jätetään seisomaan tupakin ajaksi että hydrauli tyhjenee. Sitten säätö tehtaan ohjeella.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 maaliskuu 11, 22:53:19
Ajetulla koneella niin että väännetään yksi venttiili väkisin auki ja jätetään seisomaan tupakin ajaksi että hydrauli tyhjenee. Sitten säätö tehtaan ohjeella.
No joo, tota mä tarkoitin sillä bliidaamisella, täytnnee tehdä niin. Kiertelen tönärit seljälleen päiväks-pariks ja säätelen sit pohjasta puoltoista kieppiä löysää. Takkar ock pokkar,
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

Älä ny sentään, se pitää tehdä vena kerrallaan - muuten nappaa vielä toisiinsa tai mäntään kiinni. Missään tapauksessa konetta ei saa pyörittää kun venttiili on kantotilassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Kait toi ny vähäsen overläppiä sietää, venojen väli on yli 0,25" :o
No juu, tuli ehkä liioteltua, nostaja painuu vartissa pohjaan.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

seppo

Siis tyhjille tuo säätö tehdään siten että hydrauli pohjaan ja sieltä tuo 1 3/4 kierrosta 'ylöspäin'. Ölppää täynnä olevia ei 'bleedata' vaan ensin löysätään tönäri ihan kunnolla (siten että hölkkäsee ihan kunnolla), sitten sormin pidennetään tönäriä kunnes ei ole klappia (ottaa 'löysät pois') tönärin ja hydron välissä. Tästä pisteestä sitten 4 kierrosta pidemmäksi ja odotellaan niin kauan kunnes työntötanko pyörii sormin kierittelemällä (eli kun hydro on painunut tarpeeksi). Kun pyörii niin venttiili on kiinni ja voidaan siirtyä säätämään seuraavaa.

Kuivana on pikkuisen vaikea säätää 'märkämoodilla' koska hydro on mahdollisesti ilmaa täynnä ja 'yläkuolohohtaa' on mitä sattuu, siksi siis säätö pohjasta.

Tämä ohje siis shovelin std hydroilla. Periaate on ihan sama muillakin hydraulisilla tönäreillä mutta kunkin valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa.

Raimo-Raato

Tossa pohjaan ja takaisin -metodissa on sit hyvä paikka rikkoo hydron yläkuppi. Itse onnistuin siinä kun muinoin ekan kerran lapion tönäreitä säädin. Eli tarkoituksena oli painaa hydro pohjaan mutten huomannut kohtaa jossa se pohji ja vena alkoi aukeamaan. Tovin kun sitä tönäriä siinä ruuvaa pidemmäksi, niin hupsis, kierteet loppuu ja tönäri nitkahtaa sisäruuvin tultua kokonaan ulos. Ja sit kun päättää vääntää sen tönärin veke niin hydron kuppi murtuu. Ilmeisesti en oo ainoa joka samalla tavalla tumpeloinut ja etupytyn pako on tolle se otollisin.  ;D Ihan vinkkinä vaan...
A.K.A. Rambe

Natking

Jos sattuu olemaan vahan vetelat venttiilinjouset niin toi bleedaaminen voi olla vahan hitaampaa/vaikeempaa.
Jos viela on nostajat irtonaisena niin painan ne ruuvipenkissa tyhjiks, joku sopeva palikka alapaahan ettei nyt suoraan rullasta paina(ei kait sekaan nyt sita silti hajottas) ja ~10mm pultti tonarin ilalle ja painamaan.
Yleensa sita saa kylla jonkun verran kiristaa etta alkaa oljy tulemaan poijes, ja kun pitaa pikku painetta niin hyvin huomaan hantaakista miten nostaja tyhjenee.
Just trying to be different (like everyone else)

seppo

Minun mielestä ihan turhaa bleedata niitä ruuvipenkissä. Ottaa hydraulin käteen ja työntää tulitikun sieltä hydraulin päästä jossa on se pikku putki, tällöin hydrauli menee pohjaan. Mutta, jousi taas ponnauttaa sen takaisin ylös kun alkaa asentamaan paikoilleen. Ei tuossa hommassa sen kummempia kommervenkkejä tarvita. Jos ne on tyhjät niin sitten pohjasta, muutoin "märkäsäätö". "Märän" hydraulin bleedaamista ei tarvita.

Itsellä on nyt Jimsin hydrauliset shovelissa (hydrosolit), ne palautuvat automaattisesti hyvin nopeasti yläasentoon kun tönärin löysää. En noissa näe mitään syytä säätää pohjasta missään tapauksessa. En nyt muista oliko ohjeessa säätö tyhjänä pohjasta.

Natking

Minka sitten kukakin laskee turhaks  ::)  Kyla maa mielummin haaskaan tohon ruuvipenkki sessioon 5 minuuttia kuin etta odottelisin paivan pari etta vanhat vasyneet venajouset painaa sen verran nostajaa kasaan etta menee vena kiinni.
Tama siis siina tapauksessa etta hydraulit on irtonaisena.
Tommosta tulitikilla tyhjentamista en ookkaan ennen kuullut, tartteepa oikeen tutkia kun paasee taalta joskus kotio. Nostajan sisallahan on tosiaan pieni jousi, miks vahan eppailen tota tulitikkua, ei se jousi nyt niin heikko ole etta sen pohjaan painas, saati sitten etta siella olis viela oljya sisalla. Vai meniks tosta jutusta joku oleellinen ajatus multa ohitte?
Ja sitapaitti, mulla on ruustukki, muttei tulitikkuja ;)
Just trying to be different (like everyone else)

seppo

Jep, tuossa shovelin alkuperäisessä hydraulissa on tosiaan pohjassa semmoinen tulitikunmentävä reikä semmoisen pikkuputken päässä. Hydraulin sisällä on kuula ja jousi - tuolla tulitikulla painetaan tuota kuulaa (voimaa ei tartte sitten pätkääkään) ja sitten hydraulin männän voi painaa ihan pohjaan. Tosin on siinä vielä voitettavana sen hydraulin jousen voima mutta itse tuo hydrauli ei laita enää vastaan niin kauan kun tuota kuulaa tikulla hyvin kevyesti painaa. Ja korostetaan nyt että tämä pätee edelleen noille sovelin alkuperäisille nostajille, aftermarkettinostajissa tuota hydraulia ei saa erilleen nostajasta ilman työkaluja eikä niissä mitään tulitikkupelejä voi käyttää.

Ja toisaalta "se on totta mikä toimii", ihan sama miten näitä säätöjä tekee kunhan lopputulos on oikea.