Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lakka metellipinnalle?

Aloittaja välly, 18 maaliskuu 11, 17:38:10

« edellinen - seuraava »

välly

Ongelmia lakkapinnan alla?

Viime keväänä metallipinnan (tankki, öljytankki, lokari) päälle vedettiin vain lakka (automaalarilla), ennen sitä metellipinnat hinkkasin kerkealla santapaperilla. Lopputulos oli rouhee, mutta ei pitkäikainen. Jo alkukesän aikana lakkapinnan alle ilmestyi ruostetta, mutta vain osalle alueelle, ei siis ruostunut kokonaan. Sivujuonne tässä on se, ettei öljytankki ole ruostunut. Se kun on itse tehty, mutta tankki ja lokari on "taiwanin osia"

Nyt talvella uusi yritys, lakkaus vain tehtiin hyvissä ajoin, että ehtii kuivua rauhassa (2½kk), ennenkuin joutuu kosteuden kanssa tekemisiin. Mutta taas muutoksia metallipinnalla ja taas vain osalla alueella.

Onko ideoita, miten voisin toteuttaa kyseisen idean vai pitääkö siitä luopua, ja maalauttaa osat oikeaoppisesti?

Nopeat moottoripyörät ovat vain ohimenevä ilmiö!

ma^ko

Millä lakattu? Esimerkiksi Ultramar 2000 vähintäin kolmena kerroksena on toiminut, autolakat ei.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Lehtonen

Joskus muinoin oli käytössä helacryl niminen 2k lakka teollisuusmaalaamossa, tarkoitettu metallipinnoille mm messinki. Vaatii todella tarkan pintojen puhdistuksen ennen lakkausta, ettei tule hapettumista ym.

Jensen

#3
Heippa.. Mie olen aikoinaan aika paljon lakkaillut rautaa. Kannattaa tehdä välihionta ja panna sitten lisää  lakkaa. Monesti jää lakkapintaan pikku reikiä sekä huokosia ja  niistä alkaa ruostua mutta kun tekee välhionnan  ja panee lakkaa tuplasti niin reijät täyttyy .
          Polyretaani lakka tarttuu hyvin ja on paksu ja halpa. Bilteman vene osiosta sitä löytyy 19e ja sisältää kovettimen.
           

Jensen

On muuten mahdollista että jos lakkaa on pantu vain normimäärä 2 kerrosta niin kalvonvahvuus ei vain riitä ja alkaa ruostua läpi. Yleensä lakan alla on metalliväri ja se kasvattaa kalvonvahvuutta. Tuplalakkaus niin eiköhän ala kestämään. Raudasta saa vaikka ihan kromimaisen kiillon kun kiillottaa. Tartuntaa voi parantaa vaikka plastic primerillä jota muovien maalauksessa  käytetään liimana.
                   

rock

Hinkkasin omat kilkkeet metallille (tankki, loksut, svingi,ym) ja vein jauhelakkaukseen, saan nähdä miten pysyy!
Maalari kertoi et ne pitää polttaa ennen jauheen ruiskutusta, väri muuttuu vähän tummemaksi, mut pitäs ainakin pysyä!

Ironhead -78

En ole pellille ikinä kokeillut, mutta messingillä, kuparilla ja rosterilla toimii ritecoat pinnoite, tumpulalla tai telalla levitettävä nestemäinen "muovi". Kalvopaksuus miehekäs, eikä pintaan jää huokosia.

72shovel

juttelin erään jauhemaalaamon kanssa tästä samasta asiasta, ja he olivat sitä mieltä että "kirkas" eli väritön jauhemaalaus tekisi pysyvän suojan, kuitenkin nin että hionta ja heti perään lämmitys ja jauheet pintaan. pinnasta tulee kiiltävä eli sen pintakäsittelyn kuulemma huomaa helposti.

Luin jenkkisivustoja katsellessani kuvia maalaamattomista pyöristä, kovasti kehuivat gibbs brandia suihkutelleensa pintaan ja valumat rätillä veks, käsittely pitää tosin toistaa suht usein ja varsinkin vesisateilla. pintaruoste jos sitä sattuu tulemaan lähtee pyyhkäisyllä. WD40 ei kuulemma tuohon niin hyvää ole.



http://www.ironhead-bobbers.com/ironhead_1974/1974_Harley_XLCH_Ironhead_Sportster_bobber_by_Patrick.php

Jensen

Tämmönen ois uusi menetelmä saada melkein kromia muistuttava pinta. Korkeakiiltoinen musta alle ja sitten spray päälle ja rätillä kiillotus ja lakka. Kokeilen tässä kyllä kunhan varotun kun ei tuo spray mahottomia maksa kun 45e.   http://www.r-racing.fi/webshop/product_details.php?p=176

72shovel

Nyt pitäisi talvea varten alkaa tilailemaan jäykkää runkoa shoveliin rapakon takaa. runkojen hitsisaumat yms näyttää niin hyvältä mielestäni että suunnitelmissa olisi jättää runko kokonaan käsittelemättä. aika-ajoin pintaan vaan gibbs brandia ja teflon sprayta. riisuttu bobberi niin kaikkiin nurkkiin pääsis helposti käsiksi karhunkielellä mahdollisten ruostepilkkujen siistimiseksi. mitä mieltä olette, teenkö tästä itselleni jokapäiväisen hinkattavan vai kestääkö hyvällä öljyämisellä sateetkin?