Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Svingin muokkaus.

Aloittaja rock, 12 maaliskuu 11, 21:42:42

« edellinen - seuraava »

rock

On Dyna työn alla ja tekis mieli tehdä svingistä kevyemmän näköinen.
Ajattelin porata siihen reikiä ja holkittaa ne.
Mites on muuttuuko se heikommaksi??
Tallilla ollaan sitä mieltä et vahvistuu, mut insinööri kaveri sanoi et reijät heikontaa aina!

Kokkonen

Kun ei näytä valmista tietoa löytyvän niin ehdottaisin että kokeilet ennen muutosta. Ota jotain nelikulmaista profiilia, yksi pätkä ilman reikiä, toiseen reiät ja holkit. Sitten vartailutesti esim prässillä....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Reiän koossa kulkee raja missä rakenne alkaa heikkenemään radikaalisti. Taannoin eräs tuttu stonganvalmistaja jenkeissä joutui pienentämään ohjaustankoihin tehtyjä reikiä kun yksi murtui normaalissa käytössä juuri holkin vierestä. Ulkonäkö siinä kärsii - mulla on yksi noista uudemmista stongista rautapäässä - mutta ihan niin paljon en ole kuitenkaan kauneuden vuoksi valmis kärsimään...

Tällä palstallahan on oiva fyysikkopiiri joka voisi tähän laskea miten holkitetun reiän teko vaikuttaa kappaleen lujuuteen ;D.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 22 maaliskuu 11, 14:49:51
Tällä palstallahan on oiva fyysikkopiiri joka voisi tähän laskea miten holkitetun reiän teko vaikuttaa kappaleen lujuuteen ;D.

Ei saatana! Sit tulee taas 7 sivullista tekstiä josta ei tajuu mitään ja lopulta lopputulemakin jää epäselväksi (kuin savolaisten sanomiset).  ;D
A.K.A. Rambe

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 22 maaliskuu 11, 14:56:16
[Ei saatana! Sit tulee taas 7 sivullista tekstiä josta ei tajuu mitään ja lopulta lopputulemakin jää epäselväksi (kuin savolaisten sanomiset).  ;D

Eihän nyt seittemännessä sivussa vielä ehditä ku todeta et kaikki on ihan kuutamolla ja kuita on vähintään puoli tusinaa...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

rock

Viikonloppuna jo reijitin svingin, naapurin konesunnittelija kertoi yksinkertaisen ohjeen.
Kappale säilyy yhtävahvana tai vahvistuu mikäli siihen lisätään yhtäpaljon tai enemmän materiaalia mitä siitä poistetaan! 
Reijistä tuli loppujen lopuks aika pienet, ja holkitin paksuseinämisellä putkella.
Painoa tuli lisää, mut on kevyemmän näköinen!

Lexus

Laitas kuvaa tännekkin millainen tuli.
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

rock

Laitetaan kun saan maalarilta.

Hemuli

Varmasti tuli hieno ja ihan yhtä varmasti kestää sen mitä tarvitsee.

Mutta mä en ihan purematta niele tota konesuunnittelijan lausuntoa. Leikitään ajatuksella että meillä on 40 millin profiiliputki 3 mm seinämällä, sen kylkeen porataan 34 mm reikiä jotka holkitetaan saman paksuisella kolmemillisellä putkella. Voisin kyllä kuvitella että kun reiän ylä- ja alapuolelle jää vain kaksi kertaa kolmen millin pelti ilman yhtään pystysuoraa pintaa niin ei se voi olla mitenkään lujempi kuin alkuperäinen putki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Hemuli, tuo reijitys on vähän hassu yhtälö. Kaikkiin vääntösuuntiin se ei ole yhtä luja, mutta holkitettuihin reikiin nähden kohtisuoraan poikkivääntöön se on todennäköisesti selkeästi lujempi. Yhdensuuntaiskuormitettuja profiileja reijitetään jäykkyyden lisäämiseksi rakenteissa. Swingi vaan ei  ole oikein yksisuuntaiskuormitettu rakenne.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Natking

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 maaliskuu 11, 19:57:44
Hemuli, tuo reijitys on vähän hassu yhtälö. Kaikkiin vääntösuuntiin se ei ole yhtä luja, mutta holkitettuihin reikiin nähden kohtisuoraan poikkivääntöön se on todennäköisesti selkeästi lujempi. Yhdensuuntaiskuormitettuja profiileja reijitetään jäykkyyden lisäämiseksi rakenteissa. Swingi vaan ei  ole oikein yksisuuntaiskuormitettu rakenne.

Ja siitahan se sitten taas lahtee.......  ;D
Just trying to be different (like everyone else)

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Natking - 24 maaliskuu 11, 17:56:30
Ja siitahan se sitten taas lahtee.......  ;D

Ei se siit mihinkään lähde, mä en oikeasti edes luule tietäväni rakennelujuuksista niin paljoa että hirveesti ryhtyisin väittelemään niistä. Sen vaan tiedän, että aika monissa rakenteissa käytetään varsin rajuakin reijitystä vääntörasituksen keston parantamiseksi, mutta se toimii aina vain yhteen suuntaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.